آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 شهریور ماه 1393 = 21-09 2014

کارخانجات چايسازی که يک به يک تعطيل می شوند

بروز خشکي و بارندگي کم، چايزارهاي شمال کشور را روبه خشکسالي کشانده است و سبب نابودي نيمي از باغات چاي مازندران شده است.

به گزارش مهر، 11 درصد باغات چاي کشور به وسعت چهار هزار هکتار در غرب مازندران واقع شده است و بخشي از توليد کشور را به خود اختصاص مي‌دهد.

خشسکالي، تعطيلي کارخانجات چاي، واردات بي‌رويه، پايين بودن نرخ خريد، کمبود تسهيلات، نبود سياست‌هاي حمايتي از جمله مشکلاتي است که اوضاع چاي داخلي را در استانهاي شمالي نابسامان کرده است.

مسئول انجمن صنفي کارخانجات چاي استان مازندران در گفتگو با مهر، از خريد بيش از 95 درصد برگ سبز چاي درجه يک در فصل بهار و در چين اول از باغات چاي استان مازندران خبر داد.

ولي شريعتي در اين خصوص اظهار داشت:باغات چاي شمال کشور و بويژه استان مازندران و شهرستان‌هاي تنکابن وعباس آباد ورامسر در فصل بهار به دليل بارش برف در بهمن ماه سال گذشته ونيز بارش باران در بهار امسال، از شرايط بسيار مطلوبي بهره مند بودند چنانکه چايکاران منطقه در نخستين برداشت يا همان چين بهاره خود حدود 95 درصد برگ سبز چاي با کيفيت ودرجه يک را جهت فروش به کارخانجات چاي استان عرضه نمودند.

وي ضمن اظهار تأسف از شرايط نيمه تعطيل و گاه تعطيلي کامل کارخانجات چايسازي استان مازندران در تابستان امسال خبر بيان داشت :عدم بارش باران و در نتيجه خشک شدن باغات چاي شمال کشور وبويژه دراستان مازندران سبب از بين رفتن برگ سبز چاي در چين سوم يا تابستانه گشته و به همين جهت کارخانجات چايسازي تابستان امسال را به دليل عدم عرضه برگ سبز چاي توسط باغدرارن به صورت نميه تعطيل وحتي کاملا تعطيل سپري شد.

وي با بيان اينکه خشکسالي در تابستان امسال علاوه بر وارد نمودن زيان مالي فراوان بر کارخانجات چايسازي ؛بيشترين خسارت را بر کشاورزان و چايکاران مناطق شمالي کشور و بوِيژه استان مازندران تحميل نموده است خاطر نشان ساخت:تنها 10 در صد از چايکاران باغات چاي خود را در برابر حوادث و بلاياي طبيعي بيمه کردند که اين مهم ريشه در اوضاع نابسامان اقتصادي در اين صنعت پايه و استراتژيک ونيز ناتواني چايکاران در پرداخت حق بيمه به شرکتهاي بيمه‌گر دارد.

شريعتي خطاب به مسوولان مربوطه وذيصلاح ونيز مديران شرکتهاي بيمه اي وطرف قرار داد با چايکاران شمال کشور تصريح کرد: امروز صنعت چاي کشور بيش از هر زمان ديگر نياز به حمايت دارد و در غير اين صورت در سال آينده هيچ چايکاري توان و رغبت جهت ورود به باغات چاي خود را نداشته ودر نتيجه کتاب قطور غم نامه چاي بسته خواهد شد.

مسئول انجمن صنفي کارخانجات چايسازي استان مازندران ومدير عامل کارخانه چاي شريعت در تنکابن با اشاره به اينکه دوازده کارخانه چاي در استان مازندران وجود دارد افزود:متأسفانه از اين تعداد کارخانه ، چهار واحد در مناطق، خوش آميان شعيب کلايه ،تلار سر وقلعه‌گردن به صورت نيمه تعطيل بوده و 8 کارخانه فعال استان تنها با 10 درصد ظرفيت توليد خود فعاليت مي‌کنند.

وي با بيان اينکه فعاليت کارخانجات چايسازي با 10 درصد توان توليدي تفاوتي با تعطيلي آن ندارد گفت:185 کارخانه چايسازي در استان گيلان و مازندران ،تابستان امسال را به صورت تعطيل سپري کرده که اين شرايط براي کارخانه داراني که بيش از 5 ميليارد سرمايه خود را صرف توليد اين محصول استراتژيک وپايه نموده اند امري تأسف آور وغير قابل جبران مي‌باشد.

مدير عامل و رئيس کارخانه چاي شريعت در مثالي به واحد توليدي خود اشاره نموده و بيان داشت: اين کارخانه با ظرفيت 50 تن توليد چاي در حال با 10 درصد توان توليدي خود فعاليت مي‌کند که 20 کارگر بيمه‌اي به صورت مستقيم و بيش از اين تعداد کارگر نيز به صورت غير مستقيم از اين محل امرار معاش مي‌کنند.

وي گفت: حال تصور کنيد که اگر اين کارخانه نيز همانند بسياري از کارخانجات چاي در شمال کشور ويا بسياري از واحد‌هاي توليدي در اين مناطق تعطيل شود چه شرايطي در انتظار کارگران زحمت‌کش و خانواده‌هاي آنان خواهد بود؟

ولي شريعتي در ادامه اظهارات رئيس اداره چاي شهرستان تنکابن را مبني بر خريد تضميني برگ سبز چاي امري در جهت حمايت دولت از کارخانه داران را رد نموده واظهار داشت:دولت با تعيين نرخ خريد برگ سبز چاي در عمل حس رقابت درميان توليد کنندگان چاي را از ميان برده و به عبارتي ديگر بازار را در انحصار کامل خود گرفته است.

وي افزود:در شرايطي مي‌توان به آينده صنعت چاي کشور اميدوار بود که دولت ضمن واگذاري کامل وظايف خود به بخش خصوصي تنها در جايگاه نظارت ،اعمال نظر نموده و هيچ دخل وتصرفي در تعيين قيمت خريد و نرخ فروش چاي نداشته باشد. نصيري از کشاورزان و چايکاران با سابقه روستاي شعيب کلايه تنکابن نيز گفت: طي سالها تغيير رويه و سياست دولت‌ها تنها سبب نابودي کشاورز و بوِزه چايکاران شده است.چراکه دولت هرگاه واردات چاي را ممنوع اعلام کرد در حقيقت زمينه را براي قاچاق چاي خارجي و افزايش بهاي ان ودر مقابل انبار شدن چاي توليد داخل فراهم ساخت.

وي گفت: سياست‌هايي همچون واگذاري توليت سازمان چاي به بخش خصوصي و به عبارتي بي بزرگتر ماندن چاي شمال، طرح اصلاح ساختار چاي از سوي سازمان مديريت وبرنامه در سال 79 ،انحلال سازمان چاي شمال در سال 82 ،ممنوعيت ورود چاي به داخل کشور در سال 80 و 81 ومتعاقب آن آزاد شدن واردات چاي در سال 82، برف سنگين در بهمن ماه 83 و ويراني انبارهاي چاي و نابود شدن هزاران تن برگ سبز چاي انبار شده،پرداخت وامهاي بلا عوض در ازاي عدم ورود به باغات و برداشت نمودن برگ سبز چاي توسط چايکاران به مدت 5 سال به منظور تقويت بوته‌هاي چاي و افزايش کيفيت محصول توليد داخل همه و همه سياست‌هايي بود که در ادوار گذشته توسط دولت‌ها اتخاذ شد. وي بيان داشت: به دليل ضعف مديريتي وعدم نظارت بر اجراي صحيح اين طرحهها نتيجه اي جز انبار شدن بيش از 200 هزار تن چاي در انبارهاي شمال کشور وبدهي 300 ميليارد توماني صنعت چاي به بانکها وواريز سود 200 الي 300 ميليارد توماني باد آورده به جيب مافياي چاي کشور و فقر و بدبختي و ناتواني در خريد نان شب براي چايکاران به همراه نداشته است.

محمد کهنسال کارشناس بازنشسته چاي در کارخانجات چاي غرب مازندران گفت: در سال‌هاي اخير چرخه صنعت و تجارت چاي دچار پيچيدگي‌ها و مشکلات فراواني شده است و بازار داخلي را انبوهي از چاي‌هاي مرغوب وحتي نامرغوب و چه بسا تقلبي خارجي پرکرده است.

خسرو سياسر نژاد رئيس اداره چاي شهرستانهاي تنکابن وعباس آباد نيز در گفت‌وگو با مهر، از پرداخت کامل مطالبات چايکاران توسط دولت خبر داد و اظهار داشت :آخرين قسط از بدهي دولت در قبال خريد برگ سبز چاي از چايکاران شمال کشور در تاريخ 15 شهريور ماه به حسابشان واريز شد.

وي خريد تضميني برگ سبز چاي از چايکاران شمال کشور از سوي دولت را يک سياست اثر بخش و مفيد دانسته وافزود: اين اقدام دولت موجب شد تا کشاورزان با امنيت وآرامش خاطر وعدم نگراني از فروش محصولات خود تنها به توليد کيفي و کمي برگ سبز چاي توجه داشته باشند.

وي تصريح کرد:دولت در راستاي حمايت از چايکاران و اجراي سياست خريد تضميني برگ سبز چاي از توليد کنندگان چاي در شمال کشور هر کيلو برگ سبز چاي درجه يک را به بهاي 1800 تومان و نيز هر کيلو برگ سبز چاي درجه دو را به بهاي 1000 تومان از باغداران خريداري کرده است. اين مقام مسئول شرايط حاکم بر فضاي توليد و کارخانه داران چاي شمال را در سال‌هاي اخير مطلوب دانسته وگفت: دولت در راستاي اجراي سياست خريد تضميني برگ سبز چاي از چايکاران ؛ با پرداخت 67 درصد به عنوان سوبسيد، برگ سبز چاي را تنها با 33 درصد از بهاي واقعي در اختيار کارخانه داران قرار مي‌دهد تا توليد کننده با آسودگي خاطر بيشتر وکمترين دغدغه ،تمام توان خود را به بالا بردن کيفيت توليد ومرغوبيت محصول متمرکز نمايد. سياسرنژاد در ادامه گفتگو ضمن اشاره به کاهش 50 درصدي توليد چاي کشور در سال 93 تصريح کرد:عدم بارش بران در فصل تابستان موجب خشک شدن منابع تأمين آب ،و در نتيجه بروز خشکسالي در زميهاي کشاورزي وبويژه باغات چاي منطقه شده است.

وي افزود: خشکسالي و کمبود آب بيشترين خسارات را بر بوته‌هاي چاي وارد نموده که اين امر محصول باغات چاي استان مازندران را به ميزان 50 درصد کاهش و در سطح وسيعي از باغات چاي منطقه، بوته‌هاي چاي را با خطر نابودي کامل مواجه ساخته است.

اين مقام مسئوال بيان داشت: در شرايطي باغات چاي شمال کشور باخطر نابودي کامل مواجه مي‌باشند که باغداران وچايکاران در اين مناطق بيش از هر زمان ديگر به همياري و مساعدت دولتمردان وبويژه وزارت کشاورزي نياز دارد.

رئيس ادراه چاي تنکابن و عباس آباد با اشاره به اينکه اوضاع نابسامان اقتصادي چاي بر هيچ فرد مسئول ودلسوزي پنهان نيست افزود :عدم استطاعت مالي چايکاران و ناتواني در پرداخت حق بيمه مانع از بيمه کردن باغات چاي آنها شده است.

وي در همين راستا خطاب به مسئولان و مديران شرکت‌هاي بيمه گر کشور خاطر نشان ساخت :صنعت چاي و به تبع چايکاران شمال کشور در حالي به مساعدت شرکت‌هاي بيمه نيازمندند که اين صنعت استراتژيک در صورت عدم همکاراي شما مسئولان ومديران محترم شرکت‌هاي بيمه با نابودي کامل فاصله‌اي ندارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: