آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 3 اردیبهشت ماه 1394 = 23-04 2015

خودسوزی؛ کارگرانی که فقر آتش به جانشان می‌زند

روزآنلاین: دستفروش تبریزی، که در اعتراض به توقیف وسایلش توسط مأموران شهرداری تبریز، خودرا آتش زده و چند روز بعد، در ۳۰ ام فروردین جان سپرده بود، با حضور خانواده و بستگان در "وادی رحمت" زادگاهش، تبریز به خاک سپرده شد.

محمد احدی، خبرنگار سایت اویان نیوز که این خبر را پیگیری کرده به روز می‌گوید تلاش آنها برای پاسخگویی مسئولان در مورد مرگ این دستفروش بی‌نتیجه مانده است.

این دومین کارگر دریک ماه گذشته است که به دلایل معیشتی دست به خودسوزی منجر به مرگ زده است.

همزمان، کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش‌های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در فروردین ماه ۱۳۹۴ پرداخت.این کانون که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود با اشاره به خودسوزی یونس عساکره- جوان ایرانی ساکن خرمشهر- اعلام کرده این حوادث نشان دهنده گسترش فقر و مهم‌تر از آن، نبود عدالت در جامعه است.

این سازمان مردم نهاد همچنین براساس آمارهای رسمی که از قرار داشتن بیش از یک چهارم جمعیت ایران در زیر خط فقر حکایت دارند و همچنین شتاب نرخ تورم، معتقد است که کاهش سطح رفاه عمومی، باعث تنزل سطح کیفیت زندگی مردم ایران به ویژه دهک‌های پایین درآمدی شده که تداوم این وضعیت، آسیب‌های اجتماعی بسیاری را به همراه داشته است.

از همین‌رو کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرده که محرومیت اجتماعی و ناامنی اقتصادی، فقرا را به خودسوزی رسانده است.

در ادامه این گزارش با تأکید بر لزوم گسترش چتر تأمین اجتماعی توسط دولت، از سیاست یک بام و دو هوا در چگونگی برخورد با افرادی مانند یونس عساکره که شهروند ایرانی هستند و کمک‌های ارسالی به برخی کشورها انتقاد شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: