آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 4 آذر ماه 1394 = 25-11 2015

ضربه ای به راهبرد پوتين در خاورميانه

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، روسیه اعلام کرد که قصد دارد سامانه موشکی اس-400 در سوریه مستقر کند. وزیر دفاع روسیه گفته: سامانه موشکی اس-400 در پایگاه هوایی "حمیمیم" سوریه مستقر خواهد شد.

این مقام نظامی روس گفت: همه اقدامات لازم برای تقویت دفاع هوایی اتخاذ می‌شود؛ به همین دلیل ناو "مسکو" مجهز به سامانه دفاع هوایی "فورت" مشابه سامانه اس 300 مقابل سواحل لاذقیه مستقر می شود.

این تصمیم مسکو یک روز پس از آن اتخاذ شد که ارتش ترکیه یک جنگنده روسیه را در مرز سوریه هدف قرار داد.

همزمان یک دیپلمات ارشد روسیه گفته: کشورش آماده است به رغم تنش میان مسکو و آنکارا، با آمریکا، فرانسه و حتی ترکیه ستاد مشترکی علیه داعش ایجاد کند.

اما با توجه به اظهارات بسیار محتاطانه دیروز رئیس جمهور آمریکا پس از گفتگو با همتای فرانسوی اش در کاخ سفید، امکان تشکیل ائتلافی بزرگ با حضور روسیه بعید به نظر می‌رسد.

اوباما گفت: تا زمانی که تغییری راهبردی از طرف روسیه در سوریه وجود نداشته باشد، همکاری با مسکو بسیار دشوار خواهد بود.

در همین حال برخی ناظران بین المللی، سرنگون شدن جنگنده روسی در مرز ترکیه و سوریه را ضربه ای به راهبرد پوتين در خاورميانه می دانند.

روزنامه وال استریت ژورنال در این باره نوشت: ساقط کردن هواپیمای روسیه از سوی ترکیه توانایی پوتین را برای تشکیل و رهبری ائتلافی علیه داعش به خطر می اندازد و همچنین مصالحه احتمالی با غرب را تهدید می کند.

این روزنامه نوشت: سفر رئیس جمهور فرانسه به مسکو دو روز پس از دیدار با رئیس جمهور آمریکا احتمالا نقطه اوجی برای راهبرد جدید پوتین است که موجب می شود روسیه پس از تحریم های واشنگتن و اتحادیه اروپا به علت مداخله در اوکراین از انزوا خارج شود. اما به گفته تحلیلگران، سرنگونی جنگنده روسی که اولین جنگنده ساقط شده یک قدرت خارجی در حال جنگ در سوریه بود، احتمالا موجب می شود خطوط جنگ در سوریه بار دیگر ترسیم شود و به برداشت روس ها از مداخله کشورشان در این جنگ تاثیر بگذارد.


احتمال رويارويی نظامی ناتو و روسيه

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس روز سه شنبه ساقط شدن جنگنده روسیه در سوریه را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: تا زمانی که جزئیات این حادثه منتشر نشود نمی توان تحولات آینده را پیش بینی کرد.

در همین حال روزنامه گاردین چاپ انگلیس گزارش داد: احتمال رویارویی نظامی ناتو و روسیه وجود دارد.

این روزنامه نوشت: سقوط جنگنده روسی تاکید می کند خطر واقعی در بروز درگیری میان طرف های دخالت کننده در بحران سوریه وجود دارد. این احتمال هست که درگیری هایی میان ناتو و روسیه آغاز شود.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد: احتمال واکنش نظامی روسیه علیه ترکیه که یک عضو مهم ناتو است، وجود دارد.

این منبع افزود: شکی در این نیست آغاز این درگیری تهدیدی برای امنیت بین الملل خواهد بود.

گزارشگر الجزیره در مسکو درباره اظهارات یکی از مقامات روس مبنی بر همکاری ترکیه و آمریکا در هدف قرار دادن جنگنده روسی گفته: سرگئی ملنیکف نائب رئیس دوما یکی از اعضای حزب کمونیست روسیه است و تاکید کرد اطلاعاتی را به دست آورده است که نشان می دهد هدف قرار دادن جنگنده روسیه بر اساس هماهنگی های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه و آمریکا بوده است.

این مقام روسیه تا این لحظه اسنادی را در این زمینه ارائه نکرده است و شاید این موضع مقام روس در چارچوب متشنج شدن روابط روسیه و ناتو مطرح شده است به ویژه آنکه رئیس جمهور روسیه در دیدار با پادشاه اردن در منطقه سوچی، ناتو را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

وی افزود: بنابراین این بحران از چارچوب تنش های دوجانبه ترکیه و روسیه خارج شده و وارد بحران بزرگ تری در سطح روابط روسیه و ناتو شده است.




ali November 25, 2015 08:33 AM

جنگل هم قانون خودش را دارد و وقتي حيوانات به هر دليل لاشه بزرگي در تير رس ديد خود دارند بي مهابا حمله ور ميشوند و لاشخوري موقعي هيجان انگيز ميشود که لاشه مادر مرده هنوز نيمه جاني داشته باشد و پر شور تر اينکه هر لاشخوري قوي تر باشد سهم بيشتري ميخواهد و واي به آن موقعي که اختلاف بين لاشخورها در تقسيم سهم بالا بگيرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: