آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 8 اردیبهشت ماه 1395 = 27-04 2016

لائیسیته؛ عقب نشینی اسلامگرایان ترکیه

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، نخست وزیر ترکیه امروز در پی واکنش های شدید احزاب مخالف گفت: قانون اساسی جدید ترکیه همچنان بر پایه نظام لائیک برقرار خواهد ماند.

به نوشته روزنامه حریت، رئیس پارلمان ترکیه نیز اظهارات خود را درباره ضرورت خودداری از گنجاندن لائیسیته در قانون اساسی جدید این کشور پس گرفت.

وی در بیانیه ای با تاکید بر اینکه مطالبی که در همایش ترکیه جدید و قانون اساسی جدید در دانشگاه استانبول بیان کرده است، ‌دیدگاه شخصی وی بود، تصریح کرد: گنجاندن ‌آزادی هایی که نظام لائیک برای گروه های با باورهای متفاوت تامین می کند و ارائه تعریفی از لائیسیته که دولت و مردم را رویاروی یکدیگر قرار ندهد، در قانون اساسی جدید ترکیه ضروری است.

خبرگزاری فرانسه تأکید کرده که با وجود اطمینانی که دولت ترکیه داده، اظهارات رئیس پارلمان این کشور جبهه اپوزیسیون لائیک ترکیه را خشمگین کرده و آنان خواستار استعفای رئیس پارلمان شده اند.

سخنگوی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، اصلی ترین حزب مخالف دولت، روز چهارشنبه گفت: لائیسیته خط قرمز ماست.

رئیس پارلمان ترکیه پیش تر گفته بود: قانون اساسی جدید نباید لائیک باشد، بلکه باید قانونی براساس دین باشد. این کشور باید قانون اساسی بر اساس مذهب داشته باشد.

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق در واکنش به اظهارات رئیس پارلمان گفت: رئیس پارلمان ترکیه یا باید به نظام لائیک باور داشته باشد یا اینکه ریاست پارلمان را رها کند.

وی افزود: هرج و مرج حاکم بر خاورمیانه ثمره تفکرات افرادی همچون شما (اسلامگرایان) است که از دین یک ابزار سیاسی می ‌سازند.

پلیس ترکیه روز سه‌ شنبه معترضانی را که برای دفاع از لائیسیته در این کشور مقابل پارلمان تجمع کرده بودند، با گاز اشک‌آور متفرق کرد.

تجمع‌کنندگان در مقابل یکی از ورودی‌های ساختمان پارلمان در آنکارا، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود: ترکیه لائیک است و لائیک خواهد ماند.



کامی April 26, 2016 07:25 PM

اردوغان یک فاشیست جنایتکار پان ترک است

گزارش یا اعتراض به این نظر


amir April 27, 2016 07:50 AM

روان دو ابر مرد بزرگ منطقه شاد و جاودان باد
اعلیحضرت رضا شاه کبیر و کمال آتاتورک
آن سبو بشکشت و آن پیمانه ریخت

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان April 27, 2016 09:31 AM

دیگی که برای ما نجوشه بهتره که سر سگ توش بجوشه ایکاش حکومت و قوانین اسلام به جز ترکیه در همه کشورها استقرار پیدا میکرد تا همه دنیا مزه شو میچشیدند تا بلکه اینجوری ما هم از احساس تنهایی در میآمدیم اینطوری بهتر نبود؟؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


بی دین تبریزی April 27, 2016 01:31 PM

انسان عاقل قبل از حرف زدن کمی فکر میکند، انسان نادان اول حرف میزند بعد به عذزخواهی میافتد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Koroush April 27, 2016 08:06 PM

اردوغان قوى بشه پوست سر همين هاي كه ديروز جلو مجلس جمع شده بودند وشعار لايسته ميدادند را مى كنه اگر در ديگه روغن داغ ندازتشون،،

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: