آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 26 مهر ماه 1395 = 17-10 2016

دخالت در انتخابات؛ واکنش سپاه به ابلاغیه رهبر

فرماندهان سپاه نه تنها هر گونه دخالت در انتخابات و سیاست را رد می‌کنند٬ بلکه برای دخالت‌های خود توجیهاتی ارائه می‌کنند/آخوند علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه می‌گوید فعالیت سیاسی «جزء ذات سپاه» است/سپاه پاسداران ابلاغیۀ رهبر را در مورد انتخابات شامل وظایف خود نمی‌داند

گزارش رادیو فرانسه: دو روز پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی با انتشار ابلاغیه ای ورود سپاه پاسداران و سایر نیروهای نظامی و امنیتی را در امر انتخابات منع کرد، سپاه پاسداران ایران مدعی شد که ابلاغیۀ رهبر شامل فعالیت ها و وظایف سپاه پاسداران در امر انتخابات نمی شود.

آیت الله علی خامنه ای پریروز شنبه ٢۴ مهر ماه "سیاست های کلی انتخابات" را با استناد به بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی ابلاغ کرد. در بند ۱۶ این ابلاغیه رهبر جمهوری اسلامی بر "ممنوعیت ورود نیروهای مسلح، قوای سه گانه ... دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ... در دسته بندی های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری داوطلبان" تأکید کرده است.

در واکنش، سردار رسول سنایی راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران، گفته است که این ممنوعیت شامل فعالیت های سپاه پاسداران، یعنی، به گفتۀ او، "تبیین و روشنگری" این نیروی نظامی در جریان انتخابات نمی شود و چنین فعالیتی نیز به منزلۀ دخالت سپاه پاسداران در امر انتخابات نیست.

معاون سیاسی سپاه پاسداران در ادامۀ این ادعا افزوده است : همانطور که نیروهای مسلح کشور از جمله سپاه پاسداران "شناخت خوبی از دشمن یا دشمن شناسی دقیقی خارج از مرزهای کشور دارند"، همین ظرفیت را می توانند در داخل کشور به کار بگیرند تا از ورود "احزاب و گروه های انحرافی" به صحنۀ انتخابات جلوگیری کنند.

معاون سیاسی سپاه پاسداران، سپس افزوده است که "تبیین و روشنگری" به جهت جلوگیری از ورورد "احزب و گروه های انحرافی" به صحنۀ انتخابات به معنای مداخله در انتخابات و یا ورود در"دسته بندی های سیاسی و جناحی" نیست. سردار سنایی راد می گوید که سپاه پاسداران در "شناخت و تبیین هیچ منعی ندارد" و اساساً "لازمۀ کار سپاه پاسداران" به عنوان "حافظ امنیت و موجودیت نظام"، شناخت احزاب و گروه ها است.

معاون سیاسی سپاه پاسداران از این وظیفه به عنوان "بیان معیارها" در امر انتخابات یاد کرده و گفته که در "سیاست های ابلاغی رهبری بیان معیارها منع نشده است." مضاف بر اینکه، به گفتۀ سردار سنایی راد، آنچه رهبری در بند ۱۶ ابلاغیۀ خود مطرح کرده مربوط به شخصیت حقوقی سپاه پاسداران و سایر نیروهای مسلح کشور می شود، و نه شخصیت های حقیقی عضو نهادهای مسلح که، به گفتۀ سردار رسول سنایی راد، همگی شهروندان جامعه و به این عنوان "مانند سایرین دارای حقوق شهروندی هستند."

گفتنی است که "سیاست های کلی انتخابات" با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی از سوی آیت الله خامنه ای ابلاغ شده است. این اصل که ناظر بر قدرت مطلقۀ ولی فقیه است راه را از پیش بر هرگونه تفسیری می بندد که از اجرای کامل و بی تنازل فرامین رهبری جلوگیری می کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: