آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 خرداد ماه 1394 = 25-05 2015

دانشگاه آزاد: پذيرش 12هزار دانشجوی دکتری مازاد

وزير علوم درباره آمارهاي ضد و نقيض درباره ظرفيت پذيرش دانشگاه آزاد در مقطع تحصيلات تکميلي سال گذشته گفت: اين رقم زياد بوده، به‌نظر حدود 10 تا 12هزار دانشجو در مقطع دکتري گرفتند که نبايد مي‌گرفتند. به گزارش ايسنا، محمد فرهادي درباره ظرفيت دانشگاه‌ آزاد در دوره کارشناسي‌ارشد و دکتري که سال گذشته حواشي‌اي را داشت، تصريح کرد: در دي‌ماه سال گذشته کميته‌اي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حضور وزير بهداشت، وزير علوم، دبير شورا و رئيس دانشگاه آزاد تشکيل شد. اين شورا رويه‌اي را هم مشخص کرد که براساس آن ظرفيت پذيرش دانشگاه آزاد در مقطع تحصيلات تکميلي بايد هرسال به تصويب شوراي گسترش برسد. وي درباره آمارهاي ضد و نقيض درباره ظرفيت پذيرش دانشگاه آزاد در مقطع تحصيلات تکميلي سال گذشته و آمار واقعي اين مسئله، گفت: زياد بوده، به‌نظر حدود 10 تا 12 هزار دانشجو در مقطع دکتري گرفتند که نبايد مي‌گرفتند.

وزير علوم گفت: در حال حاضر کميته‌اي با حضور مسئولان دانشگاه آزاد در وزارت علوم بررسي مجوز رشته‌هاي دکتراي دانشگاه آزاد را بررسي مي‌کند و تاکنون چيزي حدود 400 رشته آنها تصويب شده و نزديک به 160 رشته نيز متوقف شده است. فرهادي با اشاره به اينکه ظرفيت پذيرش دکتراي دانشگاه آزاد سالانه بايد به تصويب شوراي گسترش برسد، تصريح کرد: به نظر مي‌رسد ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع دکتراي دانشگاه آزاد حدود 5 تا 7 هزار نفر است و بيش از اين خلاف است.

اين در حالي است که حميد ميرزاده، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، در ديدار با امام جمعه اصفهان، به ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي صورت گرفته پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته 340 هزار نفر متقاضي تحصيلات در مقطع دکتري داشتيم که تنها ظرفيت پذيرش هشت درصد از آنها محقق شد. رئيس دانشگاه آزاد اسلامي کشور تصريح کرد: تقاضاي مقطع کارشناسي ارشد در سال گذشته بيش از يک‌ميليون نفر و ظرفيت پذيرش ما 30 درصد بود. وي دليل محدوديت پذيرش در مقطع دکترا را نداشتن کارگاه‌ها و تجهيزات پيشرفته و اساتيد کيفي ممتاز در حد کافي دانست و گفت: سال گذشته 150 هزار نفر براي تحصيلات دکترا به خارج از کشور رفتند که با هزينه تحصيل آنها سالي 40 هزار دلار تخمين‌زده شده است.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي افزود: با يک حساب سر انگشتي مي‌بينيم با خروج هر نفر در طول دوران تحصيل چه ارز فراواني از کشور خارج مي‌شود. وي به آماري از کشور آمريکا اشاره کرد و گفت: در آمريکا تربيت يک نفر تا مقطع phd پنج ميليون دلار هزينه دارد که وزير خزانه‌داري آنها اعلام کرده که آمادگي پذيرش 100 هزار نفر دانشجوي دکترا از کشورهاي جهان سوم را دارند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: