آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 دی ماه 1393 = 15-01 2015

بحران نفت؛ رژیم دچار سردرگمی شده است

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به ارائه لایحه بودجه امسال بر مبنای نفت 72 دلاری به مجلس گفت: «با در نظر گرفتن شرایط جدید در نظر داریم قیمت نفت را به 40 دلار تغییر دهیم و بازتنظیم کنیم.»

علی طیب نیا امروز - پنجشنبه - در دیدار با مراجع تقلید در قم با اشاره به کاهش قیمت نفت و آثار تحریم ها، اظهار کرد: «باید تصمیمات منطقی منطبق بر اقتصاد مقاومتی گرفته شود.»

او کاهش وابستگی به نفت را راه نجات اقتصاد جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد:«با توجه به وضعیت پیش‌آمده و فشارهایی که دشمن برای به زانو در آوردن ایران اسلامی پیش گرفته، قیمت فروش نفت با کاهش چشمگیری روبرو شده و به 40 دلار رسیده است.»


نفت ایران ارزان‌تر از آب معدنی شد


​ در ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه به محدوده بشکه‌ای 45 دلار، قیمت هر لیتر نفت ایران به 950 تومان کاهش یافت که کمتر از بهای یک بطری آب معدنی در بازار داخل کشور است.

با احتساب ارزش ارزی هر بشکه نفت ایران بشکه ای 45 دلار در بازار جهانی (هر بشکه نفت معادل 159 لیتر است)، هم اکنون ارزش یک لیتر نفت ایران حدود 28 سنت است.

با احتساب قیمت هر دلار در بازار آزاد که حدود 3400 تومان تخمین زده می شود هم اکنون ارزش یک لیتر نفت ایران حدود 950 تا 955 تومان است که حتی از قیمت یک بطری آب معدنی 1000 تومانی هم نفت ایران ارزان قیمت تر معامله می شود.


شرایط نابسامان بازار نفت وخیم‌تر شد

به گزارش بلومبرگ، به دنبال گمانه زنی بر سر افزایش تولید نفت آمریکا، بار دیگر شرایط نابسامان بازار نفت وخیم‌تر شد و به کمترین رقم خود در ۵ سال و نیم اخیر، یعنی به ۴۵ دلار رسید.

قیمت نفت تقرییا ۵۰ درصد از ارزش خود را از ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی از دست داده و به کمترین میزان خود از بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی رسیده است.


شرط آمریکا برای کاهش تولید نفت

یک تحلیلگر بانک آمریکایی گلدمن ساچز اعلام کرد: قیمت نفت که به کمتر از نصف مقدار آن در ژوئن (خرداد) گذشته رسیده، باید به سطوح پایین تری کاهش یابد و به مدت 6 ماه نیز در چنین سطحی باقی بماند تا بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود.

وی افزود: ذخایر مازاد بر نیاز و ظرفیت نفتکش ها به ما می گویند، بازار می تواند در مقایسه با گذشته به مدت طولانی تری با ذخایر استفاده نشده خود را اداره کند، بنابراین لازم است قیمت هر بشکه نفت به مدت 6 ماه در حدود 40 دلار باشد تا تولید نفت آمریکا کاهش یابد.


هشدار رضايی در مورد تداوم کاهش قیمت نفت

صداو سیمای رژیم: کاهش قیمت نفت، تحریم نفتی دوم علیه جمهوری اسلامی؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی با دو " تحریم پی‌درپی نفتی" مواجه شده است، گفت: تحریم اول مربوط به سال ۹۰ و تحریم دوم دو ماه پیش آغاز که باعث شد قیمت نفت به بشکه ای زیر ۵۰ دلار برسد.

محسن رضایی درآیین تحویل سایت پتروشیمی مسجدسلیمان به پیمانکار چینی گفت: یک تحریم مربوط به سال 90 است که منجر به این شد که صادرات نفت از 2 میلیون و 200 هزار بشکه به زیر یک میلیون بشکه برسد. همین وضعیت طی این سه سال 100 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی کاست. تحریم دوم نیز، مسئله کاهش قیمت نفت است.

رضایی بابیان اینکه آمریکا تحریم سه سال پیش را با کمک شورای امنیت و تحریم اخیر را به کمک عربستان انجام داد، گفت: اگر این تحریم نیز سه سال ادامه پیدا کند و قیمت نفت به زیر 50 دلار برسد، تقریبا همان مقدار زیان یعنی 100 میلیارد دلار دیگر به خاطر کاهش قیمت نفت از دست می‌دهیم.





Mahtab January 12, 2015 04:27 PM

آقای رضایی چیه ناراحتی کمتر پول مردم داره به جیبتون سرازیر میشه و لرزه به تنتون انداخته نگران حسابهای بانکی و سرنگونی حکومت کثیفتون هستید؟ نگران مردم که نیستید فقط فقط نگران منافع خودتون هستید دیگه کفگیرتون داره به ته دیگ میخوره به درک،

گزارش یا اعتراض به این نظر


Nimaghogamposseini January 12, 2015 06:51 PM

دو کلام هم ازمادرشوهر عروس بشنو محسن رضایی هم بله

گزارش یا اعتراض به این نظر


سیامک شوروی January 12, 2015 10:35 PM

با درود!
جناب رضایی گویا سواد دو دو تا چهارتا را هم ندارند چرا که اگرفرض بر این بگیریم که کاهش قیمت نفت سبب زیان ۶۰ دلاری در هر بشکه نفت شود (از ۱۱۰ $ به ۵۰ $) در نتیجه زیان سالانه جمهوری اسلامی را به راحتی میتوان به حدود ۲۰ میلیارد دلارمحاسبه کرد این بدین معنی است که اگر کاهش ارزش نفت در همین ۶۰ دلار بماند جمهوری اسلامی در بلندای سه سال حدودا ۶۰ میلیارد دلار زیان خواهد دید و نه ۱۰۰ میلیارد دلار شاید جناب رضایی فکر کنند که ۱۰۰ یا ۶۰ میلیارد، چه فرقی میکند؟ پاسخ اینست که تفاوت آنها ۴۰ میلیارد دلار ناقابل میباشد این جناب باید بداند که سخن از روی شکم گفتن بر افراد در چنین پستهایی روا نیست از سوی دیگر ما نیز میدانیم که چشمداشت از گماشتگان جمهوری اسلامی بیش از این روا نیست چراکه در جمهوری اسلامی همه چیز از روی شکم است
با درود دوباره!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: