آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 15 مرداد ماه 1392 = 06-08 2013

اگر 2000 بار هم با 1+5 مذاکره کنیم بی فایده است

به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، مقامات آمريکايی و اروپايی از اقدامات رژيم تهران برای دستيابی به بمب اتم ظرف يکسال خبر دادند. این مقامات گفتند اين وضعيت، احتمال برخورد نظامی با رژيم تهران را افزايش می دهد.

وال استريت ژورنال به اقداماتی که رژيم تهران در پروژه آب سنگين انجام داده است اشاره می کند و می نويسد مقامات آمريکايی و سازمان ملل متحد گفتند تاسيسات آب سنگين اراک قادر خواهد بود ظرف يکسال پلوتونيوم لازم را برای تولید دو بمب تامين کند. امری که تلاش های بين المللی را برای مذاکره با حسن روحانی پيچيده می کند.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در واکنش به گزارش وال استريت ژورنال نوشت، يک روز بعد از مراسم تحليف روحانی، آمریکايیها ادعای جديدی را مطرح کرده اند مبنی بر اينکه ایران قصد دارد از روش جديد هسته ای برای توليد بمب اتمی بهره بگيرد؛ ادعايی که با ابراز تمايل های پيشين آنها برای رفع سوتفاهمات ميان ایران و آمريکا در تضاد کامل قرار دارد.

همزمان یک استاد دانشگاه با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی و 1+5 و تاثیر آن بر حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: تا زمانی که اعتمادسازی میان طرفین بوجود نیاید، بن بست پرونده هسته ای همچنان ادامه خواهد داشت و اگر 2000 بار هم با 1+5 مذاکره کنیم به جایی نخواهیم رسید و بالطبع تحریم ها و تبعاتی که تحریم ها به دنبال دارد ادامه پیدا می کند.

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با سایت فرارو گفت: «آقای روحانی برای آنکه بتواند فضای مذاکره با 1+5 را تغییر دهد باید تلاش کند موافقت مقامات ارشد نظام را جلب کند و آنگاه با اخذ این موافقت پای میز مذاکره با 1+5 بنشیند.»

وی ادامه داد: «به نظر من مشکلی که در رابطه با مذاکرات ایران و 1+5 وجود دارد مربوط به جزئیات نیست و این مسائل را کارشناسان می توانند حل کنند. یعنی مسئله اساسی درباره غنی سازی، فردو و تعداد سانتریفیوژها نیست؛ بلکه مسئله اساسی مربوط به بحث عدم اعتماد ایران و 1+5 نسبت به یکدیگر است.»

وی تصریح کرد: «مشکل این است که غربی ها قبول ندارند و باور نمی کنند که فعالیت های هسته ای ایران همین است که عنوان می شود. یعنی مشکل اساسی در بی اعتمادی غربی ها به ایران است و اینکه گمان می کنند ایران برنامه های مخفیانه دارد.»

این استاد دانشگاه افزود: «از سوی دیگر ایران نیز به غربی ها بی اعتماد است و عنوان می کند مسئله هسته ای بهانه است و غرب می خواهد نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: