آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 24 اسفند ماه 1395 = 14-03 2017

اینک از آن همه، نه زری مانده و نه گوهری

رشت - ایرنا - رودخانه های گیلان حدود 60 درصد آب شیرین ورودی به استان و تالاب انزلی را تامین می کنند. از این میان سالانه حدود 25 درصد آب فقط از دو رودخانه زرجوب و گوهر رود می گذرد.

سپیدرود، گوهررود، زرجوب و ... زمانی این نام ها برازنده رودهای زلال و پرآب گیلان بود اما اینک از آن همه، نه زری مانده و نه گوهری.

گیلان سرزمین باران 97 رودخانه دارد که 55 رشته آن دائمی است، جان پاک رودهای گیلان را انبوه پساب ها و پسماندهای حاصل بی تدبیری ما انسان ها آزرده و بیمار ساخته است؛ رودهایی که پیام آور زندگی و شادی و مایه آبادانی بودند ، طی سال ها به مجرای فاضلاب و دفعگاه زباله ها بدل شده اند.

در چند سال اخیر به دلیل ورود انواع فاضلاب ها و شیرابه زباله های انباشته در سراوان، آب این رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت که روزگاری جزو رودخانه های اصلی و مهم تامین کننده آب تالاب انزلی و آب شرب و قابل استفاده در بخش کشاورزی بودند، کاملا غیرقابل استفاده شده است.

بیشتر سکونتگاه های انسانی در طول تاریخ در امتداد رودهای اصلی ایجاد شده است . تمدن بین النهرین و ماوراء النهر نمونه ای از تاثیرگذاری رودها بر زندگی آدمیان است. برخی حتی اسم فرزندانشان را از رودخانه هایی که در جوار آن زندگی می کردند همچون ارس ، کارون و سیروان بر می گرفتند. رودها برای ما آب آشامیدنی ، کشاورزی ، خوراک ، انرژی، تفرج و نشاط ، مسیرهای حمل و نقل مهیا می کنند.

از سه درصد آب موجود در کره زمین فقط یک درصد آن شیرین و قابل استفاده است و رودخانه ها از منابع مهم آب شیرین برای مردم بویژه بخش کشاورزی به شمار می رود.

رودها نقش بسیار مهمی در چرخه آب دارند و به آب‌های زیرزمینی نیز از طریق نفوذ آب از بستر خود کمک و آب و مواد مغذی خاک را به نقاط مختلف حمل می کنند. رودها زیستگاه شمار بسیاری از جانداران اعم از حشرات آبزِی ، ماهیان ، پرندگان آبزی ، کنار آبزی و پستانداران به شمار می آیند و مصب بسیاری از رودخانه ها محل تخم ریزی و پرورشگاه ماهیان مهم اقتصادی و تجاری محسوب می شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: