آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 شهریور ماه 1393 = 21-09 2014

اقدام خطرناک دیگری در جهت ویرانی محوطه پاسارگاد

بر اساس خبرهای رسیده، و بیانیه ای که چندین انجمن دوستدار میراث فرهنگی در ایران داده اند، ساخت و سازهایی در حریم درجه ی یک محوطه ی جهانی پاسارگاد شروع شده که می تواند این محوطه با ارزش را در لیست «میراث در خطر جهانی» قرار دهد.

در این گزارش ها آمده است که عده ای کارخانه دار، ساختن یک کارخانه و یک شهرک صنعتی را در این محوطه ی جهانی شروع کرده اند، و هیچ واکنشی هم نسبت به اعتراض های کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی، که معتقدند آلودگی ناشی از این کارخانه ها به ویرانی این اثر استثنایی منجر خواهد شد، ندارند.

در ده سال گذشته نیز بارها افرادی، با اجازه دولت یا دادگاه های حکومتی، خواسته اند که در محوطه ی پاسارگاد، شهرک، دریاچه، و نمازخانه و یا هتل بسازند ولی هر بار با کمک دوستدارن فرهنگ ملی و جهانی، و دخالت یونسکو، امکان چنین کاری را پیدا نکرده اند.

اما اکنون، درست در نزدیکی هفتم آبان ـ بیست و نهم آگوست (روز جهانی صدور منشور کوروش بزرگ) ـ به نظر می رسد که بار ديگر عده ای دست به کار اقداماتی ویران ساز در محل زادگاه و آرامگاه کوروش بزرگ شده اند. ظاهراً این افراد قدرت اجرایی زیادی دارند چرا که تا این لحظه سازمان میراث فرهنگی، که از نظر سازمان یونسکو مسئول مستقیم حفظ این اثر جهانی است، نتوانسته در این مورد کاری انجام دهد و این افراد، با پروانه ای که از دادگاه گرفته اند، کار خود را آغاز کرده اند.

با توجه به روند ویران سازی آثار تاریخی و باستانی، که در یکی دو سال اخیر در گوشه گوشه ی ایران سرعت بیشتری هم گرفته، این نگرانی وجود دارد که اکنون نيز کسی نباشد تا مقابل کارخانه داران تخريب گر کنونی، که گویا قدرت شان از سازمان میراث فرهنگی و خواست مردم برای حفظ میراث ملی و جهانی کشورشان بیشتر است، بایستد.

بنیاد میراث پاسارگاد، ضمن ارسال خبر این اقدامات ویرانگرانه به یونسکو و دیگر مراجع قانونی بین المللی، از همه ی مردمان علاقمند به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی می خواهد تا، با هر امکانی که در اختیار دارند، در برابر وقوع اين واقعه ی هولناک بایستند و همچنين، با فرستادن فکس یا ایمیل به سازمان یونسکو، اعتراض به حق خود را در ارتباط با این اقدامات فرهنگ ستیزانه اعلام نمايند.

با مهر و احترام
شکوه میرزادگی
از سوی بنیاد میراث پاسارگاد
20 سپتامبر 2014



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: