آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 4 مهر ماه 1393 = 26-09 2014

هجوم آب شور به سفره‌های زیرزمینی سمنان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: ترمیم نشست زمین در دشت‌های سمنان که نتیجه افت سطح آب سفره های زیرزمینی است تا ابد قابل جبران نیست.

اتابک جعفری در گفتگو با ایسنا، منطقه سمنان، با اشاره به اثرات ناشی از استمرار افت سفره‌های آب زیرزمینی در استان، اظهار کرد: کاهش آبدهی چاه‌ها در اثر افت سطح آب سفره و کاهش حجم ذخیره آبخوان‌ها، افزایش هزینه‌های ناشی از کف شکنی، تعمیق و جابجایی چاه‌ها و صرف انرژی برق بیشتر جهت استحصال آب از اعماق پایین و همچنین نشست زمین در اثر افت سطح آب سفره از مهمترین اثرات ناشی از استمرار افت سفره‌های آب زیرزمینی در استان است.

وی با اذعان به اینکه به طور کلی اثرات خشکسالی بر منابع آب سطحی، سریع و گذرا و بر منابع آب زیرزمینی و بویژه آبخوان‌های آبرفتی عمیق، کند ولی طولانی است، خاطرنشان کرد: این تاثیر به ترتیب سرعت و پایداری اثر خشکسالی شامل کاهش آورد و دبی رودخانه‌ها، کاهش آورد و دبی چشمه‌ها و قنوات، کاهش تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، افزایش برداشت از آبخوان‌های زیرزمینی، افت مضاعف سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش کیفیت منابع آب می‌شود.

این کارشناس ارشد منابع آبی با اشاره به دیگر اثرات ناشی از استمرار افت سفره آب زیرزمینی به نشست زمین در دشتهای سمنان، گرمسار و میامی اشاره کرد و افزود: در این حالت آبرفت از حالت اشباع خارج شده و کاهش فشار منفذی و نهایتا نشست زمین را باعث می‌شود. از علائم این نشست که حاصل افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی است و تا ابد قابل جبران نیست، ایجاد شکاف در سطح زمین است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان، هجوم آب شور را از دیگر اثرات استمرار افت سفره آب زیرزمینی دانست و اضافه کرد: افت سطح آب باعث کاهش گرادیان آب سفره و در نهایت هجوم آب شور از سفره‌های شور مجاور به سفره‌های آب شیرین می‌شود. این پدیده در چاه‌های مجاور مسیل شور آبگرم در دشت سمنان، جنوب دشت گرمسار و جنوب کال میامی در دشت میامی جنوبی باعث کاهش کیفیت آب چاه‌ها شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: