آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 دی ماه 1393 = 28-12 2014

واکنش بازاریان به ادعاهای اخیر روحانی

روزنامه ابتکار: اگرچه رئيس‌جمهور بار ديگر اعلام کرده اقتصاد ايران از رکود خارج شده و در ابتداي جاده رونق اقتصادي قرار گرفته اما کسبه بازار و کاسبان جزء مي‌گويند که هنوز منتظر رونق کسب و کار هستند.

احمد پورفلاح، رئيس کميسيون فضاي کسب و کار اتاق بازرگاني و صنايع و معادن مي‌گويد: متاسفانه بايد اعلام کرد که تحولي در واحدهاي کوچک و متوسط صنعتي مشاهده نمي‌شود؛ همانطور که مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي اعلام مي‌کند 12 هزار واحد صنعتي ورشکسته شده‌اند و توليد آنها خوابيده است.

يکي از عمده فروشان خيابان مولوي نیز مي‌گويد: خبري از خروج از رکود نيست و به نظر مي‌رسد که رونق بازار، تنها شعاري است؛ شايد هم در بخش‌هاي ديگري اتفاق افتاده باشد، ولي حداقل در بازار تهران که مرکز تعاملات اقتصادي کشور به نوعي به شمار مي‌رود، خبري از رونق اقتصادي نيست.

وی افزود: همه ساله خريدهاي عمده مغازه‌داران از آذرماه براي ايام پاياني سال به مرور آغاز مي‌شد، اما متاسفانه اکنون هيچ خبري نيست.

يکي ديگر از عمده فروشان بازار بزرگ تهران مي‌گويد: به هرحال خريد و فروش در بازار به تناسب انجام مي‌شود، اما به طور قطع، مغازه داران از آن راضي نيستند، مثلا اگر در گذشته اجناس با چک و به صورت اقساطي ميان کسبه فروخته مي‌شد، اما اکنون که نقدينگي کم است، هيچ کس حاضر نيست که به اين صورت کار کند و به نوعي نااطميناني در بازار به وجود آمده است.

او مي‌گويد: خروج از رکود را هنوز حس نمي‌کنيم، چراکه مردم بايد خريد کنند و چرخ توليد و فروش بچرخد، اما به نظر نمي‌رسد که رونق اقتصادي در راه باشد، چراکه به هرحال ما کسبه عمده فروش، آثار آن را قبل تر از مردم در بازار حس مي‌کنيم، اما اکنون چنين اتفاقي رخ نداده است.

اين کاسب بازار بزرگ تهران مي‌گويد: رکود همچنان هست و بسياري از مغازه داران در برخي ساعات روز، بيکار در مغازه‌هاي خود مي‌نشينند و منتظر هستند تا يک مشتري به آنها مراجعه کند، در حالي که در مقاطعي در سال‌هاي قبل، حتي کاسبان وقت خوردن يک چاي را هم در روز کمتر به دست مي‌آوردند.

يکي ديگر از کسبه بازار بزرگ رضا مي‌گويد: توان هميشگي خريد از سوي مردم در بازار وجود ندارد و کاسبي هم رونق چنداني ندارد، در حاليکه دولت مي‌گويد خروج از رکود صورت گرفته، به نظرم اين طور نيست.

وي مي‌افزايد: اکنون برخي از صاحبان مغازه که در سال‌هاي گذشته فعال بودند، به دليل کسادي بازار ترجيح دادند مغازه‌هاي خود را بسته نگه دارند تا حداقل ماليات ندهند و پول خود را به بانک‌ها برده اند و دارند از سود آن استفاده مي‌کنند. اين در حالي است که به نظر نمي‌رسد اوضاع به اين زودي ها هم به رونق اقتصادي منجر شود، چراکه پول دست مردم نيست که بخواهند خريد کنند و توليد و بازار را رونق دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: