آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 11 مرداد ماه 1394 = 02-08 2015

خطر بالای ابتلا به سرطان در نیروگاه‌های اتمی

رادیو آلمان: نتایج یک بررسی تحقیقاتی نشان می‌دهد که شاغلان در نیروگاه‌های اتمی بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. از ۳۰۰ هزار آزمایش‌شونده در این بررسی ۵۳۱ نفر بر اثر سرطان خون جان خود را از دست دادند.

طبق نتایج یک بررسی تحقیقاتی بلندمدت، کسانی که در نیروگاه‌های هسته‌ای کار می‌کنند بیش از سایر افراد در خطر مبتلا شدن به سرطان قرار دارند. این بررسی که به سرپرستی مؤسسه‌ IRSN در نزدیکی پاریس انجام شده در ماه ژوئیه در مجله تخصصی معتبر "لانست هماتولوژی" منتشر شده است.

پژوهشگران در این مطالعه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از کارکنان نیروگاه‌های اتمی را در کشورهای فرانسه، بریتانیا و آمریکا تحت بررسی قرار دادند. آزمایش‌شوندگان به دستگاه‌های دوزیمتر مجهز شدند تا تغییرات دقیق دوز و میزان پرتوهای دریافتی در طول چندین سال ثبت و ضبط شود.

با این که بر اساس نتایج به دست آمده، پرتویی که این کارکنان تحت تأثیر آن قرار گرفته بودند نسبتا ناچیز بود، اما بر اساس "شواهد قوی" این بررسی معلوم می‌شود که در درازمدت همین پرتوهای اندک می‌تواند افرادی که در معرض آن قرار دارند را به سرطان خون دچار سازد. علاوه بر سرطان خون، سرطان لنف و مغز استخوان (مالتی‌پل میلوم) نیز در میان کارکنان و کارگران نیروگاه‌های هسته‌ای شایع‌تر از میزان متوسط در جمعیتی معمولی است. تنها ۵۳۱ نفر از بررسی‌شوندگان بر اثر ابتلا به سرطان خون جان خود را از دست دادند.

دانشمندان دریافتند که اگر پرتوهای دریافتی به دو برابر برسد میزان ابتلا به سرطان خون نیز دو برابر خواهد شد. این نتیجه در بررسی‌های علمی تازگی ندارد، اما آنچه که این بررسی را متمایز ساخته شمار بالای آزمایش‌شوندگانی است که برای سال‌ها در معرض پرتوهای زیان‌بار قرار گرفتند.

این که پرتوهای رادیواکتیو حتی در صورت ناچیز بودن می‌‌توانند به تغییر در سلول‌ها و سرطان منجر شوند در پزشکی مورد مناقشه قرار دارد. اما مرکز سرطان آلمان می‌گوید، نمی‌توان گفت که میزان کم این پرتوها مضر نیست.

شایان ذکر است که قسمتی از بار مالی این مطالعه تحقیقاتی را مؤسساتی نظیر شرکت‌های فعال در انرژی هسته‌ای Areva یا EDF فرانسه بر عهده داشته‌اند.



اميد August 2, 2015 04:19 AM

در ايران بسياري از افراد امنيتي رژيم كه در نيروگاههاي هسته اي و مراكز غني سازي رفت و آمد داشته اند ولي به ظاهر در ساير ادارات و شركتها به ظاهر مشغول بكار بوده اند ديده شده اند كه در اثر سرطان خوني فوت نموده اند اين هم از ميراثهاي رژيم براي مردم ايران اما رسانه اي نشده است بدلايل خاص نميتوان اسامي آنها مطرح نمود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: