آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 13 تیر ماه 1394 = 04-07 2015

گزارش روزنامه اسرائیلی از جزئیات توافق احتمالی اتمی

جروزالم پست در گزارشی نوشت: سه مسئله مهم که مانع از توافق هسته ای شده به نظر می رسد توسط کارشناسان این کشورها ظرف 48 ساعت گذشته برطرف شده است.

این روزنامه گزارش داد: گفته می شود قدرت های جهانی درباره ساز وکاری که اجازه خواهد داد تحریم ها در صورت نقض توافق هسته ای بلافاصله بازگردند توافق کرده اند. بر این اساس تحریم ها به جای آنکه به طور خودکار دوباره از سرگرفته شود کمیته ای متشکل از نمایندگان هر کشور رای خواهد داد در صورت نقض قابل توجه تعهدات درباره بازگرداندن تحریم ها تصمیم گیری می شود.

مسئله دوم که قدرت های جهانی را به شدت به چالش کشیده است خودداری رژیم ایران از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در تحقیقات درباره ابعاد احتمالی نظامی فعالیت های هسته ای این رژیم است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس این هفته به تهران سفر کرد و اظهارات اولیه وی نشان داد هنوز شکاف های قابل توجهی میان درک وی از اقداماتی که آژانس باید صورت دهد و درک رژیم ایران از این مسئله وجود دارد.

با این حال آمانو روز شنبه گفت گزارش کامل آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی فعالیت های هسته ای رژیم ایران در پایان سال منتشر می شود. آمانو گفت فکر می کنم با همکاری می توانیم تا پایان سال گزارش ارزیابی آژانس درباره مسایل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی را منتشر کنیم.

آمریکا گفته است به دنبال حل و فصل مسئله ابعاد نظامی احتمالی رژیم ایران در طول دوره اجرا است و اعلام کرده است توافق نهایی می تواند تا اوایل سال 2016 میلادی اجرایی شود.

بخشهایی از مرحله بندی این توافق زمانی است که آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت تحریم های رژیم ایران را لغو می کنند. تهران خواستار لغو کامل و فوری تحریم ها پس از امضا بود ولی این مسئله از نظر فنی زمانی روی می دهد که مرحله اجرا کامل و توافق اجرایی می شود. توافق درباره این مرحله بندی نیز گفته می شود طی دو روز اخیر تحقق یافته است.

گفته می شود این توافق به طور اصولی و توسط کارشناسان همه طرفها حاصل شده است. با این حال یک مسئول بلندپایه آمریکایی گفت مسایلی باقی مانده است که تنها می تواند توسط وزرا حل و فصل شود. حتی اگر درباره همه این مسایل نیز توافق شود باید در یک سند مشترک گذاشته شود. با این حال هنوز مسایل دیگری باقی مانده است.





homa July 4, 2015 11:12 PM

من درسایتی این خبر را خواندم وعینا دراینجا قرارمیدهم
دوستان مطلع باشند !
توافق ایران و۵+۱ نهائی شده است اما دولتی ها انتشارخبرانرا به دلیل تلافی با ایام شهادت امام(علی) به شب ۲۳ ماه رمضان منتقل کرده اند چون برنامه جشن وسروردارند
مذاکرات هم اتمام یافته وشنیده ایم که هم اکنون تیم مذاکره کننده که دیگرهم کارخاصی ندارند باخانواده هایشان سرگرم وین گردی وبه خرید مشغول هستند وبرای بازگشت به تهران اماده میشوند
امروزشنیدم که حسن روحانی هم نطق اعلان توافق خودرا ضبط کرده است برای خیابانها هم بر نامه ریزی کرده اند
راهپیمائی روز قدس هم داستانی خواهد شد امسال !
ضمن انکه هنوز معلوم نیست کدام جعمه روز قدس می شود!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: