آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 2 مهر ماه 1396 = 24-09 2017

یک کشور جدید در اروپا متولد خواهد شد؟

هرالد اسکاتلند: دولت مرکزی اسپانیا با نزدیک‌ترشدن زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا، تمام توان خود را برای جلوگیری از برگزاری آن، به کار گرفته‌است.

مادرید برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا، دامنه اقدام‌های خود را بسیار گسترده‌تر کرده و چند هزار نیرو به کاتالونیا فرستاده است. همچنین به دفاتر دولت منطقه‌ای یورش برده و برخی مقام‌ها و کارمندان آن را بازداشت کرده است.

چنین اقدام‌هایی مردم برخی مناطق اروپا را که گرایش‌های استقلال‌طلبانه در میان آنها هم نیرومند بوده، نگران و آزرده خاطر کرده است. اقدام‌های دولت مرکزی اسپانیا از جمله در اسکاتلند که در آن گرایش‌های استقلال‌طلبانه در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده، بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است.

اسکاتلندی‌ها در تاریخ 18 سپتامبر 2014 همه پرسی استقلال از انگلستان را برگزار کردند اما طرفداران استقلال، آرای لازم را برای جدایی از انگلستان به دست نیاوردند. با این‌حال احساسات استقلال‌طلبانه همچنان در میان بخشی از مردم اسکاتلند بسیار شدید است. به ویژه پس از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، گرایش‌ها و احساسات استقلال‌طلبانه، خیزش چشمگیری پیدا کرده است و اکنون صداهایی پیرامون برگزاری یک همه‌پرسی استقلال مجدد در اسکاتلند، به گوش می‌رسد.

رسانه‌های اسکاتلندی با پوشش گسترده اخبار مربوط به همه‌پرسی استقلال کاتولونیا، اقدام‌های مادرید را نقض اصول دمکراسی خوانده‌اند. به باور این رسانه‌ها، دولت مرکزی اسپانیا ارزش‌ها و اصولی چون ارزش‌های اروپایی، حقوق مدنی، آزادی بیان، آزادی اطلاعات و آزادی تجمع‌های مسالمت‌آمیز را نقض کرده است.

به گفته رسان‌های اسکاتلندی، گسیل نیروهای دولت مرکزی به این ایالت و انجام اقدام‌هایی چون بازرسی و کندوکاو دفاتر روزنامه‌ها و شرکت‌ها، بررسی ایمیل‌های خصوصی افراد، ممنوع کردن نشست‌های سیاسی، ضبط تجیهزات مربوط به برگزاری همه‌پرسی و تهدید به زندانی کردن سیاستمدارن محلی و منتخب مردم، نقض آشکار اصول دموکراسی از سوی دولت اسپانیاست.

رسانه‌های اسکاتلندی با اشاره به طرفداری 70 درصدی مردم کاتالونیا از برگزای همه‌پرسی استقلال و همچنین به حالت در تعلیق درآمدن قوانین دولت منطقه‌ای، این اقدام‌ها را یادآور گذشته تاریک و استبدادی اسپانیا و حکومت نظامیان بر این کشور دانستند و عنوان کردند این مساله صرفا درباره استقلال نیست و مربوط به حقوق مدنی بنیادی و حق تعیین سرنوشت است که همه جهانیان به آن باور دارند.

از دید استقلال‌طلبان اسکاتلندی، توسل دولت مرکزی اسپانیا به نیروی نظامی و خشونت و برخورد پلیسی با طرفدارن برگزاری همه‌پرسی و مورد پیگرد قضایی قرار دادن آنها، رفتاری فرای همه محدودیت‌ها و مرزهای یک دموکراسی قابل احترام و نقض منشور حقوق بنیادین اتحادیه اروپاست.

به بیان این رسانه‌ها، اتحادیه اروپا بر مبنای ارزش‌های دموکراتیک ساخته شده و متعهد به تضمین حقوق مردم در چهارچوب این منشور و دیگر معاهدات اتحادیه اروپاست. اسپانیا به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا باید به این موزاین احترام بگذارد. اگر نه، وظیفه کمیسیون اروپا است که در این مساله مداخله کند. جامعه بین‌المللی باید در دفاع از دموکراسی و ارزش‌های اروپایی، در کنار کاتالونیا بایستد. شهروندان کاتالونیا تنها در حال دفاع از اصول دموکراسی هستند و بر مبنای این اصول رفتار می‌کنند. آنها دست به اسلحه نبرده‌اند و تنها از راه صندوق‌های رای، قصد دارند خواست خود را بیان کنند.

با این‌حال دولت منطقه‌ای کاتالونیا با همه مخالفت‌های دولت مرکزی، قصد دارد در تاریخ 1 اکتبر (9 مهر) همه پرسی استقلال این ایالت از اسپانیا را برگزار کند. کارلوس پوگدمون رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا روز پنجشنبه (30 شهریور) در جمع هزاران تن از طرفداران برگزاری همه‌پرسی در بارسلون گفت که مصمم است این همه‌پرسی را برگزار کند.

به گفته رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا، هجوم نیروهای پلیس دولت مرکزی به کاتالونیا با هدف جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی، یک اقدام کاملا غیر دموکراتیک است. او اعمال دولت اسپانیا را به رفتارهای دوره حکومت فرانکو - دیکتاتور پیشین اسپانیا میان سال‌های 1939 تا 1975 میلادی تشبیه کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: