آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 مهر ماه 1395 = 13-10 2016

آمار نادرست در باره شمار بیکاران در ایران

رادیو فرانسه: مرکز آمار ایران اعلام کرد که در بهار گذشته شمار بیکاران این کشور ۱٫۴ درصد نسبت به دورۀ مشابه سال قبل افزایش یافته است. به این ترتیب، تعداد بیکاران ایران، به نوشتۀ مرکز آمار، اکنون به ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر می رسد.

به گفتۀ ناظران آمار رسمی در ایران به هیچ وجه گویای واقعیت شمار بیکاران این کشور نیست. زیرا، بر اساس معیار رسمی، هر ایرانی که بیشتر از ۱۰ سال داشته باشد و در هفتۀ پیش از آمارگیری فقط ۱ ساعت کار کرده باشد، خودبخود شاغل محسوب می شود.

به گفتۀ شماری از کارشناسان و اقتصاددانان داخل کشور شمار واقعی بیکاران ایران به بیش از ۶ میلیون نفر می رسد.

دولت حسن روحانی مدعی است که نرخ تورم را از ۴۰ درصد در سال ۹٢ به ۸٫۳ درصد در حال حاضر رسانده است، هر چند در این فاصله شمار بیکاران کشور افزایش یافته است. با این حال، کارشناسان می گویند که کاهش کنونی تورم عمدتاً ناشی از تداوم و تشدید رکود اقتصادی است.

همین موضوع در مورد نرخ رشد اقتصادی نیز صادق است : اگر چه نرخ رسمی رشد در سال جاری ۴٫۴ درصد اعلام شده است، اما، غالب کارشناسان معتقدند که حکومت حسن روحانی موفق نشده است که برغم توافق اتمی و رفع تحریم های نفتی و بانکی چرخ اقتصادی کشور را به حرکت درآورد. رقبای محافظه کار حسن روحانی از بیلان منفی او در عرصۀ اقتصاد علیه حکومت وی استفاده می کنند و این بهره برداری سیاسی در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری شدت نیز خواهد یافت.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی حسن روحانی، به تازگی اعتراف کرد که مسئلۀ اصلی اقتصاد ایران فقدان رشد است و رشد اقتصادی در این کشور دیگر نه به یاری درآمدهای نامکفی نفتی، بلکه از طریق سرمایه گذاری های خارجی حاصل می شود. او همچنین گفته بود که اگر بهبودی در رشد اقتصادی کشور در سال جاری روی ندهد، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های آینده معکوس خواهد شد. خود حسن روحانی اعتراف کرده است که رشد اقتصادی ایران نیازمند ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است.



Mohamad October 13, 2016 12:57 PM

بايد به اين آمار نصف جمعيت ايران يعنى زنان را هم أضافه كرد بعد گفت آمار حداقل بيكارى در ايران

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: