آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 31 شهریور ماه 1393 = 22-09 2014

گروه‌های سياسی يمن توافقنامه صلح امضا کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا، گروه های سیاسی یمن یکشنبه شب با نظارت سازمان ملل متحد توافقنامه صلح امضا کردند. در این توافقنامه که در صنعا امضا شد تشکیل دولتی قدرتمند و توقف فوری درگیری پیش بینی شده است.

خبرگزاری رسمی یمن گزارش داد «توافقنامه صلح و مشارکت ملی» که در حضور عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور و نمایندگان انصار الله (شیعیان حوثی) امضا شد « نتیجه گفتگوی ملی » است.

گفتگوی ملی یمن که ماه ژانویه به پایان رسید تشکیل دولت فدرال را نیز شامل می شود.

در این توافقنامه تشکیل دولت جدید در مدت یک ماه پیش بینی شده است و دولت فعلی مسئولیت امور کشور را در این مدت به عهده خواهد داشت.

محمد باسندوه، نخست وزیر یمن یکشنبه شب استفعفا کرد.

جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل متحد برای یمن اعلام کرد رئیس جمهور سه روز بعد از امضای توافقنامه نخست وزیر جدید را که قرار است « شخصیتی بی طرف » باشد و مشاوران خود را از بین نمایندگان انصار الله و جنبش جنوب انتخاب خواهد کرد.

به گفته بن عمر که متن این توافقنامه را قرائت کرد، رئیس جمهور همچنین وزرای دفاع، کشور، امور خارجه و دارایی را بعد از رایزنی با مشاوران خود انتخاب می کند و دیگر وزرا را نخست وزیر از بین نمایندگان گروه های سیاسی انتخاب خواهد کرد.

در این توافقنامه به علاوه کاهش قیمت سوخت پیش بینی شده است.

تصمیم اخیر دولت برای افزایش قیمت سوخت سبب شد تا شورشیان انصار الله از آن برای بسیج کردن طرفداران خود بهره ببرند. آنها از بیش از یک ماه قبل در اطراف صنعا اردو زده اند.

« توقف فوری خصومت ها » و برچیدن چادر معترضان برای اینکه دولت بتواند حاکمیت خود را اعمال کند از دیگر مفاد این توافقنامه است.

امضای این توافقنامه در پایان روزی اعلام شد که با پیشروی قابل توجه شورشیان مسلح در پایتخت همراه بود.

آنها چند مرکز نظامی و راهبردی از جمله مقر دولت و ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح را تحت کنترل در آوردند.

بر اساس بیانیه ای که به وزارت کشور یمن نسبت داده شد از دستگاه های امنیتی خواسته شده بود « از درگیری با شورشیان شیعه انصار الله » خودداری کنند.
مهدی مشاط و حسین العزی، دو مذاکره کننده شورشیان انصار الله یکشنبه شب هنگام امضای توافقنامه صلح در کاخ ریاست جمهوری حضور داشتند.

درگیری بین شبه نظامیان شیعه و جنگجویان وابسته به حزب اسلام گرای سنی الاصلاح به کشته شدن دهها تن در صنعا منجر شد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: