آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 2 مهر ماه 1395 = 23-09 2016

اظهارات نگران کننده در باره زلزله احتمالی تهران

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه دیر یا زود تهران دچار زلزله می‌شود و احتمال وقوع زلزله به قدرت بیش از ۶ ریشتر در تهران بسیار زیاد است، گفت: امکانات هلال احمر و حتی دیگر ارگان‌ها برای زلزله ای با قدرت هفت ریشتر در تهران فوق العاده کم است.

به گزارش تسنیم، دکتر سید امیر محسن ضیایی که اکنون بر مسند ریاست جمعیت هلال احمر ایران با بیش از ۹۰ سال سابقه قرار دارد، در گفت‌وگویی صمیمی از دغدغه‌های اش برای تغییر وضعیت موجود و کمک رسانی بهینه به هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه، و دیگر کاستی‌ها و تفکرات سخن گفت.

به گزارش هلال احمر، آنچه در پی می‌آید پرسش‌ها و پاسخ‌های ضیایی است که مدام در آن دغدغه‌های اش برای جمعیت هلال احمر و چگونگی مهار بحران‌های آینده تکرار شده است.

تهران آمادگی هیچ حادثه ای را ندارد

در صورت وقوع زلزله در تهران هلال احمر چه میزان آمادگی دارد؟

ضیایی: دیر یا زود تهران دچار زلزله می شود و احتمال وقوع زلزله به قدرت بیش از ۶ ریشتر در تهران بسیار زیاد است نه تنها تجهیزات سخت افزاری برای امدادرسانی را در اختیار نداریم بلکه آگاهی کافی میان مسئولان و مردم در این زمینه نیز وجود ندارد. مردم و حتی مسئولان کشور وقوع زلزله در تهران را باور ندارند و این مشکلی اساسی است. البته مشکل دیگر در این باره شاید فرهنگی باشد؛ زیرا ما ایرانی‌ها معتقدیم از این ستون به آن ستون فرج است!

بسیاری از هیات‌های خارجی که از جمعیت‌ها هلال احمر و صلیب سرخ دیگر کشورها به ایران می‌آیند سوال اصلی شان از ما این است که برای زلزله تهران چه برنامه ای را در نظر گرفته اید؟

تهران ابر شهری با زیر ساخت‌های امدادی ابتدایی است که در همه نواحی اش گسل وجود دارد و دسترسی‌هایش برای امدادرسانی نیز کم است. البته بعد از زلزله بم تا حدودی ایمن سازی در ساخت‌ها و سازها در نظر گرفته شد که البته نظارت دقیقی می‌خواهد.

امکانات هلال احمر و حتی دیگر ارگان‌ها برای زلزله ای با قدرت هفت ریشتر در تهران فوق العاده کم است. البته بیشتر مشکل در این حوزه نگرش مسئولان و مردم به زلزله است که می توان از نحوه پرداخت نکردن بودجه هلال احمر تشخیص داد. با دانش و تجهیزات کنونی امکان پیش بینی زلزله ممکن نیست اما ایجاد حساسیت و ایجاد ترس آگاهانه میان مسئولان و مردم ضروری است. این ترس منطقی در میان افراد است که به تغییر رفتار منجر می‌شود.

هلال احمر وظیفه ای درخصوص آگاهی بخشی ندارد؟

ضیایی: بله آگاهی بخشی قطعا بخشی از وظایف هلال احمر است. آموزش همگانی یکی از این موارد است که به تغییر رفتار منجر می شود ما در این حوزه همچنان عقب هستیم و حتی در مکانی که نشستم که اتاق مرکزی ستاد جمعیت هلال احمر است، موارد ایمنی برای مقابله با زلزله رعایت نشده است. یکی از دستورالعمل های شورای معاونین هلال احمر این است که ساختمان که قرار است وظیفه امداد رسانی را برعهده داشته باشند از لحاظ ایمنی در شرایط مطلوب قرار بگیرند.

در حوزه آموزش همگانی از عمکردتان راضی هستید؟

ضیایی: از عملکردمان راضی نیستم؛ با توجه به اینکه معاونت جدید آموزشی به هلال احمر اضافه شده است عملکردمان در این حوزه کُند است؛ هرگاه مجموعه ای جدیدی به سازمانی اضافه شود مقاومت‌هایی برای تغییر در آنجا ایجاد می‌شود که ما شاهد این مقاومت‌ها در هلال احمر بودیم. البته مشکلات و کمبودهای مالی نیز بر روند کُند آموزش همگانی تاثیر زیادی داشته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: