آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 5 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Friday 26 October

موفاز از ائتلاف نتانياهو و ليبرمن انتقاد کرد

به گزارش خبرگزاری آلمان از تل آویو، شائول موفاز رهبر حزب مخالف کادیما روز جمعه از ائتلاف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه این کشور انتقاد کرد.

موفاز در گفتگو با رادیو اسرائیل گفت، لیبرمن، حزب لیکود نتانیاهو را به یک حزب نژادپرست تبدیل خواهد کرد که نماینده فقط بخش کوچکی از جامعه اسرائیل خواهد بود.

وی از احزاب چپ و میانه خواست متحد شوند تا بتوانند ائتلاف جدید نتانیاهو-لیبرمن را در انتخابات شکست دهند.

نتانیاهو و لیبرمن پنجشنبه شب در کنفرانسی خبری اعلام کردند احزابشان، فهرست مشترکی در انتخابات 22 ماه ژانویه سال آینده ارائه خواهند کرد.

رادیوی ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد به رغم اینکه حزب «لیکود» نتانیاهو و حزب «اسرائیل بیتنا» لیبرمن با فهرست مشترکی در انتخابات شرکت خواهند کرد ولی هویت جداگانه خود را حفظ خواهند کرد و رسما ادغام نخواهند شد.

براساس نظام انتخاباتی اسرائیل، احزاب، فهرست نامزدهای خود را برای انتخابات ارائه می دهند و کرسی های پارلمان (کنست) پس از انتخابات مطابق با تعداد آرایی که فهرست یک حزب دریافت کرده است، تقسیم می شود.

اگر نتانیاهو دولت بعدی را تشکیل دهد، لیبرمن می تواند تصمیم بگیرد که کدامیک از سه وزارتخانه اصلی دفاع، دارایی یا امور خارجه را ترجیح می دهد.

در پارلمان اسرائیل که به تازگی منحل شد، لیکود 27 کرسی و اسرائیل بیتنا 15 کرسی از 120 کرسی کنست را در اختیار داشتند.


ائتلاف نتانياهو با ليبرمن از آرای وی خواهد کاست

به گزارش خبرگزاری رویتر از اورشلیم، نتایج نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد، نشان می دهد اتحاد نتانیاهو با لیبرمن می تواند از محبوبیت وی در آستانه انتخابات بکاهد.

این نتیجه مغایر با پیش بینی های نتانیاهو است که وی با ائتلاف با رقیب تندرویش به منظور جلب آرای ملی گرایان، می تواند برای سومین دوره به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شود.

این نتایج همچنین نشان می دهد احزاب مخالف از این اقدام نخست وزیر محافظه کار اسرائیل سود خواهند برد.

نتایج نظرسنجی که توسط شبکه تلویزیونی «کانال دو» پخش شده است، نشان می دهد فهرست مشترک نامزدهای حزب لیکود نتانیاهو و حزب خانه من اسرائیل لیبرمن که روز پنجشنبه اعلام شد، در انتخابات فقط 33 کرسی از 120 کرسی پارلمان را بدست خواهد آورد.

به رغم اینکه این میزان رای همچنان آنها را از احزاب رقیب جلو خواهد انداخت ولی این، کاهش را در مقایسه با روز دوشنبه پیش از اعلام این شراکت غیرمنتظره نشان می دهد.

در آن تاریخ، نتایج نظرسنجی شبکه تلویزیونی پارلمان اسرائیل «کنست نود و نه» نشان می داد احزاب نتانیاهو و لیبرمن در مجموع 39 کرسی بدست خواهند آورد.

یدیعوت آحارنوت، پرتیراژترین روزنامه اسرائیل، نوشته است، یکی کردن فهرست ها معمولا از آرای آنها کم می کند. هرکس که از لیبرمن خوشش نمی آمد و به نتانیاهو رای می داد، در تصمیم خود تجدید نظر خواهد کرد و این در مورد آنهایی نیز صدق می کند که از نتانیاهو خوششان نمی آمد و به لیبرمن رای می دادند.

نتایج نظرسنجی روز جمعه همچنین نشان دهنده افزایش حمایت از احزاب مخالف اصلی اسرائیل یعنی حزب چپگرای کار و حزب جدید و میانه روی یش آتید است.

این احزاب که براساس پیش بینی نظرسنجی روز دوشنبه به ترتیب نوزده و پانزده کرسی پارلمان را بدست می آورند، با توجه به نتایج نظرسنجی تازه به ترتیب بیست و هفت و هجده کرسی کسب خواهند کرد.

عللی که تحلیلگران برای این تغییر اعلام کرده اند، شامل نگرانی اسرائیلی ها در خصوص به قدرت رسیدن لیبرمن تندرو است.






Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved