آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 10 مهر ماه 1394 = 02-10 2015

عربستان؛ چرا خامنه ای شیپور جنگ می نوازد؟

نیاز دائمی به زندگی زیر سایه "دُشمن" غداری که گویا حمله نظامی آن مساله امروز و فردا است، تا بدانجا برای رژیم ولایت فقیه کلیدی و استراتژیک است که حتی اگر خصمی هم در کار نباشد، مجبور به اختراع آن است.
***

منصور امان

خامنه ای بر سکویی از اجساد قُربانیان شیپور جنگ می نوازد

با تهدید عربستان به اقدام نظامی و تروریستی، رهبر جمهوری اسلامی در تنور جنگ نیابتی تازه ای که به راه انداخته است، هیزُم تنومند تری افکند. ویژگی برجسته ماجراجویی جدید او و همدستانش در این نهُفته است که برخلاف دیگر میدانهای آشوبی در منطقه که سر رشته داری می کنند، این بار آنها بار گران جنگ کثیف خود را نه بر دوش زنده های لُبنانی، عراقی یا سوری بلکه، بر گُرده زائران کُشته شده ایرانی حمل می کنند.

واکُنش تهاجُمی و نامُتوازن حاکمان جمهوری اسلامی به حادثه تراژیکی که به مرگ صدها شرکت کننده در مراسم مذهبی حج مُنجر شد، به خوبی استفاده پوششی آنها از این رویداد را نشان می دهد. از همان نخُستین لحظات انتشار خبر این سانحه، رهبران و پایوران جمهوری اسلامی تلاش خود را برای سیاسی کردن آن و تبدیل به یک بُحران علیه رقیب منطقه ای خود به کار گرفتند.

دستگاه تبلیغاتی حُکومت بی درنگ و به گونه هماهنگ برای توضیح حادثه منا به ترمهای تحریک کننده ای مانند "توطیه"، "مشکوک" و "عمدی" بودن مُتوسل شد و بر این خط تا بدانجا پیش رفت که حتی سناریوهایی مانند استفاده از "گاز سمی" و "برق" برای کشتن بازدید کنندگان را نیز به میان افکند.

تبلیغات زهرآگین و تنش آفرین مزبور وظیفه داشت بستر ورود آیت الله خامنه ای، همدستان و کارگُزارانش به معرکه و رسمیت دادن به جنگ لفظی علیه عربستان را فراهم کند. آقای خامنه ای در نخُستین نمایش خود روی این صحنه پرخاش کرد که رژیم عربستان "باید عذرخواهی کند". سپس نوبت به سرکردگان نظامی – امنیتی رسید که از "خیانت آل منفور سعودی" دم بزنند و "سُقوط نزدیک آل سعود" را بشارت دهند.

روز چهارشنبه، رهبر جمهوری اسلامی، در نُقطه اوج موقتی این معرکه، به گونه آشکار عربستان را به واکُنش "سخت و خشن" تهدید کرد و به این ترتیب ستیزه ای که به جریان انداخته را یک گام دیگر به جلو راند. او تلاش کرد رویکرد پُرسش برانگیز خود را با دلسوزی برای کشته شدگان و بهانه های مُبهمی با عُنوان "موذیگری" و "بی احترامی به حُجاج ایرانی" توضیح دهد، اما رفتار مُبالغه آمیز و عدم تناسُب آشکاری که بین برخورد جنگ طلبانه و تنش آفرین حُکومت و حادثه روی داده وجود دارد، وجود انگیزه های دیگری در پس این جنجال را نیز آشکار می سازد.

واقعیت آن است که رژیم جمهوری اسلامی با سیاست مداخله گرانه در کشورهای منطقه و تلاش برای ایجاد "عقبه استراتژیک"، خود را در جبهه ای از لُبنان تا سوریه و از عراق تا یمن در برابر کشورهای عربی به رهبری عربستان قرار داده است. هدفهای سیاسی رژیم ولایت فقیه که با رنگ ولعاب ایدولوژیک و فرقه گرایانه عرضه می شود، به نوبه خود شکاف بین این دو صف آرایی را عمیق تر و مُتشنج تر می کند. جنگ حُجاج ادامه همین رویارویی است در میدانی دیگر و با وسیله ای دیگر.

در همین حال، نقش فاکتور تنش و بُحران خارجی به مثابه یک پایه بقا و ثبات "نظام" را در رویکرد تعرُضی و خشن حُکومت به حادثه منا نباید از یاد برد. نیاز دائمی به زندگی زیر سایه "دُشمن" غداری که گویا حمله نظامی آن مساله امروز و فردا است، تا بدانجا برای رژیم ولایت فقیه کلیدی و استراتژیک است که حتی اگر خصمی هم در کار نباشد، مجبور به اختراع آن است.

"توافُق جامع" هسته ای با دُشمنان محبوب و سُنتی "نظام"، آمریکا و غرب، ضربه ای جدی به این سیستم فکری و سیاسی وارد آورده است. "برند جمهوری اسلامی" در حال دستمالی شدن با سر انگُشتان ظریف "برجام" است و خطر کشیده شدن فرش از زیر پای شُرکای نظامی و امنیتی "آقا" و فاقد موضوع شدن آنها، گرد سر هر دو یار جُدایی ناپذیر به پرواز درآمده است.

از دریچه این تهدید واقعی است که آقای خامنه ای و چکمه پوشان اش، در یک سانحه، فعل جنگی می بینند و اجساد قُربانیان را به سکوی زدن شیپور جنگ تبدیل می کنند.



کاویان October 2, 2015 07:08 AM

من تعجب نمیکنم اگه اعلام بشه که عوامل کثیف آدمکش و بی همه چیز گمنام امام زمان در این داستان و کشتار هموطنای خودشون و خیلی انسان ساده و زبون بسته! ی دیگه دست داشتن تا اغاشون(ضحاک پیر) بتونه ازش یه دشمن سازی حیاتی واسه جمهوری کثیف اسلامیشون بکنه و بعد از سر کشیدن سطل بتونه کمی عقده هاشو با داد و بیدادهای احمقانش خالی بکنه و بازم بسیجیهای بی مغزشو که حسابی این روزها سرخورده شدن رو دور خودش باز هم به این بهونه جمع بکنه

گزارش یا اعتراض به این نظر


نويدي October 2, 2015 12:29 PM

اگر خامنه اي به عربستان يورش ببره يا اينکه امنيت اين کشور را متزلزل بکنه بدونيد که پشتيبان اين خرابکاري پوتين است از وقتي پوتين تحريم شده و قيمت نفت هم کاهش يافته, که عربستان هم نقش مهمي در اين کاهش داشته, رويداد يک جنگ بين خامنه اي و عربستان باعث افزايش قيمت نفت خواهد شد و خرج حمله پوتين به مخالفان اسد هم تامين خواهد بود البته هم اکنون هم پوتين با پول مردم فريب خورده ايران درحال بمباران مخالفان بشار جلاد اسد است

گزارش یا اعتراض به این نظر


البرز October 2, 2015 12:58 PM

من با كاويان عزيز بسيار موافقم، جمهوري كثيف اسلامى خودش اين بساط را راه انداخته تا مثل هميشه سواستفاده سياسى كنه ولى كور خونده، چهره زشت و كثيف اين جانيان براى دنيا مشخص است، به زودى اين رژيم كثيف اخوندى به زير كشيده خواهد شد و انموقع است كه جنايتهاى اخوندهاى مفتخور و دزديهايشان براى مردم ايران و دنيا روشن خواهد شد به اميد انروز مرگ بر جمهورى كثيف اسلامى و ارازل و اوباششان

گزارش یا اعتراض به این نظر


Someone October 3, 2015 04:22 AM

فراموش نکنیم که چه کسانی بیشتر از ۴۰۰ نفر را در سینما رکس ابادان زنده زنده سوزاندند و چه کسانی از این فاجعه سود بردند دست جمهوری اسلامی برای خیلیها رو شده

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار October 8, 2015 02:34 PM

چرا خامنه‌ای شیپور جنگ می نوازد؟

شیپور جنگ می‌‌نوازد چون بازی توافق می‌‌کنیم و توافق نمی‌‌کنیم هم به پایان رسید و به آخر خط رسیده‌اند * راستی‌ بالاخره ما نفهمیدیم این پول دست ملت رسید؟ همه نانشان در روغن است؟ رقص و شادمانی و پایکوبی بر قرار است؟ خوب الحمدلله انشألله که به مبارکی و میمنت

حالا آماده جنگ باشید * بالاخره این رژیم باید یک جوری ملت را برای مدتی‌ دیگر سر کار بگذارد تا امروز آقای پوتین و شرکأ به فردا بکشد؟ خوب جنگ بهترین راه است ! ! مگر امام‌شان که سر از ماه در آورده بود نگفت جنگ نعمت الهی است؟ خوب بفرمائید که نعمت الهی دوباره در راه است *

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: