آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 2 آذر ماه 1394 = 23-11 2015

ایران؛ رونمایی از سرقت 4800 میلیارد تومانی!

رونمایی از سرقت 4800 میلیارد تومانی تاریخ ایران پس از سه سال!

سایت تابناک: عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت، در پی انتقال معاونت میراث فرهنگی کشور به شیراز در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، حدود ۴۸ هزار اثر تاریخی و نسخه خطی «مفقود شده» است.

اسدالله درویش امیری، معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی نیز با اشاره به ارزش نسخ خطی که در کتابخانه مرکزی این سازمان نگهداری می‌شود، به یادآوری انتقال معاونت میراث فرهنگی این سازمان به شیراز در دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخت که پس از آن، کتابخانه مرکزی این معاونت هم به شیراز منتقل و پس از شکست این طرح، مجدداً معاونت به تهران منتقل شد.

معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد: «متأسفانه پس از این انتقال، کتب تاریخی و نسخ خطی در گونی برنج و کارتن در زیرزمین ساختمان محل استقرار معاونت میراث نگهداری می‌شد... و طعمه حشرات، موش‌ها و همچنین رطوبت شده و آسیب جدی دیدند» و البته متذکر شد که پس از بازگشت این اسناد به تهران ظرف مدت سه ماه توسط 50 کارشناس صحاف مورد ترمیم قرار گرفتند.

در واقع ادعای مدیرکل میراث فرهنگی البرز اما در سخنان معاون امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأیید نشده و اتفاقاً از بازگشت این نسخ به تهران، ترمیم و حفظ این کتب سخن به میان آورده، هرچند ممکن است، بخشی از این نسخ هیچ گاه به تهران باز نگشته باشد که همان 48 هزار نسخه ادعایی باشد.

اگر قرار بر فروش این آثار به قیمت متوسط 100 میلیون تومان برای هر اثر و نسخه تاریخی باشد، 4800 میلیارد تومان رقم معادل چنین ادعایی می شود.

انتظار می‌رود مدیران میراث فرهنگی بتوانند به این پرسش پاسخ قانع کننده‌ای بدهند که چرا پس از سه سال از عمر دولت یازدهم، به «مفقود شدن» این ابعاد عظیم از میراث فرهنگی پی برده‌اند و یا اکنون به فکر رسانه‌ای کردن این فاجعه ادعایی افتاده‌اند؟



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: