آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 7 آذر ماه 1394 = 28-11 2015

شهری پر از روستاییان کارتن خواب

روزنامه ابتکار: چهاردیواری کارتنی به جای دیوارهای روستایی/خانه کارتنی اش، وزن سنگینی ندارد. راحت می تواند جمعش کند، پهنش کند و آن را به دوش بکشد و به این طرف و آن طرف حملش کند. هر جایی که دلش خواست خانه خود را پهن کند و رویش بنشیند، غذا بخورد و بخوابد. رفت و آمد مردم را نگاه می کند. گاهی به او غذا می دهند. گاهی هم به او توهین می کنند. سرما و گرما، او را مقاوم تر از این حرف‌ها کرده است. گاهی همسایه ای می یابد و گاهی هم ناچار است، شب را در گوشه دیواری کز کند و به صبح برساند. همانی که نامش را «کارتن خواب» گذاشته اند و برایش سمینارها و همایش ها و سخنرانی ها برگزار می کنند. اینجاست که می گویی: «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد!»
پرسه ای از نوع کارتن خوابی
پرسه ای در میان کارتن خواب ها به راحتی می تواند این آمار را برای تان نمایان کند که حاشیه نشینان و روستازادگانی هستند که به هزاران امید و آرزو، بار سفر را بسته اند و به شهر آمده اند. برای چه و برای که را نمی دانیم. فقط این را می دانیم که این فرهنگ ها خرد و خردتر شده و به خرده فرهنگ های آواره ای در گوشه و کنار شهر تبدیل شده است. آماری که 60 درصد سهمیه کارتن خواب ها را به خود اختصاص داده است. از نیم بیشتر. گرچه آمار 100 درصدی و بیشتر و کمترش اصلا خوشایند نیست اما ناچار به پذیرش این موضوع هستیم که بیش از نیمی از کارتن خواب ها، ولایت و روستای خود را ترک گفته‌اند و خانه کارتنی خود را که وزن سنگینی هم ندارد به دوش کشیده‌اند و در انتظار یافتن کار و بار و سر و سامان به شهر پر دود پر حادثه سرازیر شده اند.
توسعه نواحی صنعتی
آماری که معاون رییس جمهوری در توسعه امور روستایی و مناطق محروم ارائه می کند. مسئولان را به این فکر واداشته است که تاکیدی بر توسعه نواحی صنعتی در مناطق روستایی و محروم کشور داشته باشند. روستا؛ جایی که در هر کتاب و فیلمی، وقتی بخواهند آرامش را به تصویر بکشند، نمایی از آن را به خوردمان می دهند. جایی که در جا به جای زمینش، «ثروت فیزیکی و مالی فراوانی» جا خوش کرده است. اما به گفته سید ابوالفضل رضوی، این ثروت ها یا تعطیل شده یا معطل مانده است. شکل نیافتن جمعیت روستاییان و فاصله زیادی که از مقامات ملی و منطقه ای دارند، باعث مغفول ماندن خواسته های روستاییان شده است. اما نکته جالب توجه اینجاست که روستاییان از مقامات ملی و منطقه ای فاصله زیاد دارند، این دلیل لازم و کافی برای مغفول ماندن این مناطق به حساب می آید؟
70 درصد سند ملکی و مسکونی
در این میان، اخبار حکایت از آمار 70 درصدی روستاییان می‌دهد که هنوز سند ملکی و مسکونی نداشته و اسناد بسیاری از املاک آنها در اختیار دستگاه های دولتی بوده و این دستگاه ها به راحتی می توانند به املاک روستاییان دست درازی کنند. این در حالی است که امروزه بسیاری از روستاییان با منابع طبیعی مشکل داشته و به دلیل مهاجرت جوانان شان به شهرها، اطلاعیه‌های دولتی و عدم اعتراض، املاک آنها را به منابع طبیعی تصرف می کنند. آمار دیگری که روایت می شود در مورد سطح سواد روستاییان است. در بین هر 5 خانواده روستایی، یک فرد تحصیلکرده دانشگاهی وجود دارد و از 31 استان کشور در 22 استان، هزینه خانوار روستایی از درآمد خانواده روستایی بیشتر خواهد بود و در اینجاست که دوباره سیر تسلسل باطل از رفت و آمد آمارها دوباره به 60 درصد کارتن خواب های روستایی مستقر در گوشه و کنار تهران می رسد. آنچه در اهم اقدامات دولت یازدهم قرار گرفت، در زمینه توسعه و پیگیری و رفع مشکلات روستاییان بود. مشارکت جدی روستایی در کارهای روستایی در دایره توان دولت تدبیر و امید قرار گرفت و دولت در این میان اعلام آمادگی کرد که تسهیلات ویژه ای را در اختیار روستایی و سرمایه گذاران در مناطق روستایی قرار می دهد و نیز با اشاره به ویژگی های مناطق روستایی برای جذب گردشگر در جهت ایجاد درآمد و فرصت های اشتغال در روستاها شناسایی، گسترش و رشد و تعالی جاذبه های گردشگری، در دستور کار قرار گرفت.
توسعه ای پایدار
در این میان تعریفی به نام توسعه پایدار به میان می آید. توسعه ای که بتواند نیازهای کنونی بشر را تامین کند، بدون آنکه نیازهای محیطی و زیستی نسل های آینده را در تامین نیازهای شان به مخاطره اندازد. معاون رییس جمهوری در توسعه امور روستایی و مناطق محروم چندی پیش تاکید کرده بود: زمانی که به بخش روستایی در کشور به خوبی رسیده شود فشار از روی دوش بخش های دیگر کمتر می شود و این خود می تواند نویدبخش توسعه پایدار در جامعه باشد. یکی از مهم ترین زمینه‌های توسعه روستایی که به توسعه پایدار منجر می شود بحث استفاده از توانمندی های جمعیت 26 درصدی ساکن در مناطق روستایی است. این کار موجب می شود تا اثرات روحی و روانی مثبتی برای سایر قشرهای ساکن شهر داشته باشد.
شرایط اقتصادی بد
تاکید پشت تاکید می آید و می رود. در این میان، رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه اشتغال زایی برای روستاییان تاکید می کند و می گوید: چرخه اقتصادی روستاها باید به صورتی طراحی شود که اقتصاد آنها بچرخد. در همین حین، چرخه اقتصادی مورد توجه فراوان قرار گرفت که انگیزه مهاجرت را در روستاییان از بین می برد. دکتر علی لاریجانی ادامه می دهد: به طور طبیعی فرزندان روستایی دوست دارند در کنار پدر و مادر خود در روستا زندگی کنند. زمانی که شرایط اقتصادی فراهم نباشد زمینه مهاجرت روستاییان به شهرها فراهم می شود؛بنابراین باید با ایجاد صنایع جدید در روستا که البته نیاز به سرمایه گذاری های خاص دارد زمینه اشتغال زایی در روستا فراهم شود. به طورمثال گسترش صنعت فرش در روستاها باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد و با توجه به اینکه امکان تجارت در زمینه فرش فراهم می شود؛ توصیه می کنم قالیبافان با روحیه بیشتری کار کنند، ان شاءالله در آینده صادرات فرش بهتر خواهد شد، قم نیز در این زمینه می تواند پایگاه باشد و جمله پایانی وی که باید با توسعه صنایع جدید، زمینه اقامت جوانان در روستا فراهم شود.
شهری پر از کارتن خواب های روستایی
جوان است و به دنبال کار . زندگی خوبی که در نقاشی ها و اینترنت و تلویزیون می بیند و برای خود رویا می بافد. از همان بافته هایی که در میان باخته های زندگی اش، آن را به تصویر می کشد. شکافی که تار و پود آینده اش را می شکافد. دلش می‌خواهد به شهر برود. خانه کارتنی خود را برمی دارد و به امید یافتن کار و بار و زندگی بهتر راهی شهری می شود که تازه باید کلی تلاش کند تا بتواند راه و چاهش را بیابد. خانه اش وزنی ندارد. هر جا که بخواهد می تواند با خود ببرد و هر جا دلش خواست آن را پهن کند. نامش تازگی ها از جوان روستایی به جوان کارتن خواب تبدیل شده است. کارتن خوابی که این روزها انگشت های اتهام را بسیار به خود می بیند. اینجا شهر است پر از رویای روستاییان کارتن خواب!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: