آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 26 بهمن ماه 1395 = 14-02 2017

قانون اساسی؛ اتهام پارلمان آلمان علیه اردوغان

رئیس پارلمان آلمان رئیس جمهور ترکیه را به دلیل طرح برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی در کشورش برای پیاده سازی سیستم ریاست جمهوری مدنظر خود متهم به کودتا علیه قانون اساسی خود کرد.

به گزارش روزنامه "هندلزبلات" آلمان، "نوربرت لامرت"، رئیس پارلمان آلمان انتقاد شدیدی به "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه وارد کرده و وی را متهم به کودتا علیه قانون اساسی خود کرد.

وی که روز گذشته در نشستی برای آماده سازی کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می گفت تصریح کرد که در ترکیه سال گذشته دو تلاش برای کودتای پشت سر هم برگزار شد. ابتدا یک کودتای نظامی علیه یک دولت منتخب دموکراتیک که ناکام ماند و سپس یک کودتا علیه قانون اساسی از طرف دولت منتخب دموکرتیک که ظاهرا موفقیت آمیز بوده است.

اردوغان می خواهد با اصلاح قانون اساسی یک سیستم ریاست جمهوری را در کشور خود تثبیت کند که قدرت واضحی را به وی می دهد. قرار است در 16 آوریل سال جاری میلادی یک همه پرسی درباره اصلاح قانون اساسی به منظور پیاده سازی طرح مد نظر اردوغان برای سیستم ریاست جمهوری کشور برگزار شود. در صورت موفقیت این همه پرسی قدرت اردوغان بیشتر شده، پارلمان تضعیف شده و نفوذ رئیس جمهور بر دستگاه قضائی کشور افزایش می یابد.

لامرت همچنین تاکید کرد که پیاده سازی طرح اصلاح قانون اساسی در ترکیه همچنین تاثیراتی بر جامعه غربی دارد. ما پس از این همه پرسی دیگر همانی که قبلا بودیم نیستیم. ترکیه نامزد عضویت در اتحادیه اروپا و مانند آلمان عضو ناتو است. اما مذاکرات درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا عملا در این شرایط متوقف می شود.

رئیس پارلمان آلمان در بخش دیگری از سخنانش همچنین انتقاد شدیدی به "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور جدید آمریکا وارد کرده و وی را یک مدل ضد ارزش ها و نظام غربی دانست.

وی انتقاد شدیدی به سیاست اول آمریکای ترامپ و یکجانبه گری وی وارد کرده و گفت: کسی که سیاست اول آمریکا را در اولویت برنامه‌های خود قرار می دهد نباید از رفتار مشابه دیگران با خود که همراه با عواقب وخیمی برای مناسبات بین المللی است تعجب کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: