آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 31 تیر ماه 1393 = 22-07 2014

طعم گس یک سریال زیر چتر تبلیغات

ساز و کار مناسبی که وجود ندارد.از یکسو مدیر یک موسسه مالی اعتباری که اسپانسری سریال مدینه را به عهده دارد معتقد است ، موضوع اساسا مشارکت در ساخت سریال است و بحث اسپانسر بودن مطرح نیست. و در سوی دیگر اما «گل درشت بودن» تبلیغات موجب نارضایتی مخاطبان شده است.

سریال مدینه تمام می شود. سیروس مقدم می ماند و خیل کثیر انتقادهایی که استفاده بیش از تصور او از حضور اسپانسرها در دو سریال اخیرش ، یعنی پایتخت و مدینه را نشانه می رود. هر چند زینب تقوایی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «مدینه» پیش از این گفته بود سعی ‌شده حضور اسپانسر این سریال به‌صورت اغراق‌شده‌ای به نمایش گذاشته نشود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی اعتدال ، شاید دیگر کسی در پایتخت نمانده باشد که اسپانسری که مقدم در سریال نوروزی اش از آن مدد گرفته را به یاد نیاورد. حالا دیگر این اتفاق برای ایرانی ها اتفاق تازه ای نیست. بطوریکه ردپای موسسه مالی اعتباری که حامی این سریال شده نه‌تنها در باکس آگهی‌های پیش و میانه سریال و ورودی آن دیده می‌شود که در سکانس‌های بسیار تاثیر‌گذار آن تابلو این موسسه اعتباری مقابل چشمان بینندگان قرار می‌گیرد. همچنین زیرنویس تلویزیون نیز این موسسه اعتباری را تبلیغ می‌کند.

اما دو روز پیش اظهارات مدیر عامل این موسسه مالی سوی دیگری به اما و اگرها داد. وی در پاسخ به بحث حضور پررنگ این موسسه اعتباری در یکی از سریال های ماه رمضان که از صدا و سیما پخش می شود گفت:هزینه تبلیغات در صدا و سیما بسیار زیاد است و این موسسه به صورت مشارکتی در ساخت این سریال فعالیت کرده و از این بابت هزینه معقولی را پرداخت کرده است .

او که این گفتگو را با ایران و جهان انحام داده معتقد است هزینه هایی که در ساعات پربیننده و خاص مانند جام جهانی برای تبلیغات پرداخت می شود، میلیاردی است اما این موسسه پرداخت این هزینه ها را مقرون به صرفه نمی داند!

حالا اینکه از کنار هم قرار گرفتن این سخنان و آنچه بینندگان سریال مدینه مشاهده می کنند چه عاید می شود ، موضوع دیگری است که هم ، بسترهای سریال سازی در صدا و سیما را نشانه می رود و هم طریقی که سیروس مقدم و حمید نعمت الله در ساخت مدینه پی گرفته اند.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «مدینه» که سریالش به پایان راه نزدیک می شود ، و عواملش این روزها در کاشانک به ضبط مشغولند درباره اینکه قرار بود حضور اسپانسر گل درشت نباشد به شرق گفت : زمانی که مذاکره می‌کردیم تاکید کردیم که قرار نیست تبلیغ گل‌درشت در فیلم مشخص باشد. اما به‌هرحال بحث اسپانسرهای مالی در فیلم‌ها موضوع عجیب‌وغریبی نیست و سال‌هاست به‌عنوان یک اصل در همه کمپانی‌های فیلمسازی هم وجود دارد. ما هم برای تامین بخشی از هزینه‌های سریال ناگزیر به همکاری با یک اسپانسر بودیم. با این‌همه سعی کردیم این حامی مالی را به‌صورت گل‌درشت نشان ندهیم. از سوی دیگر، اینکه یک موسسه مالی اعتباری آمده و پشت یک مجموعه تلویزیونی قرار گرفته و یک برنامه فرهنگی را حمایت می‌کند اتفاق مهمی است و باید تشویق کنیم بیشتر شود.

هر چند با توجه به شرایط فعلی سیما ، در صورت جذب اسپانسر ، بوروکراسی کمتری در دست عوامل قرار می‌گیرد و کارها به ظاهر آسان تر سپری می شود اما – با توجه به نزدیک شدن به شبهای پایانی ماه مبارک رمضان - آنچه مخاطبان در شبهای این ماه مبارک شاهد آن بودند ، تبلیغ موسسه مالی ای بودند که در حاشیه آن یک اتفاق دراماتیک در حال وقوع بود. اتفاقی که می تواند هدف مهم داستانی این سریال را به حاشیه براند.

این میان آنکه را آنچنان نباید مقصر دانست ، خود اسپانسرها و یا شرکای در ساخت هستند. چرا که در سوی اصلی ماجرا یعنی صدا و سیما ساز و کار مشخصی برای جذب اسپانسرها مشخص نیست. به اعتقاد کارشناسان بعضی محدودیت های مالی این سازمان باعث شده تا در یکی دوسال گذشته تهیه کنندگان نسبت به جذب تامین کنندگان مالی اقبال نشان دهند و به همین دلیل به این سازمان نیز نمی توان انتقادی را وارد دانست. اما هر چه باشد مردم متولی سریال های ساخته شده را اسپانسرها نمی دانند و فقط سازمان صدا و سیماست که با شرح صدر باید مخاطبانش را راضی نگهدارد.

تدوین ساز و کارهای اجرایی و عملی جدید که به سود مثلث اسپانسرها ، سازمان صدا و سیما و مردم باشد و یا مشخص نمودن نقشه راهی که تا چه میزان می توان مخاطبان را وارد فضای تبلیغاتی سریال ها نمود ، راهکار عملی عدم مواجهه با اینچنین موضوعات است.راهکاری که دیگر همه جز مردم از آن منتفع نشوند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: