آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 شهریور ماه 1393 = 15-09 2014

افزايش ۲۰ درصدی شکايت از جامعه پزشکی

افزايش ۲۰ درصدي شکايت از جامعه پزشکي در مراجع قضايي/ ۳۵ درصد پرونده‌ها مربوط به مطب پزشکان

خبرآنلاين/ معاون انتظامي سازمان نظام پزشکي کشور گفت: سال ۱۳۹۲، ۴۱۷۷ پرونده شکايت در دادسراهاي انتظامي نظام پزشکي کل کشور تشکيل شده که از اين تعداد رضايت ۲۶ درصد از آن‌ها با گفت‌وگو و مشاوره حضوري جلب شده است.

دکتر علي فتاحي ضمن اعلام اين خبر گفت: حدود يک سوم از شاکي‌ها در مصاحبه اوليه و پس از ارائه اطلاعات کافي از طرف دادياران در رابطه با بيماري و اقدام‌هاي درماني انجام شده از شکايت صرف نظر نموده‌اند.

وي افزود: اين در حالي است که آمار اوليه بيانگر اين است که يکي از علل مهم شکايت از جامعه پزشکي عدم اطلاع کافي بيماران از بيماري، نحوه درمان، عوارض احتمالي اقدامات درماني و... است. البته اين ناآگاهي نيز به علت توجيه نشدن بيماران از بيماري و نحوه درمان از طرف کادر پزشکي است که خود داراي علل فراواني است که جاي بحث دارد.

عضو هيات مديره نظام پزشکي تهران خاطرنشان کرد: پس از تشکيل پرونده و برگزاري جلسات کارشناسي با متخصصان مربوطه و با حضور شاکي و مشتکي عنه در دادسرا، ۵۸ درصد از پرونده‌ها و شکايت بيماران به علت اين‌که قصوري متوجه پزشک معالج و کادر درماني نبوده قرار منع تعقيب صادر و براي ۴۲ درصد از پرونده‌ها با تشخيص احتمالي قصور، کيفرخواست صادر و براي بررسي نهايي و صدور رأي متقضي به هيأت بدوي ارسال شده است.

معاون رييس کل نظام پزشکي کشور تصريح کرد: نگاه اجمالي به آمار مراجعان به دادسراهاي عمومي و انقلاب بيانگر اين است که در کل کشور درسال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ حدود ۲۰-۱۵ درصد افزايش تعداد شکايت از کادر درماني را داشته‌ايم. ولي در دادسراي انتظامي نظام پزشکي با حدود ۵ درصد افت شکايت روبه‌رو بوده‌ايم که جاي تأمل و بررسي دارد.

دکتر فتاحي گفت: از مجموع کيفرخواست‌هاي صادر شده توسط دادسراي انتظامي تهران که به هيأت بدوي بررسي ارسال شده است حدود ۷۷ درصد توسط هيأت تأييد و منجر به صدور رأي شده است. از مجموع منع تقيب‌هاي صادره توسط دادسرا که مورد اعتراض شاکي قرار گرفته است نيز ۸۶ درصد توسط هيأت بدوي تأييد و ۱۴ ‌درصد قرار منع تعقيب دادسرا نقض شده است.

به گفته وي، از مجموع پرونده‌هاي ثبت شده در دادسراي انتظامي تهران نيز ۴۷ درصد مربوط به بيماران سرپايي و ۵۳ درصد مربوط به بيماران بستري بوده است. همچنين از کل پرونده بيماران سرپايي در دادسراي تهران ۷۶ درصد شکايت‌ها مربوط به مطب پزشکان، ۱۵ درصد مربوط به کلينيک‌هاي خصوصي و ۳ درصد مربوط به کلينيک‌هاي دولتي بوده است.

به گفته دکتر فتاحي، با توجه به اين که ۸۰ درصد اقدامات درماني سرپايي در بخش خصوصي صورت مي‌گيرد اين آمار قابل توجيه است. همچنين از مجموع پرونده بيماران بستري شهر تهران نيز ۶۱ درصد مربوط به بيمارستان‌هاي خصوصي و مراکز جراحي محدود است. که از مجموع بيماران بخش خصوصي ۲۶ درصد به دي‌کلينيک‌ها و ۷۴ درصد مربوط به بيمارستان‌هاي خصوصي بوده است. ۳۴ درصد نيز مربوط به بيمارستان‌هاي دولتي و يا نهادها (نيروي انتظامي، سپاه، تأمين اجتماعي ...) است . از مجموع اين بيماران سهم بيمارستان‌هاي نهادها ۴۴ درصد و بيمارستان‌هاي دانشگاهي و ساير بيمارستان‌هاي دولتي ۵۶ درصد بوده است.

وي تصريح کرد: با توجه به تعداد تخت بيمارستان‌هاي دولتي و نهادها در مقايسه با بيمارستان‌هاي خصوصي اين آمار قابل توجه و بررسي است.

نحوه توزيع شکايت در بيمارستان‌هاي نهادها نيز به ترتيب عبارتند از:
۱- بيمارستان‌هاي بنياد شهيد ۲۶ درصد
۲- بيمارستان‌هاي نيروي انتظامي و ارتش ۲۶ درصد
۳- بيمارستان‌هاي شرکت نفت ۲۲ درصد
۴- بيمارستان‌هاي تأمين اجتماعي ۱۷ درصد
۵- بيمارستان‌هاي سپاه پاسداران ۹ درصد

معاون انتظامي نظام پزشکي کشور درپايان خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه معيار مداخله‌گر و تأثيرگذار از قبيل نحوه و ميزان پرداخت هزينه‌هاي درماني، عوامل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، بيمارستان ملکي و غيرملکي تعداد تخت بيمارستان‌ها، نوع اقدامات درماني و فراوان آن و ... در ميزان و نحوه شکايت بيماران نقش دارد و چون اين پارامترها در آمار ارائه شده قابل حذف نيست لذا براي تحليل آماري و مقايسه دقيق نياز به آمارهاي پايه و اساسي است که متأسفانه دسترسي به آن‌ها ميسر نشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: