آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 2 اردیبهشت ماه 1393 = 22-04 2014

تالاب‌ها خشک و جنگلهای ایران بیابان می​شود

تالاب‌ها خشک شده‌اند و از آنجا که در کشورمان وضع محیط زیست مناسب نیست، جنگل ها نیز اوضاع نامناسبی دارند. برای نمونه جنگل های هیرکانی در شمال کشور و جنگل های بلوط در غرب کشور به آفت های زیادی مبتلا شده اند. افزون بر این، ۳۰ سال پیش وسعت جنگل های هیرکانی چهار میلیون هکتار بود، اما اکنون به یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است. در غرب کشور نیز بیش از یک میلیون هکتار از جنگل های زاگرس به بیماری زغالی بلوط مبتلا شده است.

به گزارش ندای انقلاب، فرهنگ قصریانی، مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست به نقش جنگل ها در سلامت زمین اشاره می کند و می افزاید: جنگل ها در ذخیره آب و جلوگیری از ریزگردها نقش بسزایی دارند. یکی از چالش های ما جنگل های هیرکانی است که قدمت زیادی دارند تا آنجا که می توان آنها را فسیل های زنده نامید. افزون بر آفت و بیماری، جنگل های شمال با حجم زیاد پسماندها نیز دست و پنجه نرم می کنند زیرا علاوه بر بومیان منطقه گردشگران زیادی نیز به مناطق شمالی کشور می روند.

قصرانی عنوان می کند: برای ساماندهی این مشکل استاندارها در استان های شمالی باید کارگروهی تشکیل دهند تا مانع پراکندگی زباله ها و آلوده شدن جنگل ها شوند. نکته دیگری که دراین بین می توان به آن اشاره کرد، افزایش مناطق حفاظت شده در کشور است، زیرا کشورمان متعهد شده تا سال ۲۰۲۰ وسعت این مناطق را در کشور تا ۱۷ درصد افزایش دهد. مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می گوید: تا ده سال پیش کمتر از ۷ درصد اراضی کشور جزو مناطق حفاظت شده بود، اما اکنون این میزان به ۱۰.۴ درصد رسیده است یعنی وسعتی برابر ۱۷ میلیون هکتار را در بر می گیرد.

این در حالی است که بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست، وظیفه عمومی و همگانی است. به همین دلیل مسئولان باید برای هرچه بیشتر همراه شدن شهروندان با محیط زیست تلاش کنند. نقش مشارکت جامعه در حفظ محیط زیست باید دیده شود. برای نمونه شهروندان باید در مصرف کاغذ صرفه جویی کنند زیرا برای تولید یک تن کاغذ باید ۱۵ درخت تنومند را قطع کرد. افزون براین باید به یاد داشت که بسیاری از منابعی که اکنون در دسترس ما هستند تجدیدناپذیرند. برای نمونه برای تولید یک سانت خاک ۷۰۰ تا هزار سال زمان لازم است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: