آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 5 بهمن ماه 1393 = 25-01 2015

باند ولایت: عبدالله "ظریف‌تر" بود یا ماندلا؟!

خبر درگذشت پادشاه عربستان پس از گذشت هفته های متمادی از تردید خبری رسانه ها تایید شد. به گزارش صراط نیوز، این خبر که با واکنشهای فوری جبهه بین المللی حامیان و متحدان عربستان مواجه شد، اخبار خواندنی چون عزای عمومی چهل روزه در بحرین و اردن! عزای یک هفته ای در مصر و سه روزه در امارات و فلسطین را درپی داشت و نخستین پیام‌های تسلیت از جانب آمریکا و انگلیس ارسال گردید. در پیام انگلیسی ها فوت عبدالله به عنوان فردی تسلیت گفته شد که تمام عمر خود را صرف گفتگوی ادیان کرده است!

در این میان اما جمهوری اسلامی که همواره از سیاستهای امنیتی، نظامی، فرهنگی-مذهبی و حتی اخیرا اقتصادی عربستان آسیب دیده، در اقدامی عجولانه توسط سخنگوی وزارت خارجه مرگ شاه عربستان را تسلیت گفت اگر چه در این سطح دیپلماتیک مساله عادی بود؛ اما این تنها شروع ماجراست.

بر اساس نظر کارشناسان بین الملل، با رای آوردن روحانی که یار نزدیک هاشمی رفسنجانی است جریان نزدیک تر به عربستان در میان جریانات سیاسی جمهوری اسلامی رای آورده است؛ این مساله در رفتار امروز صبح ظریف به خوبی قابل مشاهده است.

وزیر امور خارجه و عالیترین مقام اجرایی کشور در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی، امروز شرکت در نشستهای اجلاس بین المللی داووس را متوقف کرد تا سوییس را به مقصد عربستان ترک کند.

او احتمالا بدون تاخیر در مراسم تدفین و تشییع ملک عبدالله، شرف حضور خواهد داشت! این در حالی است که ظریف در حاشیه اجلاس داووس گفتگوهایی با کری هم داشت؛ اما ظاهرا تشییع جنازه عبدالله از داووسی که همه ساله دعوت اصلاح‌طلبان به آن، مایه فخر آنان می شد(!) و مذاکراتی که آن را شکستن شاخ غول در دولت تدبیر و امید می دانند مهمتر است.

بد نیست این شتابزدگی را مقایسه کنیم با رفتار دولت یازدهم در قبال خبر فوت یکی از بزرگترین رهبران انقلابی دنیا یعنی نلسون ماندلا، هم او که به افتخار مبارزاتش جمهوری اسلامی در آغازین روزها و به دستور امام امت رابطه‌اش را با رژیم آپارتاید یک جانبه قطع نمود.

سال گذشته در برخی اخبار، حتی اعلام شد که معاون اول رییس جمهور یعنی جهانگیری در مراسم یادبود ماندلا شرکت خواهد کرد؛ اما نهایتا این بزرگداشت به حضور با تاخیر یک تازه وارد به دولت تدبیر و امید - در زمان برگزاری مراسم -، یعنی محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور، کاهش سطح یافت؛ مقامی که در مناسبات بین الملل و دیپلماتیک محلی از اعراب ندارد.

این بار اما سفر شتابزده وزیر امور خارجه ظریف، برای شرکت در مراسم پادشاه مرحوم عربستان بار دیگر میزان ارادت دولتمردان تدبیر و امید به متحدان امریکا و بی توجهی به قهرمانان ضد غرب از جمله قهرمان مبارزه با آپارتاید و نژادپرستی را به خوبی نمایان کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: