آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 26 فروردین ماه 1397 = 15-04 2018

وضعیت نگران کننده فعال دربند محیط زیست

کتایون رجبی، خواهر سام رجبی (فعال محیط زیست در بازداشت) با ابراز نگرانی از بی اطلاعی از وضعیت برادرش گفت که امروز مادر سام به زندان مراجعه کرد. دادیار اجازه ملاقات صادر کرد اما بازپرس اجازه ملاقات را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، خانم رجبی همچنین گفت: “به مادر سام (لیلی هوشمند افشار) گفته شده که به خانه برود و با آنها تماس گرفته می‌شود، ما به شدت نگران هستیم، بیست روز است که هیچ خبری نداریم.”

خواهر سام رجبی با اشاره به پیگیری‌هایی که خانواده تاکنون انجام داده است، عنوان کرد: “تمام نامه‌هایی که به دفتر ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس نوشته شده تا به امروز بدون پاسخ مانده است. حتی پاسخ وکیل را هم نمی‌دهند. خانم مولاوردی هم که عنوان کرده بود با خانواده تماس خواهد گرفت، تا کنون تماسی با ما نگرفته است.”
پیشتر خواهر سام رجبی درباره آخرین وضعیت برادرش که از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شده گفته بود که برادرش هفته اول فروردین یک ملاقات حضوری با مادرش داشته است.

هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی اوایل بهمن ماه امسال دستگیر شدند.

دو هفته بعد از بازداشت به خانواده آقای امامی اعلام شد که او در زندان “خودکشی” کرده و جان باخته است.

در ادامه روند بازداشت‌ها حسن راغ، عارف زارع، حسن زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده نیز در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه و دادستان تهران پیش‌تر اعلام کرد که اتهامات بازداشت شدگان مرتبط با جاسوسی است.

در همین زمینه بیش از ۲۰۰۰ نفر از دانشگاهیان و فعالان مدنی نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، خواستار ابهام زدایی درباره مرگ کاووس سیدامامی در زندان شده بودند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نیز بیانیه‌ای در اسفند ماه امسال در تقبیح اتهام جاسوسی علیه فعالان زیست محیطی ایران منتشر کرد و مقامات جمهوری اسلامی را به قطع پیگرد فعالان زیست محیطی فرا خوانده بود، این بیانیه واکنشی بود به مرگ کاووس سیدامامی، بنیان‌گذار و مدیر “موسسه حیات وحش میراث پارسیان” که در بازداشتگاه جان باخت و علت مرگش خودکشی اعلام شد.

سخنگوی قوه قضاییه و دادستان تهران پیشتر اعلام کردند که اتهامات بازداشت شدگان مرتبط با جاسوسی است.
همچنین ۴ اسفندماه ۹۶ نیز مقام‌های امنیتی ایران در سکوت کامل خبری، سه فعال محیط زیستی دیگر وابسته به “موسسه حافظان طبیعت لاوردین” را در روزهای پایانی بهمن ماه در بندر لنگه از توابع استان هرمزگان بازداشت کرده‌اند.

رامین سید امامی،‌ فرزند کاووس سید امامی در حساب اینستاگرامش،‌ با اعلام خبر خروج خود و برادرش از کشور گفته بود که مامورین فرودگاه در آخرین لحظات مانع خروج مادرش از ایران شده‌اند.

در همین راستا، وزیر خارجه کانادا ،‌کریستیا فریلند در حساب توییترش با اشاره به ممنوع‌الخروجی مریم ممبینی ، همسر کاووس سید امامی خواستار اجازه بازگشت وی به کانادا به عنوان شهروند کانادا شد.

اواخر اسفندماه سال گذشته نیز عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد فعالان محیط زیست بازداشت شده گفته بود “اطلاعات دقیقی در این مورد ندارم. رئیس جمهوری گروه چهار نفره‌ای را برای پیگیری این موضوع و انجام مذاکرات مامور کرده اسا؛ ما هم منتظریم ببینیم که چه می‌شود اما امیدوارم هر چه سریع‌تر تکلیف این افراد روشن شود. اگر کسی مقصر است طبق قانون با او برخورد شود و اگر کسی مقصر نیست هر چه سریع‌تر آزاد شود”.

لازم به یادآوری است، دادستان تهران در تاریخ ۲۱ بهمن ماه سال گذشته دادستان خبر از “شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی” که “در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند” داد. گزارشات دریافتی حاکی است بازداشت شدگان ۶ تن از سرشناس ترین فعالان محیط زیست و حیات وحش ایران هستند که بعضا در پروژه‌هایی با سازمان ملل در حال همکاری بودند. علاوه بر بازداشت غیرمنتظره این افراد فرزند “کاووس سیدامامی” یکی از بازداشت شدگان سرشناس این پرونده تایید کرد که “خودکشی منجر به مرگ” پدرش در بازداشتگاه به اطلاع خانواده‌اش رسیده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: