آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 12 مهر ماه 1394 = 04-10 2015

تلويزيون ايران بی ‌اعتبار شده است

کيومرث پوراحمد درباره آثار نسل جوان سينماي ايران معتقد است کساني مثل شهرام مکري، مجيد برزگر، هومن سيدي و افرادي همچون آنها شاهکار شگفت انگيز است. کيومرث پوراحمد در گفت‌وگو با آنا درباره جشنواره کودک و نوجوان گفت: «سال گذشته در اصفهان به قدري بچه‌ها پراکنده بودند که طبيعتا آن گرماي پرشور اصلا شکل نمي‌گرفت و موجب دلزدگي مي‌شد. امسال به دليل اينکه دبير جشنواره آقاي شجاع نوري است و به واسطه آن خاطره شيرين چند دوره اول جشنواره اصفهان که خيلي دل‌پذير بود، آمدم و خوشبختانه ديدم اينجا همان جو وجود دارد و همه بچه‌ها يک جا جمع هستند و همان جمع‌هاي پرشور شبانه هم برقرار است. به هر حال همين که هست خوب است».

وي همچنين درباره نخستين المپياد فيلمسازي نوجوانان اظهار کرد: «فکر خيلي خوبي است کما اينکه الان اگر کسي به من بگويد سينماي ايران مُرده يا دارد مي‌ميرد مي‌گويم نه تو اشتباه مي‌کني و آگاهي نداري. و مي‌پرسم آيا فيلم هاي «ماهي و گربه» و «پرويز» را ديده‌اي؟ و اگر بگويد نه. مي‌گويم پس چنين حرفي نزن؛ سينماي ايران نمرده و نخواهد مرد. همچنين مي‌پرسم فيلم‌هاي هومن سيدي مثل «سيزده» را ديده‌اي؟» وي ادامه داد: «الان تعدادي جوان هستند که فيلم‌هايشان واقعا شاهکار و شگفت‌انگيز است. بنابراين اين المپياد هم کار بسيار مفيد و خوبي است که از آن افرادي مثل مجيد برزگر و شهرام مکري کشف خواهند شد. اين المپياد چنين ظرفيتي دارد».

پوراحمد در مورد جداسازي جشنواره کودک و نوجوان گفت: «در گذشته بايد ده، بيست سال زمان مي‌گذشت تا يک نسلي عوض شود اما الان نسل‌ها زود به زود عوض مي‌شوند و اين استنباط درستي است که نوجوانان و کودکان ديدگاه‌هاي بسيار متفاوتي دارند و قرار گرفتن آنها در کنار هم نمي‌تواند آن نتيجه‌اي که لازم است را به دست بدهد».

اين کارگردان برجسته سينماي کودک و نوجوان اظهار کرد: «من هميشه به اين فکر مي‌کنم که اگر الان «قصه‌هاي مجيد» را مي‌ساختم آيا به همان اندازه مورد توجه و استقبال قرار مي‌گرفت؟ خودم فکر مي‌کنم چنين اتفاقي نمي‌افتاد چون به قدري تلويزيون ايران بي‌اعتبار شده است و به قدري تنوع امکانات و تکنولوژي و شبکه‌هاي ماهواره‌اي زياد شده است و اين امکانات و تکنولوژي مدرن جهان‌هاي تازه‌اي را به رويشان گشوده است که اگر امسال قصه‌هاي مجيد را مي‌ساختم بعيد مي‌دانم مورد توجه واقع مي‌شد».

وي ادامه داد: «اگر هنوز هم فيلم‌ها و سريال‌هاي آن زمان مخاطب دارد اين است که پدرو مادرها حس خوبي به اين فيلم‌ها و سريال‌ها دارند و آنها را تماشا مي‌کنند و بچه‌ها هم در کنار پدر و مادربه تماشاي اين آثار مي‌نشينند».

وي همچنين درباره علاقه کودکان امروز به آثار سينماي کودک و نوجوان سال‌هاي گذشته همچون «خواهران غريب» گفت: «من دو نوه دورگه دارم که يکي 4 ساله و ديگري 14 ساله است. هر دوي آنها با ديدن فيلم «خواهران غريب» صحبت کردن به زبان فارسي را ياد گرفته‌اند به دليل اينکه اين فيلم را در طول روزهاي متمادي بارها و بارها ديده‌اند».

پوراحمد در پايان بيان کرد: «چنين فيلم‌هايي با هر نسلي مي‌تواند ارتباط برقرار کند، کما اينکه فيلمي مثل «اشک‌ها و لبخندها» هنوز براي ما جذابيت دارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: