آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 1 اسفند ماه 1396 = 20-02 2018

آغاز دوباره صعود دلار از اواخر فروردین ؟

ساعت 24-دولت و بانک مرکزی برای مهار نرخ ارزهای معتبر در بازار ارز که با شتاب به سوی هردلار برابر با 5هزارتومان پیش می رفت چندکارانجام داد د. یک اقدام این بود که خریداران عمده ارز را به سازمان مالیاتی معرفی کردند تا با ایجاد محدودیت برای آنها از فشار تقاضا کاسته شود . از سوی دیگر و از اقدام هایی باهمین جنس کارها، دورکردن دلار فروشان از محل اصلی آنها در برخی از مراکز شناخته شده خریدو فروش ارز در تهران و دستگیری دلارفروشان از سوی نیروهای انتظامی بود.

اما بانک مرکزی برای اینکه از تقاضای بازار ارز کم کند با فشاررسانه های خاص نرخ بهره بانکی 20 درصدی برای سپرده گذاری یک ساله را مجاز اعلام کرد تا دارندگان نقدینگی به جای سرمایه گذاری بازار تهدید آمیز ارز منابع خود را به بانکها بسپارند و بدون دغدغه از سود 20 درصدی استفاده کنند. این اقدام بانک مرکزی در نگاه نخست تصمیم درستی است که به نظر می رسد با استفاده از روش روسها در مواجهه با بحران ارزی اتخاذ شده است، اما پیامدهایی دارد که حالا باید به آنها پرداخت. یکی از این پیامدها عادت کردن دوباره بانکها به پرداخت نرخ بهره بالا به سپرده گذاران است که معلوم نیست دربرگشت دوباره به کاهش نرخ سود پس از دوهفته به آن تن دهند. از طرف دیگرکارشناسان می گویند بانکها در همین روزهای اخیر به سپرده گذاران موجود خود که مهلت سپرده گذاری بلند مدت آنها به پایان رسیده است توصیه میکنند سپرده های خود را بانرخ تازه یک ساله که 5 درصد بالتر از نرخ دستوری است در بانکها نگه دارند. این داستان موجب می شود ماندگاری منابع موجود بیشتر شده ولی در مقابل چالش تازه ای برای بانکها ایجاد می شود که این مابه التفاوت را از کجا تامین کنند. راه درست این است که بانکها این 5درصد را از متقاضیان منابع بانکی دریافت کنند که با توجه به هزینه های دیگر ،دوباره نرخ سود تسهیلات را به حدود 30 درصد می رساند و بانکها را در معرض دور تازه ای ازنقد و آسیب ها قرار می دهد که هزینه تولید را افزایش داده اند. براساس اطلاعیه بانک مرکزی قرار نیست این 5درصد را پرداخت کند و به این ترتیب بانکها با تراز منفی مواجه خواهند شد. مدت دار بودن سپرده گذاری وگذاشتن محدودیت زمانی برای سپرده گذاران نیز موجب می شود همه منابع نقدینگی در اختیار دارندگان آن به این سپرده گذاری نرود. برخی کارشناسان می گویند نقدینگی 1450 هزار میلیارد تومانی اعلام شده به اندازه ای است که حتی اگر بخشی از ان جذب بانکها شود بازهم مقدار قابل توجهی وجوددارد که بازار ارز را با تقاضا مواجه کند و این می تواند با کمی تاخیر بازار ارز را از سوی تقاضا مورد هجوم قراردهد. باتوجه به اینکه سمت عرضه ارز در روزها و هفته های آتی با تحول چشمگیری مواجه نخواهدشد و حتی برخی ناظران آگاه باوردارند که با نزدیک شدن زمان تصمیم گیری ترامپ در اواخر فروردین و تند تر شدن رفتار اروپایی ها با ایران ممکن است انتظارات تورمی درباره نرخ ارز انتظارات بالارونده نرخ باشد قیمت ارزهای معتبر با افزایش مواجه شود . کارشناسان باورشان این است که مناسبات سیاست خارجی ایران با غرب در هفته ها وماههای آینده اگر با تحولات جدی همراه نباشد بازارهای پول ، سرمایه و ارز با تلاطم مواجه می شوند که سرچشمه آن بازار ارز خواهد بود . آرامش دو- سه روز تازه سپری شده در بازار ارز اگر با عرضه واقعی بیشتر دلار اسکناس مواجه نشود ممکن است در اواخر فروردین با ناآرامی احتمالی مواجه شود جز اینکه شهروندان به گفتار مدیران اجرایی اعتمادکنند.



پیام February 20, 2018 05:30 PM

از شما کشورهای متمدن غربی، تمنا و استدعا می شود تحت هیچ عنوان وسیله ای فراهم ننمائید که رژیم منفور اسلامی ایران قابل به ادامه حیات باشد لطفأ هر گونه وسیله ای را که می شناسید بکار ببرید که سریعأ بدون ادامه زجر مردم ایران، رژیم منفور اسلامی ایران سرنگون گردد با ایجاد تحریمات بصورت کم کم، این رژیم از میان نرفته و بر طول مدت زجر مردم ایران افزوده می گردد بهتر است تمامی وسیله هایتان همگی با یکدیگر به اجرا گذاشته شود و نیز اینکه مردم ایران کلأ با یک حرکت تحت فشار قرار گیرند بهتر است تا اینکه بندرت و در مدت طولانی تحت فشار قرار گیرند اگر رژیم منفور اسلامی قراردادهائی رسمی از هر نظری با شماها دارد، نیازی به پا بر جا نگاه داشتن آن قراردادها نیست و می توانید همه را لغو کنید و تمامی راههای حیاتی را بر روی این رژیم منفور اسلامی ببندید اگر هدف سرنگونی این رژیم نیست که اعلام کنید و مردم ایران را راحت کنید که خود را بیش از این به دردسر نیندازند و اگر هدف سرنگونی رژیم است در اینصورت سریعأ، یک جا و در جا وسیله های خود را آنأ بکار برید سپاسگذارم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: