آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 26 فروردین ماه 1396 = 15-04 2017

فرانسه و انگلیس: اسد باید مجازات شود

رادیو آلمان: وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه در یک موضع‌گیری مشترک اعلام کردند که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از پیامدهای استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در امان نخواهد ماند و مجازات خواهد شد.

بوریس جانسون و ژان مارک ایرو، وزیران امور خارجه بریتانیا و فرانسه در یادداشت مشترکی که روز شنبه (۱۵ آوریل/ ۲۶ فروردین) در روزنامه بریتانیایی "گاردین" منتشر شد، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تهدید کردند که از پیامدهای به‌کارگیری سلاح شیمیایی علیه مردم کشورش در امان نخواهد ماند.
هر دو وزیر خارجه گفته‌اند تردید ندارند که دولت بشار اسد برای حمله شیمیایی روز ۴ آوریل در خان شیخون در حومه ادلب مسئول است. در این حمله حدود ۹۰ نفر کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شدند. گفته شده که بسیاری از قربانیان در اثر تماس با گاز عصبی و سمی سارین و اختلال در دستگاه تنفسی جان خود را از دست داده‌اند.
در یادداشت وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه آمده است: «دانشمندان بریتانیایی نمونه‌های قربانیان حمله را بررسی کردند. این بررسی‌ها استفاده از گاز عصبی سارین و یا ماده‌ای مشابه آن را تایید می‌کنند.»

به گفته جانسون و ایرو، تنها رژیم بشار اسد توانایی انجام چنین حمله‌ای را دارد. آنها خواستار انجام تحقیق از سوی کارشناسان "سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی" شدند. وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه نوشته‌اند که آنها به تحقیقات کارشناسان این سازمان اعتماد دارند و از آن پشتیبانی می‌کنند.
ترزا می: دولت سوریه مسئول است
روزهای گذشته ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی در استان ادلب معرفی کرد. خانم می گفت: «ما معتقدیم که به احتمال زیاد این حمله شیمیایی توسط رژیم اسد انجام شده زیرا تنها رژیم اسد توانایی و قدرت انجام چنین حمله‌ای را داشته است.»
روز پنجشنبه (۱۳ آوریل) یک هیات بریتانیایی در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که نمونه‌های گرفته شده از محل حمله شیمیایی نشان می‌دهد که از گاز سارین در این حمله استفاده شده است.
بشار اسد اخیرا در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه ادعا کرد که حمله به خان شیخون، اقدامی "ساختگی" بوده تا به گفته او، به عنوان بهانه برای حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات مورد استفاده قرار گیرد.

اسد نیز از تحقیق درباره حمله شمیمایی به خان شیخون حمایت کرده اما گفته رژیم او تنها اجازه انجام تحقیقاتی را می‌دهد که "بی‌طرفانه" باشد و نمایندگان کشورهای ذینفع در بحران سوریه در هیئت تحقیق حضور نداشته باشند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: