آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 13 آذر ماه 1396 = 04-12 2017

نجات دریاچه ارومیه تنها با استقراض خارجی

یک عضو مجلس شورای اسلامی گفته: در حال حاضر دریاچه ارومیه با 70درصد خشک شدگی، نفس های آخر را می‌کشد.

به گزارش تسنیم، مرتضی موسوی گفت: در حال حاضر ۷۰درصد از دریاچه ارومیه خشک شده و حداکثر ۳۰درصد آن باقی مانده است؛ پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در کوتاه مدت تاثیر ملموسی نداشته است.


نجات دریاچه ارومیه تنها با استقراض خارجی

به گفته معاون روحانی، با بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص می‌دهد، بعید است این کار عملی باشد. او بر بی‌پولی دولت و ضرورت تامین منابع مالی از خارج تاکید کرده است.

به گزارش رادیو آلمان، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست و مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، درباره وضعیت دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرده و به خبرگزاری ایسنا گفته است: «در دو سال گذشته ثابت شده که با بودجه سنواتی نمی‌توان کارهای دریاچه ارومیه را پیش برد.» او به برنامه گروه تحقیقاتی دریاچه ارومیه در زمینه ارائه برنامه‌برای احیای این دریاچه اشاره کرده و گفته است که این گروه "برنامه‌های کاملا اجرایی" ارائه داده است، «اما با بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه تخصیص می‌دهد، بعید است احیای دریاچه ارومیه صورت گیرد».

راه حل پیشنهادی مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه این است که در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه پول ندارد، دولت اجازه استقراض از خارج از کشور بدهد. او می‌گوید: «یعنی پول مورد نیاز دریاچه را از خارجی‌ها به شکل وام با بهره حدود ۲.۵ درصد بگیریم. این وام حدود پنج یا شش سال دوره تنفس دارد و بعد از آن طی بازه زمانی ۱۰ ساله بازپرداخت می‌شود.»

میزان وامی که عیسی کلانتری از آن صحبت کرده، چیزی حدود ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار است. اما آن طور که به نظر می‌رسد، هنوز باید حسن روحانی، رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه را برای چنین استقراضی "قانع" کرد، زیرا دریاچه ارومیه و پیامدهای هولناک خشک شدن کامل آن برای ایران و به ویژه برای نواحی اطراف آن به قدری سنگین است «که اگر کشور در شرایط فعلی پول ندارد، برای احیای آن، وامی از خارج دریافت شود و دولت به تدریج طی ۱۰ سال آن را پرداخت کند».

او اضافه می‌کند: «دولت در ماه گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت کرد اما بودجه‌ای که باید به ستاد پرداخت شود، حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.»

عیسی کلانتری در این باره می‌گوید: «هنوز نتوانستیم دولت را برای این کار قانع کنیم چون برای امور تولیدی و صنعتی که توجیه اقتصادی دارد و می‌توان از محل کارکرد همان بخش، بدهی را پرداخت کند، این اجازه داده می‌شود که از خارج استقراض صورت گیرد اما بازپرداخت وام دریاچه ارومیه بر عهده دولت خواهد بود. برای همین دولت هنوز قانع به انجام این کار نشده است و ما تلاش می‌کنیم اهمیت احیای دریاچه ارومیه را شفاف کنیم چون خشکی دریاچه ارومیه خسارت‌های بسیار بیشتری خواهد داشت و ده‌ها برابر همین مبلغ هزینه‌های ناشی از خشکی دریاچه ارومیه خواهد بود ضمن اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است.»

او پاییز سال گذشته هشدار داده بود: «هر دولتی که بر سر کار بیاید مجبور است دریاچه را احیا کند زیرا هزینه احیا حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار است اما هزینه خشک شدن دریاچه بیش از هزار میلیارد دلار است زیرا جابجایی شهرهایی مانند ارومیه و تبریز با این مبلغ امکان پذیر نیست.»



رضا.ف December 5, 2017 06:11 AM

اره پول رو بگیرید باهاش یمن و جاهای دیگه رو نابود کنید؟
اگر المان یا اتحادیه اروپا یا هرکشور دیگه بخواد این وام رو بده باید مسعولیت اجرای پروزه ها رو هم به گردن بگیره نه اینکه بیاد یه چک بده بره! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


#بهرام December 5, 2017 01:29 PM

آقا رضا-ف شما بسیار خوب و عالی گفتید تنها کارشناسان اروپایی
می توانند مشکل دریاچه رضائیه را چاره کنند۰ پول به کیسه دزدان
خواهد رفت۰ دوستی می گفت در یکی از روستاهای ایران می خواستند
آب چشمه بالای کوه را به آنجا بیاورند و کار جهاد سازندگی بود پر از
آدمهای ناکارآمد و بی تجربه برای لوله ها فشار شکن نگذاشته بودنند و
آب را که باز کرده بودنند فشار آب لوله ها را از زیر خاک بیرون آورده
و به اطراف پرت کرده بود۰ آیا چنین کسانی می توانند دریاچه ایی
که تا هفتاد درصد خشک شده ترمیم کنند؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: