آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 دی ماه 1393 = 22-12 2014

نفت؛ واکنش هراس آلود رژیم به موضع عربستان

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به سوریه از جمله به مسئله کاهش قیمت نفت پرداخت و گفت: فراموش نمی‌کنیم چه کشورهایی در زمینه کاهش قیمت نفت توطئه کردند.

پیش تر خبرگزاری رویتر گزارش کرده بود که رژیم سوریه که بقای خود را در شرایط کنونی به تداوم حمایتهای رژیم ایران وابسته می داند، از کاهش شدید قیمت نفت و تضعیف وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی به عنوان مهم ترین متحد استراتژیک اش در منطقه نگران شده است.

علی لاریجانی روز یکشنبه در سوریه گفت: این هم یکی از اشتباهات است که تصور می‌کنند با موضوع نفت می‌توانند مسائل مهم و استراتژیک منطقه را تغییر دهند.

وی افزود: ما سناریوهای مختلفی را برای اداره کشور در شرایط مختلف داریم اما این بار فراموش نمی‌کنیم که چه کشورهایی در زمینه کاهش قیمت نفت توطئه کردند.

این در حالیست که نشریه فارین پالیسی در گزارشی تحت عنوان "چرا سعودی‌ها عمدا بازارهای جهانی را هدف قرار داده‌اند؟" در پاسخ سوال مطرح شده می‌نویسد: دلیل ساده این موضوع (تلاش برای کاهش شدید قیمت نفت) تضعیف رژیم ایران و ایجاد نارضایتی مردمی در این کشور است.

به نوشته این منبع، پیش تر یک مقام عربستانی در روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده بود که اگر عربستان سعودی تولید نفت را افزایش داده و بهای آن را به نصف (میزان کنونی) کاهش دهد، این موضوع برای رژیم ایران ویرانگر خواهد بود.


نفت 30 دلاری!؟

یک استاد سابق دانشگاه و تحلیلگر ارشد بازار نفت در گفت و گو با تابناک به بررسی علل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی پرداخته است.

ابراهیم رزاقی گفت: عده ای معتقد بودند که اگر نفت ایران تحریم شود قیمت نفت به 200 دلار هم خواهد رسید. نفت ایران تحریم شد، اما امروز شاهد هستیم که قیمت نفت به شدت پایین آمده است.

این تحلیلگر ارشد بازار نفت افزود: الان روسیه نیز به عنوان کشور هدف کاهش قیمت نفت محسوب می شود. اما روسیه خود تولید خودش را افزایش داده است و تولید این کشور به نزدیک 11 میلیون بشکه رسیده است. چرا روسیه تولید خودش را کاهش نمی دهد؟

وی گفت: روسیه تولید خود را بالا برده است. حتی این کشور در یک بهانه مسخره گفته است که چون اوپک تولید را پایین نمی آورد ما هم پایین نمی آوریم. در واقع روسیه خواهان حفظ سهمش در بازار بین المللی است که دلیل بسیار مسخره ای است. حفظ این سهم به چه قیمتی می باشد؟ شاید هم روسیه از ترس تحریم نفت خود، امروز حاضر است با قیمت پایین تر نیز نفت خودش را بفروشد. البته ایران هم نمی تواند تولید خود را پایین بیاورد چرا که بسیار زیر سهم خود از اوپک تولید می کند.

با توجه به اوضاع سیاسی و اقتصادی در جهان امروز پیش بینی شما از آینده بازار نفت چیست؟

ابراهیم رزاقی در پاسخ گفت: با توجه به اینکه کشورهای صادر کننده کننده به تولید نفت نیاز دارند؛ این کاهش قیمت به یک روند واقعی تبدیل می شود. من فکر می کنم این روند کاهشی قیمت ادامه پیدا می کند و به 30 تا 35 دلار خواهد رسید.



حقیقتگو December 20, 2014 11:09 AM

چرا نفت باید بشکه ای ۳۰دلارباشه و نه صفر دلار و یا هیچی دلار؟ چرا نفت در مقابل کالا نباشه؟ از این تاریخ به بعد کره زمین شاهد دوران جدیدی در شروع فصل جدیدی در روابط خدماتی بین اربابان که در کشورهای سوپر صنعتی هستند ونوکران وگماشته گان حکومت دارشون در کشورهای جهان سوم خواهد بود ودردوران جدید امپریالیست ها پولی دست مزدوران و گماشته های استخدامیشون که تحت عنوان ولایت فقیه ها و رئیس جمهورهای قلابی در کشورهای نفت خیز جهان سوم در حال خدمت به اربابان هستند نمی دهند که که ولایت فقیه های ده هزارفامیل با اون پول های باد آورده ایزار قلدری و زورگیری و سرکیسه کردن بر علیه امپریالیست های محترم و از ما بهتران تهیه کنند! اگر نفت در مقابل کالا باشد و از داخل هلیکوپترها صلیب سرخ برای شهروندان محترم ایران نشین به پائین پرتاب شود فرقی با سبد کالا نحواهد داشت!

گزارش یا اعتراض به این نظر


homa December 22, 2014 01:00 PM

باید به حال ایرانمان گریست ! کشوری چون ایران که قبل از نفلاب ۵۷ درمورد قیمت گذاری نفت در اوپک حرف حرف ایران بود حال کشوری چون عربستان سعودی بیاید و کارشکنی و قیمت نفت تعیین کند ؟ دقیقا همان چیزی که خواهان کارتلهای نفتی جهان است وبا دسیسه وتوطئه شاه فقید ایستاده ومقاوم در پایان قرارداد نفت وکلا نفت درانحصار ایران قرار گرفت رسیدند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: