آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 30 اردیبهشت ماه 1400 = 20-05 2021

قمار برجامی خامنه ای و سپاه در وین با پهپادهای حماس

منصور امان

پهپادهای حماس روی میز مُذاکرات وین

در حالی که جنگ سالاران حماس، با یک ژست دیپلُماتیک و از طریق ارسال نامه هایی به سران چند کشور عرب و همچنین ایران و تُرکیه، وانمود می کنند که خواهان آتش بس و توقُف جنگ هستند، همزمان با پُشتیبانی حامیان مالی و نظامی خود در تهران در حال آن هستند که جنگ کنونی را وارد مرحله خطرناک تری کرده و به آن ابعاد گُسترده تری ببخشند.

دو گُروه حماس و جهاد اسلامی با شلیک پهپادهای انتحاری، فاکتور جدیدی را وارد کشمکش نظامی ویرانگر با اسراییل کرده اند که در درجه اول از نظر سیاسی، بُعد تازه ای به بُحران موجود می دهد. بُنیادگرایان فلسطینی این پهپادها را "شهاب" می نامند تا حتی به لحاظ شکلی هم جای تردید بجا نگذارند که محصول کجاست و چه کسی در دامان شان گذاشته.

رژیم ج.ا از پهپادهای یاد شده نخُستین بار در یمن رونمایی کرد؛ جایی که از نزدیک به هفت سال پیش به گونه رسمی یک جنگ نیابتی خونبار را علیه عربستان و امارات مُتحده عربی پیش می برد. رژیم مُلاها ابتدا با صُدور و مونتاژ این سلاح و سپس با راه اندازی مراکز تولید آن، دامنه جنگ در یمن را به عربستان و امارات کشاند و زیربنای درگیریهای گُسترده تر را فراهم آورد.

اینک چنین می نماید که پروسه مُخرب یاد شده در یمن، در غزه نیز به جریان افتاده است. حاکمان غزه اسراییل را تهدید به حمله با پهپاد انتحاری به کارخانه های شیمیایی، فرودگاه ها و مخازن نفت و گاز کرده اند و رسانه های ج.ا از نخُستین حملات از این نوع خبر داده اند. حماس و جهاد اسلامی بدون پرده پوشی و با خبررسانی تصویری و رسانه ای، "شهاب" را به محور تبلیغات و عملیات جنگی خود بدل ساخته اند؛ اقدامی که بی درنگ نقش و مُداخله ج.ا را در جنگ برجسته می کند.

پیشینه و شناخته شدگی این جنگ افزار و از این راه، پیامدهای پیش بینی پذیر کاربُرد آن برای پدرخوانده اش، جای تردید به جا نمی گذارد که مانُور تبلیغاتی و به کارگیری عملیاتی پهپادها بدون چراغ سبز ج.ا صورت نگرفته است. در خودنمایی حماس و جهاد اسلامی عمد آگاهانه ای دیده می شود که با مقاصد سیاسی حامی مالی و نظامی آنها در تناسُب مُستقیم قرار دارد.

حاکمان ایران اما به نمایشهای جیره خواران شان اکتفا نکرده اند و خود نیز فعالانه به پدیدار شدن در این صحنه و نمایش خویش همت ورزیده اند. گُسیل سرکرده واحد تروریستی سپاه پاسداران موسوم به "نیروی قُدس" به میدان، روشن ترین علامتی بود که آنها می توانستند پیرامون مُداخله در جنگ غزه ارسال کنند. واحد یاد شده مسوول تجهیز نظامی، کُمک مالی و فنی، پُشتیبانی عملیاتی و هدایت جنگی گروه های دست نشانده ج.ا در عراق، لُبنان، یمن و نیز غزه است و از سوی آمریکا در لیست سیاه "گروه های تروریستی" جای گرفته.

"نظام" با علنی کردن تماس سرکرده این واحد، پاسدار قاآنی، با دو رهبر حماس و جهاد اسلامی، آقایان اسماعیل هنیه و زیاد النخاله، به گونه رسمی به طرفهای خارجی اش پیام می داد که صحنه گردان جنگ غزه، در ایران "نیروی قدس" است. پاسدار قاآنی در این تماس که در رسانه های حُکومتی با آب و تاب بازتاب یافت، با تمجید از "عملکرد بی نظیر و موفقیت آمیز مُقاومت" و تاکید بر "حمایت از مُقاومت فلسطین"، رابطه رژیم مُلاها و بازوی مداخله گری خارجی آن با جنگ کنونی را برجسته ساخت.

رژیم ولایت فقیه با ژرفش تنش نظامی بین دو طرف در غزه و اسراییل و نمایش مُشارکت خود در آن، هدف سیاسی مُعینی را تعقیب می کند که بی واسطه با یک بُحران خارجی دیگر آن گره خورده است. در حالیکه "نظام" در وین بر سر عقب نشینی و خسارت کمتر با آمریکا و اُروپا چانه می زند، بازی با کارت جنگ نیابتی در غزه را برای دستیابی به یک "مُعامله بهتر" به آزمایش گذاشته. در این رابطه آنچه که اهمیت کلیدی دارد، شکست یا پیروزی بُنیادگرایان فلسطینی یا ویرانی و تلفات غیرنظامیان دو طرف نیست، بلکه به رُخ کشیدن امکانات و تواناییهای نظامی است که می تواند موجب این شرایط شود.

مُخاطب آقای خامنه ای و بازوی مُداخله خارجی وی کشورهای عربی همسایه، آمریکا و اُروپا است. او سوار روی دوش حماس و جهاد اسلامی، به طرفهای خطابش نسبت به ظرفیت ایجاد آشوب، برانگیختن و دامن زدن به کشمکشهای نظامی محدود و حتی افروختن شُعله جنگ هُشدار می دهد تا قیمت خویش را در بازار چانه زنی بر سر آینده سیاستهای هسته ای، موشکی، منطقه ای و تروریستی اش بالا ببرد.

مُحاسبات حاکمان کشور بیش از یک قُمار با نتیجه نامعلوم نیست که در بدترین سناریوی احتمالی حتی می تواند به افزایش فشار در مُذاکرات بیانجامد یا تحریکات آن از سوی اسراییل و مُتحدانش به مُداخله مُستقیم جنگی تعبیر شود. پهپادهای "سپاه قُدس" می تواند قطره ای باشد که آب را سرریز می کند.


*********************************

ثر انگشت رژیم ایران در بحران تازه خاورمیانه
آدينه، 24 اردیبهشت ماه 1400 = 14-05 2021

در سنای آمریکا گفته شده اثر انگشت رژیم ایران در فعالیت‌های تروریستی در همه خاورمیانه دیده می‌شود.

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنای آمریکا با بیان این مطلب هرگونه لغو تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های تروریستی یا موشکی رژیم ایران را اشتباهی بزرگ خواند.

سناتور مک‌کانل در جریان سخنرانی در سنا گفت، سخت بتوان باور کرد رئیس‌جمهوری ایالات متحده به لغو تحریم‌های مرتبط با تروریسم یا فعالیت‌های موشکی فکر کند، آن هم در همان زمانی که راکت‌های رژیم ایران بر اسراییل می‌بارد، شبه‌نظامیان حامی رژیم ایران به تأسیسات آمریکایی در عراق حمله می‌کنند، و موشک های رژیم ایران علیه عربستان سعودی استفاده می‌شود.

سناتور مک‌کانل افزود، بسیاری از راکتهایی که بر سر شهرهای اسراییل فرود می‌آید هدیه‌ای از رژیم ایران و فناوریهایی در خدمت تروریسم است که از گروه‌های نیابتی این رژیم در یمن، عراق، سوریه، و لبنان می‌آید.

او در ادامه گفت حاکمان رژیم ایران، فعال‌ترین حامیان تروریسم حکومتی در سرتاسر جهان هستند و رژیم ایران از تروریست‌های شیعه، تروریست‌های سنی، و تروریست‌های سکولار حمایت می‌کند و اثر انگشت آنها در اقدامات تروریستی و ستیزه‌جویی در سرتاسر خاورمیانه دیده می‌شود.

این سناتور ارشد آمریکايی با تأکید بر این‌که ظریف وزیر خارجه رژ یم ایران نیز اذعان کرده است تروریست‌های اصلی سپاه پاسداران هستند که در واقع کشور را در دست دارند، این پرسش را مطرح کرد که دولت فعلی فکر می‌کند جانشین سلیمانی با انبانی از پول‌های نقد چه خواهد کرد؟

رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنا گفت، اگر دولت بایدن برای دستیابی به توافقی بهتر با رژیم ایران که برنامه هسته‌ ای و برنامه موشکی را متوقف کند هوشمند و قاطع باشد، و برای مقابله با تروریسم رژیم ایران نیز استراتژی داشته باشد، آن زمان از حمایت و همکاری جمهوری‌خواهان برخوردار خواهد بود. ولی اگر این دولت سیاست‌هایی را انتخاب کند که آمریکا را ضعیف‌تر و جهان را خطرناک‌تر کند، آن زمان جمهوری‌خواهان از آنچه درست است، حمایت می‌کنند.



اردلان May 14, 2021 02:34 PM

در حقیقت پشت این جریان رد پای رژیم جنایتکار پوتین و دمکراتهای بی آبرو و متقلب کاملا مشهود است!
درست است که آثار انگشتان کثیف سپاه پاسداران در براه اندازی این جنگ خونین برجای مانده اما موشکها اهدایی ملاها به گروهای تروریستی حماس و دیگر گروهای فلسطینی برای برای برهم زدن امنیت در خاورمیانه طراحی شده اما کاملا مشهود است که برنامه ریزی، اجرا و کنترل آن در منطقه تنها زیر سر پوتین و دمکراتها از جمله آیت الله بایدن میباشد!
اما در این میان سران آدمکش و دزد رژیم ملاها تنها نقش رابط و وسیله را در این بازی کثیف ایفا میکنند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


rahim.negahban May 14, 2021 07:10 PM

با درود
رژیم ملاتاریای ایران به هیچ نحو قابل مهار نیست الا تغئیر ان

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو May 14, 2021 10:30 PM

بایدن که خودش یهودی است اولین شرطش برای هرگونه توافقی با حکومت ملایان به رسمیت شناختن اسرائیل می بایستی می بود ولی دولت او چه در سر دارد و چه می کند؟ ظاهرا با سیاست هایش حاضر به ذلیل شدن امریکا و قدرت گرفتن روس ها و چینی ها شده است و خوشحال از اینکه با گرگ های عمامه به سر توافق امضاء می کند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


آریا May 20, 2021 06:52 AM

تو از کجات درآوردی که بایدن کلیمی هست بد بختی ما ملت همین آتش بیار های معرکه هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


صهیونیست های مسیحی May 20, 2021 07:45 PM

جو بایدن، یک مسیحی کاتولیک است و «کلیمی» (یهودی) نیست
ولی به ادعای خودش بارها ادعا کرده که یک «صهیونیست مفتخر» است
برای «صهیونیست بودن» و یا «صهیونیست شدن» لازم نیست که «کلیمی» باشید
در آمریکا، بخشی بزرگی از کلیساهای پروتسان خود را «صهیونیست مسیحی» (The Christian Zionists) معرفی می کنند و اعتقاد دارند که روز قیامت در اسرائیل روی خواهد داد، کلیمیان مسیحی خواهند شد و عیسی مسیح دوباره ظهور خواهد کرد و به همین دلیل برای زیارت و عبادت به اسرائیل می روند و از موجودیت اسرائیل دفاع می کنند و سالانه کمک مالی زیادی از طرف این مسیحیان صهیونیست به بنیادها و ارگانهای اسرائیلی می شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: