آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 29 فروردین ماه 1393 = 18-04 2014

دانشگاههای ما در زمینه تجهیزات پژوهشی بسیار فقیرند

رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران در گفت و گو با دانا خبر گفت: مشکل بسیار مهم ما در ارتباط با تعامل صنعت و دانشگاه این است که در دانشگاه، تولید علم صورت می گیرد اما صنعت به فناوری که در واقع نتیجه و کاربرد علم در صنعت است نیاز دارد.

غفاری با بیان اینکه برای تبدیل علم به فناوری باید دانشگاه ها ابزار لازم را در اختیار داشته باشند، خاطرنشان کرد: لازمه این کار داشتن آزمایشگاه ها و تجهیزات پژوهشی کافی است که متاسفانه دانشگاه های ما در این زمینه بسیار فقیرند.

رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران افزود: در واقع باید گفت که در کشور، تولید علم انجام می شود اما به دلیل نبودن تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، این دانش به خارج از کشور رفته و به فناوری تبدیل می شود.

او یادآور شد: صنعت تنها تولیدگر است و اغلب صنایع ما به جز تعداد بسیار محدودی از آنها مثل صنایع فضایی، مرکز R&D ندارند بنابراین چنانچه در این زمینه احساس نیاز کنند، فناوری را از خارج کشور می خرند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین توسی، تاکید کرد: چون امکانات لازم را در دانشگاه های خودمان نداریم، دانشجویان دکترا را برای ادامه تحصیل به دانشگاه های خارج می فرستیم که این باعث می شود که همه چیز ما مال آنها شود.

غفاری با بیان اینکه سرمایه گذاری دولت در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی، هزینه نیست بلکه افزایش چشمگیر توان کشور است، خاطرنشان کرد: تا موقعی که دانشجوی رشته های مهندسی و علوم پایه در محیط آزمایشگاهی کار نکند، نتیجه ای به دست نخواهیم آورد.

رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران، بسیاری از تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه های کشور را مربوط به قبل از انقلاب دانست و گفت: در آزمایشگاه به دانشجویان می گویند مواظب باشید که این دستگاه ها خراب نشوند چون دیگر نمی توانیم بخریم. این در حالی است که در دانشگاه های خارج، بیشتر زمان دانشجویان در آزمایشگاه و محل کار صرف می شود. به همین دلیل تجربه بسیار خوبی دارند و اصطلاحا دست به آچار هستند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین توسی، افزود: در رشته های فنی و مهندسی، هر درس باید آزمایشگاه و کارگاه داشته باشد اما می بینیم که در دانشگاه های ما، دانشجو تنها چند واحد کارگاهی پاس می کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: