آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 18 بهمن ماه 1394 = 07-02 2016

آتش به جان نیزارهای تالاب انزلی افتاد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست از بروز آتش سوزی در چندین هکتار از نیزارهای تالاب خبر داد.

اکبر میغی اظهار کرد: این آتش سوزی از بعد از ظهر شنبه و در حوالی روستای سیاه خاله سر و گرکان اتفاق افتاد و به دلیل وجود آبراهه ها به طور طبیعی مهار شد. وی با تأکید بر عمدی بودن آتش سوزی های اخیر در نیزارهای تالاب افزود: از سوی دادستان انزلی دستورات لازم به بخشداری و دهیاری ها صادر، تا درخصوص معرفی و دستگیری افراد خاطی نهایت همکاری صورت پذیرد. میغی برخورد قاطع با مجرمان را تنها راه پیشگیری از وقوع حوادثی از این دست برای محیط زیست و نیزارهای تالاب دانست و خاطرنشان کرد: همانگونه که در خصوص سوزاندن کاه و کلش شالیزارها با افراد خاطی برخورد شد، در این راستا نیز برخورد با مجرمان زیست محیطی سودجو، می تواند درس عبرتی برای سایران شود. رئیس اداره محیط زیست انزلی با انتقاد از عدم همکاری دهیاران در معرفی افراد خاطی اظهار کرد: به دلیل قرار گرفتن زمینهای کشاورزی در مجاورت نیزارهایی که تاکنون دچار حریق شده، احتمال عمدی بودن این آتش سوزی ها بیشتر است.

بخشدار انزلی محل وقوع آتش سوزی ها را تالاب در حاشیه روستاهای «کوچک محله»، «سیاه خاله سر» و «گرکان» بخش مرکزی این شهرستان عنوان کرد.منوچهر عاشوری اظهار کرد: به دلیل وزش باد گرم حریق حدود شش هکتار از نیزارهای تالاب را فراگرفت که به دلیل نبود جاده دسترسی تلاش آتش نشانان برای مهار آتش بی نتیجه ماند.وی با اشاره به کاهش وزش باد گرم در عصر امروز، بیان کرد: آتش در نیزارها به دلیل وجود آبراهه ها به طور طبیعی مهار شد.تاکنون نیزارهای تالاب در چهار مرحله (روستای شانگهای پرده در دو مرحله سه هکتار، نیزارهای منطقه سیاه کشیم 10هکتار و حدود 2 هکتار نیزارهای تالاب در روستای سیاخاله سر) بر اثر آتش افروزی افراد سودجو از بین رفته است.

تالاب زیبای انزلی با حدود 20 هزار کیلومتر مربع مساحت به عنوان مهارگر سیلاب ها، مطبوع کننده هوا، پناهگاه پرندگان و آبزیان، رویشگاه لاله ها و نیلوفرهای آبی، پالایش دهنده آلاینده ها، تأمین کننده آب کشاورزی مزارع پیرامون و تفرجگاه انسانها از مدت ها پیش به دلیل حجم بالای رسوبات، فاضلابهای صنعتی و شهری، پسماندها و سموم کشاورزی در معرض آسیب شدید قرار دارد و آتش سوزی های اخیر نیز زخمهای کاری دیگری را بر پیکره آن وارد کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: