آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 31 تیر ماه 1395 = 21-07 2016

موضع گیری جناح میانه علیه "حزب فقط حزب‌الله"

علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی امروز در نشست فصلی خانه احزاب در وزارت کشور با بیان اینکه "حزب فقط حزب‌الله" تصور غلطی است، گفت: وقتی حزبی وجود ندارد مردم نمی‌دانند چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید و ممکن است برخی با بیان قوی مردم را فریب دهند.

مطهری گفته است: برخی تصور می‌کنند که وجود حزب با اصل ولایت فقیه سازگار نیست در حالیکه وجود احزاب هیچ منافاتی با اصل ولایت فقیه ندارد ولو اینکه برخی از احزاب مخالف نظر رهبری باشند.

به گزارش رادیو آلمان، سخنان مطهری در این نشست که متن آن در اغلب رسانه‌های داخلی منتشر شده شامل برخی اشاره‌ها و ادعاهایی است که تجربه نزدیک به چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی آنها را تائید نمی‌کند.

به نقل از خبرگزاری ایلنا، نماینده تهران در مجلس دهم در این نشست از پدرش مرتصی مطهری نقل کرده که "احزاب مخالف نظام می‌توانند در کشور ما فعالیت کنند" و نتیجه گرفته که "احزاب کمونیستی و چپ‌گرا" نیز مجاز به فعالیت در جمهوری اسلامی هستند.

این اصل مانند بسیاری دیگر از اصول قانون اساسی یا به وسیله برخی دیگر از اصول و احکام فراقانونی نقض می‌شود یا به علت‌هایی از جمله مستقل نبودن دستگاه قضائی و نفوذ نهادهای حاکمیتی ضمانت اجرایی ندارد.

از سوی دیگر "حزب فقط حزب‌الله" شعاری است که با تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی، روح‌الله خمینی بر آن، به نوعی به دستورالعمل برخورد با گروه‌های "غیرخودی" تبدیل شده که اغلب خودی‌های سابق بوده‌اند.

خمینی حدود شش ماه پس از به قدرت رسیدن از اینکه جلوی فعالیت همه تشکل‌های سیاسی غیرهمسو را نگرفته ابراز پشیمانی می‌کند و خطاب به آنها می‌گوید: «ما آزادیخواه بودیم و شما نگذاشتید. ما آزادی دادیم و شما نگذاشتید این آزادی باقی بماند، حالا که این طور شد ما انقلابی با شما رفتارمی‌کنیم.»

بر این اساس در مردم‌سالاری دینی مورد نظر خمینی بر خلاف حکومت‌های دموکراتیک، آزادی حق شهروندان نیست بلکه هدیه رهبر حکومت به آن‌هاست که هر وقت بخواهد می‌تواند آن را پس بگیرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: