آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 11 مهر ماه 1395 = 02-10 2016

"ایران پرجوش و خروش" در سینماهای آلمان

به گزارش جام جم آنلاین، قرار است مستندی با نام "ایران پرجوش و خروش" در سینماهای آلمان به اکران عمومی درآید. در این مستند که متاسفانه بدون نظارت و دقت لازم توسط وزارت خارجه در داخل کشور و در جریان سفر یک فیلمساز آلمانی به ایران به صورت مخفیانه و زیرزمینی ساخته شده، بسیاری از صحنه‌های فیلم با دوربین تلفن همراه ضبط شده است.

داستان این مستند درباره زندگی و فعالیت دو "دی جی" ایرانی به نام‌های انوش و آرش است که به صورت مخفیانه در پارتی‌های شبانه در ایران برای مهمانان موسیقی ‌اجرا می‌کنند. آنها حتی در بیابان‌ جشن می‌گیرند و با اجرای موسیقی تکنو مهمانان خود را به وجد می‌آورند.

سرانجام این ‌دو آلبومی تهیه می‌کنند و می‌کوشند تا از وزارت ارشاد برای آن مجوز انتشار بگیرند. اما موفق نمی‌شوند و با تولید و توزیع غیرمجاز خود را به خطر می‌اندازند. انوش و آرش سرانجام ایران را به مقصد سوئیس یعنی همان جایی که فیلم برای نخستین بار اکران شد ، ترک می‌کنند و در آنجا تقاضای پناهندگی می‌دهند.

سازمان عفو بین‌الملل در تمجید از این مستند نوشته است: پرداختن به هنر در ایران می‌تواند به عنوان جرمی بزرگ سریعاْ مورد پیگرد قضایی قرار گیرد و مستند "ایران پرجوش و خروش" نمایش یکی از این نمونه‌هاست.

همزمان اعلام شد جعفر پناهی، کارگردان ممنوع‌الکار ایرانی، به دلیل نگاه انتقادی به مسائل سیاسی و اجتماعی ایران، شایسته دریافت جایزه ایمانوئل کانت آلمان تشخیص داده شد. همچنین یک زن کارگردان سعودی برای نخستین بار این جایزه را دریافت کرد.

به گزارش رادیو آلمان، جعفر پناهی روز شنبه (اول اکتبر/ ۱۰ مهر) برنده جایزه جهان‌شهروندی ایمانوئل کانت معرفی شد. از نظر هیئت داوران، پناهی در فیلم‌های خود به مسائل سیاسی و اجتماعی ایران با نگاهی انتقادی می‌نگرد.

پناهی در مراسم اهدای جوایز که در شهر فرایبورگ آلمان برگزار شد، غایب بود. او در سال ۱۳۸۹ و در پی تحولات سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم به اتهام "اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام" به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی – فیلمسازی، فیلمنامه‌نویسی، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد.

جایزه ایمانوئل کانت که به نام فیلسوف نامی این کشور نامگذاری شده، هر دو سال یک بار اهدا می‌شود. این جایزه، آن‌طور که بنیاد کانت توصیف می‌کند، به کسانی اهدا می‌شود که شجاعانه و تطمیع‌ناپذیر در مسیر تحقق صلح، تفاهم ملل و حاکمیت قانون تلاش می‌کنند. به همراه این جایزه ۱۵ هزار یورو پول نقد هم پرداخت می‌شود.

روز شنبه همچنین هیفاء المنصور، کارگردان زن اهل عربستان سعودی، جایزه ایمانوئل کانت را دریافت کرد. المنصور ۴۲ ساله در درام "وجده" (۲۰۱۲) دشواری‌های دختربچه‌ای ۱۱ ساله را به تصویر می‌کشد که می‌خواهد دوچرخه‌سواری کند. این فیلم که در شصت‌ونهمین جشنواره فیلم ونیز (۲۰۱۲) معرفی شد، تا کنون جوایز بین‌المللی متعددی را به خود اختصاص داده است.

سخنگوی بنیاد کانت، مستقر در فرایبورگ آلمان، روز شنبه المنصور را "مایه‌ی امید هنر سینما در جهان عرب" توصیف کرد؛ "کسی که به تابوها می‌پردازد و از این طریق دیوارهای سکوت را در هم می‌شکند".



Mahmoud October 2, 2016 08:10 PM

ننگ و نفرت بر این رژیم قرون وسطایی، آخوند کثیف برای اینکه خوب بخوره و بچاپه و غارت کنه مملکت را دین رو کرده ابزار خودش و به مردم و جوانند زور میگه و باعس میشه که تمام جوانان بااستعداد و روشنفکر و نابغه از ایران فرار کنند که این کلی ضرر برای ایران است مرگ و ننگ بر شما کثافتها

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: