آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 12 بهمن ماه 1393 = 01-02 2015

سرطان هر سال ۸۵۰۰میلیارد تومان را می‌بلعد

هشدار‌ها و خبر‌ها درباره سرطان تقریبا هر روز هست اما «هفته ملی سرطان» بهانه‌ای بود تا چندین نشست خبری جداگانه در این‌باره برگزار شود و البته هر کدام خبری و هشداری جدید داشته باشد.

معاون بهداشت وزير بهداشت از هزينه تراشي 8500ميليارد توماني سرطان در هر سال براي ايران خبرداد، معاون درمان دكتر هاشمي هم بر تلاش براي تشخيص بموقع اين بيماري تأكيد كرد و رئيس مركز تحقيقات سرطان درباره سرعت افزايش سرطان در ايران هشدار داد.

معاون بهداشت وزير بهداشت با اعلام اينكه سالانه بالغ بر 1200ميليارد تومان صرف هزينه داروهاي بيماران سرطاني مي‌شود، افزود: هر سال 2500ميليارد تومان نيز بابت درمان سرطان‌ها در كشور هزينه مي‌شود و در مجموع 8500ميليارد تومان به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم صرف سرطان مي‌شود. دكتر علي‌اكبر سياري به علايمي همچون سرفه مزمن، خون در خلط، خون در مدفوع، اسهال طولاني‌مدت، كاهش وزن و همچنين تغيير خال عروقي در پوست يا توده‌اي پوستي به‌عنوان علائم ابتلا به سرطان اشاره كرد و گفت: وزارت بهداشت برنامه جامعي براي پيشگيري، تشخيص و درمان سرطان دارد كه بر همين اساس كميته‌اي در وزارت بهداشت تشكيل شده كه در راس آن وزير بهداشت قرار دارد.

از سويي معاون درمان وزير بهداشت نيز از تدوين برنامه آمايش سرزميني مراقبت از سرطان به هدف تشخيص زودرس و ساماندهي درمان اين بيماري خبرداد و گفت: اين برنامه زيرساخت‌ها را به‌گونه‌اي فراهم مي‌آورد كه دسترسي عادلانه مردم به خدمات سرطان افزايش يابد. اين برنامه نوعي سطح‌بندي خدمات است.

دكتر محمد آقاجاني با بيان اينكه در حال حاضر 60دستگاه پرتودرماني در كشور داريم كه اين رقم بايد 2برابر شود، افزود: دستگاه‌هاي موجود به روز نيستند. تحريم‌ها، به روز كردن تجهيزات پزشكي را با محدوديت مواجه كرده است.

هشدارهاي تكان‌دهنده

اما شايد در مهم‌ترين اظهارنظر، رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اعلام كرد كه شاخص‌هاي بهداشت و درمان درباره سرطان رعايت نمي‌شود. دكتر محمد اسماعيل اكبري با بيان اينكه سلامت در هيچ كجاي دنيا اينگونه رها شده نيست و هيچ كشوري مانند ما اينگونه سلامت را اجرا نمي‌كند، گفت: ما هر طور كه مي‌خواهيم تشخيص و درمان را انجام مي‌دهيم، خيلي فردگرا هستيم و به‌راحتي دستور عكسبرداري غيرضروري مي‌دهيم. درحالي‌كه در كشورهاي غربي شاخص‌هايي دارد. اما در كشور ما حتي ساعت 3صبح دستور عكسبرداري مي‌دهيم كه اين به بيمار يك ظلم است. تعداد دستگاه‌هاي تصويربرداري در تهران از لندن بيشتر است. در كشور تومور يك سانتي‌متري در سرطان سينه را شيمي‌درماني مي‌كنيم درحالي‌كه در كشورهاي غربي اندازه آن 5 /2سانتي‌متر است و با اين آمار حدود 20درصد از بيماران بايد شيمي‌درماني شوند.

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با تأكيد بر اينكه رژيم غذايي در يك‌چهارم موارد سرطان دخيل است، گفت: انتظار داريم اسيد چرب ترانس به صفر برسد و وزارت بهداشت آن را اعلام كند درحالي‌كه اكنون بسياري از روغن‌هايمان اسيد چرب اشباع شده 25درصد به بالا دارند درحالي‌كه بايد كمتر از 10درصد باشد و اسيد چرب ترانس در روغن‌هاي ما بيش از 10درصد است. از سويي ارتباط آلودگي هوا و سرطان به اثبات رسيده اين در حالي است كه در تهران گاهي كمتر يك‌ماه هواي پاك داريم همچنين احتمال مي‌رود آلودگي روي سلول‌هاي زايشي اثر بگذارد و ارثي شدن آلودگي به نسل‌هاي بعدي منتقل شود.

اكبري شايع‌ترين سرطان‌ها در ايران را چنين توضيح داد: «چهره سرطان در كشور با ساير كشورها متفاوت است در زنان ما سرطان سينه رتبه اول را دارد كه در دنيا هم همينطور است اما سرطان‌هاي ديگر كه به‌ترتيب روده‌بزرگ، ريه، مري، خون و تيروئيد است، با دنيا متفاوت است. در مردان نيز سرطان معده رتبه اول را دارد اين سرطان معمولا با مولفه‌هاي اجتماعي سروكار دارد چراكه سبك زندگي رعايت بهداشت، نحوه غذا خوردن، ميزان مصرف دخانيات و حتي وضعيت مسكن در آن دخيل است. همچنين مصرف ترياك در ابتلا به آن مؤثر است اين در حالي است كه بيشترين مصرف ترياك فردي را در كشور داريم.» همچنين رئيس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت اعلام كرد: سالانه ۹۰هزار مورد جديد ابتلا به سرطان در كشور ثبت مي‌شود.

همه اين هشدار‌ها و خبر‌ها به اميد توجه همزمان بيشتر مردم و مسئولان است، شايد 15بهمن كه قرار است كمپين ملي سرطان آغاز به‌كار كند، شروعي تازه باشد براي كنترل يكي از مرگبار‌ترين بيماري‌هاي اين سرزمين.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: