آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 27 تیر ماه 1394 = 18-07 2015

به دولت روحانی اعتماد کردند و بازداشت شدند

وزارت اطلاعات، مشاور کروبی را هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه بازداشت کرد

برخی از کسانی که به قول و قرارهای دولت روحانی اعتماد کردند، در عمل رفتار دیگری دیدند.

رادیو آلمان: «در سفرهای خارجی، ایرانیانی را دیدم که عشقشان به کشور حتی بیشتر از مردم داخل است. ما واقعاً سرمایه انسانی بسیار بزرگی در خارج از کشور داریم. امیدوارم همه آنها بازگردند و کمکشان را از ما دریغ نکنند.» اینها بخشی از سخنان حسن روحانی به مناسبت صد روزگی ریاست جمهوری‌اش بود.

سحام نیوز: نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و سخن‌گوی این حزب ساعتی پیش در بدو ورود به کشور بازداشت شد.

در خبری تکمیلی٬ آقای گرامی مقدم در تماسی تلفنی با برادر خود از زندان اوین٬ خبر داده که بازداشت وی توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

اسماعیل گرامی مقدم سخن‌گو و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که پس از پلمپ دفتر حزب اعتماد ملی در کودتای انتخاباتی سال ۱۳۸۸، برای تحصیلات تکمیلی به هندوستان و مالزی رفت، ساعتی پی در بدو ورود به کشور توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت گردید.

آقای گرامی مقدم که طی زمان تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور، بینایی خود را به طور کامل از دست داده است، پس از کودتای انتخاباتی سال ۱۳۸۸ به عنوان سخن‌گوی حزب اعتماد ملی مواضع این حزب را بیان می‌کرد.

گرامی مقدم پس از بازداشت در فرودگاه امام خمینی تهران، مستقیما به زندان اوین منتقل شد.


"ایرانی‌ها به مملکت‌شان برگردند"

رادیو آلمان: «در سفرهای خارجی، ایرانیانی را دیدم که عشقشان به کشور حتی بیشتر از مردم داخل است. ما واقعاً سرمایه انسانی بسیار بزرگی در خارج از کشور داریم. امیدوارم همه آنها بازگردند و کمکشان را از ما دریغ نکنند. اگر به غیر از کمک مالی، کمک علمی و حمایت معنوی نیز داشته باشند باز هم این کشور برای خودشان است.»

اینها بخشی سخنان حسن روحانی به مناسبت صد روزگی ریاست جمهوری‌اش بود. او پیشتر نیز چندین بار از ایرانیان مقیم خارج از کشور خواسته بود که برای انجام کارهای تخصصی و سرمایه‌گذاری به ایران باز گردند.

حدود ۴ ماه پیش حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان در وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که طرح تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل تصویب شده است.

او در توضیح این طرح گفت: «همه هموطنان خارج از کشور با مراجعه به نمایندگی‌های وزارت خارجه می‌توانند درخواست گذرنامه و یا برگه جایگزین برای ورود به ایران داشته باشند.»

حسن قشقاوی تاکید کرد که ایرانیان مقیم خارج از کشور تنها با نشان دادن سندی که بتواند ایرانی بودن آنها را ثابت کند می‌توانند گذرنامه گرفته، به ایران سفر کنند.

آقای قشقاوی پیشتر به روزنامه "شرق" گفته بود که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر ایران را به دلایل سیاسی ترک کردند که ۹۵ درصدشان "هیچ مشکل حقوقی و قضایی برای ورود به کشور" ندارند.

برخی از کسانی که به قول و قرارهای دولت روحانی اعتماد کردند، در عمل رفتار دیگری دیدند. حسین نورانی‌نژاد، فعال سیاسی و از اعضای جبهه مشارکت ایران، روز اول اردیبهشت ۱۳۹۳ چند روز پس از بازگشت از استرالیا بازداشت شد. او در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سیدنی تحصیل می‌کرد.

سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز که پس از حوادث سال ۱۳۸۸ به فرانسه رفته بود، پس از بازگشت به ایران بازداشت و به ۶ سال حبس تعزیزی محکوم شد. این حکم به اتهام "تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی" برای او صادر شد.

اکنون روشن نیست که چه سرنوشتی در انتظار اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی پیشین حزب اعتماد ملی است و او با کدام اتهامات روبرو خواهد شد.



akbar July 17, 2015 11:56 PM

گویا اینها همه یک زمانی از خودشان بودند

گزارش یا اعتراض به این نظر


فریبرز July 18, 2015 12:29 AM

کسی برای ورود به کشور اشکالی ندارد، همه مشکلات برای خروج مجدّد از کشور است!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: