آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 فروردین ماه 1391 برابر با 2012 Monday 16 April

كمبود كود شيميايی، نگرانی شاليکاران مازندران

روزنامه ابتکار: همزمان با آغاز نشاي برنج در اغلب شهرهاي مازندران، كمبود كود شيميايي و اعلام نشدن قيمت تضميني اين محصول راهبردي، سبب نگراني كشاورزان برنجكار و واكنش مسئولان شده‌است.
به گزارش ايرنا، در روزهاي پاياني فروردين ماه نشاي برنج در شاليزارهاي شهرستان‌هاي مركزي مازندران از جمله بابلسر، آمل، بابل، فريدونكنار و محمودآباد آغاز شده و طي روزهاي آينده به ساير مناطق استان هم گسترش خواهد يافت.كمبود كود شيميايي اوره، به عنوان مهمترين كود براي تقويت ساختار خاك اراضي شاليزاري سبب شد تا هر كيلوگرم از اين كود در صورت يافت شدن در بازار به قيمت چهارهزار ريال به فروش برسد.
يكي از دلايل اصلي كمبود و افزايش قيمت كود اوره، تامين نشدن و تخصيص نيافتن به موقع آن از سوي دستگاه‌هاي ذيربط اعلام شده‌است.قيمت دولتي كود شيميايي اوره، به عنوان مهمترين و پرمصرف‌ترين كود در اراضي كشاورزي، پارسال 900 ريال براي هر كيلوگرم بود كه امسال به يك هزار و 350 ريال افزايش يافته‌است.وزارت جهاد كشاورزي، آزاد كردن قيمت كود شيميايي اوره را در دستور كار خود قرار داده‌است و بر اساس اعلام شركت خدمات حمايتي كشاورزي مازندران، اين طرح امسال در چند استان كشور به صورت آزمايشي در حال اجراست.
كارشناسان كشاورزي مازندران نياز واقعي استان به انواع كود شيميايي را سالانه 280 تا 350 هزار تن برآورد كرده‌اند، در حالي كه سهميه كود استان از سال 82 تاكنون 105 تا 110 هزار تن بوده‌است.در حالي كه برنج، كشت غالب در مازندران محسوب مي‌شود و بر اساس نظر كارشناسان رقم پرمحصول آن نياز بيشتري به كود شيميايي دارد، كمبود و گران شدن آن ضربه سنگيني به اهداف خودكفايي برنج است.
مديران جهاد كشاورزي شهرستان‌هاي مركزي مازندران در حالي که هرساله نشاي برنج در اين بخش استان زودتر از بخش‌هاي غربي و شرقي آغاز مي‌شود، نسبت به تامين نشدن كود شيميايي انتقاد كردند.
به گفته آنان، شاليكاران مبلغ كود شيميايي اوره سهميه‌اي سال زراعي جاري را بهمن ماه سال پيش به شماره حساب‌هاي اعلام شده واريز كردند اما همچنان در انتظار دريافت سهميه كود شيميايي خودشان هستند.
مديران جهاد كشاورزي شهرستان‌هاي مركزي مازندران، تامين نشدن به موقع كود شيميايي و گران شدن قيمت آن را ضربه‌اي شديد به طرح خودكفايي برنج ارزيابي و اعلام كردند: از آنجايي كه كشت رقم‌هاي پرمحصول نياز به كود شيميايي بيشتري دارند، كمبود و گران شدن قيمت اين كود سبب شد تا شاليكاران به كشت ارقام محلي روي بياورند.آنان همچنين اعلام نشدن قيمت خريد تضميني ارقام پرمحصول را از ديگر نگراني‌هاي شاليكاران عنوان كرده و اظهار داشتند: به نظر مي‌رسد اعلام قيمت تضميني از اين تاريخ به بعد نيز تاثيري در ايجاد انگيزه براي كشت ارقام پرمحصول ندارد.
كشت ارقام پرمحصول يكي از راهكارهاي اساسي براي رسيدن به هدف خودكفايي توليد برنج است.
توليد كود شيميايي اوره در داخل كشور صورت مي‌گيرد و گفته مي‌شود كه به دليل عدم پرداخت هزينه توليد اين نوع كود از سوي مراجع ذيربط به شركت‌هاي توليدي، اين شركت‌ها نيز از توزيع كود خودداري مي‌كنند.
تامين نشدن كود شيميايي اوره و مشكلاتي كه ممكن است در بخش امنيت غذايي برنج در استان مازندران به وجود بياورد، سبب شد تا اين موضوع در شوراي تامين استان مطرح و به نامه نگاري استاندار به رئيس جمهوري منجر شود. سيدعلي اكبر طاهايي، استاندار مازندران در نامه‌اش به دكتر محمود احمدي‌نژاد و معاون اول رئيس جمهوري، خواستار تامين به موقع انواع كودهاي شيميايي براي استفاده در اراضي كشاورزي استان شد.
استاندار مازندران در اين نامه بر ضرورت تامين به موقع انواع كودهاي شيميايي براي استفاده در اراضي كشاورزي تاكيد كرد. طاهايي در اين نامه به مزيت هاي اقتصادي مازندران مانند در اختيار داشتن 8/7 درصد مجموع توليد كشور، رتبه اول در توليد 14 محصول كشاورزي، باغي و شيلاتي، به ويژه محصول راهبردي برنج، ضريب كشت بالاي 35/1 و وجود امكان كشت دوم، سوم و چهارم اشاره كرد و نوشت: نياز كود شيميايي استان بيش از 360 هزار تن در سال است كه در سال‌هاي اخير فقط حدود يكصد تا 110 هزار تن آن تامين شده‌است.
نماينده عالي دولت در مازندران در نامه خود به رئيس جمهوري تاكيد كرده‌است: در سال 90 فقط حدود 50 هزار تن كود شيميايي به استان تخصيص داده شد كه اين موضوع سبب اعتراض جدي كشاورزان و بهره برداران شده بود و با مراجعه مكرر به دستگاه‌هاي اجرايي متولي، مشكلاتي را هم ايجاد كرد. طاهايي نوشت: با عنايت به موارد معنونه و نظر به ضرورت تأمين به موقع كود شيميايي مورد نياز كشاورزان عزيز با توجه به آغاز عمليات كشت برنج در استان و مديريت مطلوب تغذيه كشت‌هاي پائيزه و پيشگيري از تبعات سوء ناشي از عدم تأمين كود با عنايت به سياست دولت خدمتگزار براي توسعه كشاورزي و حمايت از توليد ملي، مستدعي است دستور فرمائيد، كود شيميايي مورد نياز از طريق مبادي ذيربط تأمين شود. مازندران 240 هزار هكتار اراضي شاليزاري دارد كه با توليد سالانه بيش از 950 هزار تن برنج سفيد، 44درصد برنج كشور را تامين مي‌كند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved