آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 تیر ماه 1394 = 05-07 2015

گرمای بی سابقه در ایران و بحران کمبود آب

شفاف نیوز: گرمای هوای این روزهای تهران صدای فریاد گلایه های اکثر مردم را بلند کرده است و عرق ریزان مردم به راه است. پیرتر ها و با تجربه تر ها که بهارها و تابستان های بسیار را در پایتخت گذرانده اند این گرمای هوا در تابستان تهران را بی سابقه می دانند و این در حالی است که به گفته سازمان هواشناسی دمای گزارش شده برای تهران درهفته های اخیر از بالاترین میانگین‌های ثبت شده در دهه‌های گذشته نیز فراتر رفته است.

کارشناسان معتقدند دمای هوای تهران بیش از حد گرم شده اما دلیل این گرما چیست؟ هیچ پاسخ دقیقی برای این پرسش وجود ندارد. در واقع طی سال های اخیر دما در تمام کره زمین در حال افزایش است. دمای اقیانوس ها و خشکی ها بیش از نیم درجه سانتیگراد افزایش یافته است. اما نظریات مختلفی درباره این افزایش دما مطرح می شود.

گروهی تشعشعات خورشیدی را عامل افزایش دمای کره زمین می دانند. این گروه معتقدند افزایش دما، در برخی مناطق کره زمین خشکسالی های گسترده ایجاد خواهد کرد.

خشکسالی که در پایتخت از مدت ها پیش آغاز شده و حالا زنگ هشدار آن بلند است.هنوز از یادها نرفته است که مدیرعامل آب منطقه ای تهران در شهریور ماه سال 93 با اعلام ذخایر موجود در پشت سدهای تهران و بیان کاهش 103 میلیون مترمکعبی آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرده بود: "در حال حاضر که کمتر از یکماه به پایان سال آبی 93-92 باقی مانده است، وضعیت مطلوبی در ذخیره آب سدها نداریم و این در حالی است که پیش‌ بینی می‌شود این روند در پاییز امسال نیز ادامه یابد و با کاهش بارش‌ ها مواجه باشیم."

این پیشبینی به حقیقت پیوست و هر چند برف و بارانی آمد و تهرانی ها را امیدوار کرد اما در هر حال نگرانی ها بر طرف نشد و حالا حتی از استان های شمالی کشور مانند مازندران پر آب سال های گذشته خبر جیره بندی آب به گوش می رسد.

تهرانی ها، کم آبی جدی است

به تازگی نیز، یک مقام مسئول در وزارت نیرو اعلام کرده: با افزایش گرمای هوا، مصرف آب در تهران طی شبانه روز به ۳.۲ میلیون مترمکعب رسید.

خسرو ارتقایی گفته: افزایش دمای هوا در این روزها مصرف آب مشترکین تهرانی را به ۳۷ مترمکعب در هر لحظه یا ثانیه رسانده که ۴ برابر ورود لحظه ای آب به رودخانه کرج است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزوده: در هفته های گذشته، مصرف آب مشترکین تهرانی ۳۰ تا ۳۱ مترمکعب در ثانیه بوده که با افزایش دمای هوا در روزهای اخیر به ۳۷ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

وی تصریح کرده: مصرف آب مشترکین تهرانی پیش از آغاز گرما روزانه ۲.۸ میلیون مترمکعب بوده که هم اکنون به ۳.۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

ارتقایی گذر از فصل تابستان بدون ایجاد مشکل آب را در گرو همکاری مردم و کاهش مصرف دانسته و افزوده: ۳۰ درصد حجم آب مصرفی مشترکین تهرانی با استفاده از ۴۰۰ تا ۴۵۰ حلقه چاه و ۷۰ درصد هم از ذخایر سدها تامین می شود.

در این میان، اختصاص 30 میلیارد اعتبار ویژه برای انتقال آب از سد ماملو، استفاده از حجم مرده آب سدها و همچنین صرفه جویی بیشتر از سوی مردم نکاتی بودند که معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا از آن‌ها به عنوان گره گشای روزگار پر اضطراب تهران یاد کرده بود.راه هایی که البته مقطعی هستند و در روزهایی که 90 درصد آب کشور به دلیل مدیریت غلط آب در کشاورزی هدر می رود و مصرف مردم نیز بهینه نیست، نمی توانند راهگشای دایمی مشکل آب ایران باشند.مشکلی که به نظر می رسد به زودی در جهان جنگ آبی به راه خواهند انداخت و باید آن را جدی گرفت پس مردم دقت کنید:آب واقعا نیست!



فريبرز July 5, 2015 09:50 AM

مى گويند كه مقامات بخاطر كمبود آب از مغازه داران خواسته اند كه از آب كردن كالاهاى بنجل خوددارى كنند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: