آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 تیر ماه 1393 = 10-07 2014

۸۰درصد پروژه‌های عمرانی تعطیل است

روزنامه شرق: تعطیلی پروژه‌های عمرانی چهارمیلیون کارگر فصلی را بیکار و امرار معاش برای ۱۶میلیون‌نفر را دشوار کرده است. تخصیص نامناسب بودجه‌های عمرانی در سال‌های گذشته سبب تعطیلی 80 درصد از این پروژه‌ها شده است. در حالی که در بودجه 92، دولت احمدی‌نژاد پیش‌بینی کرده بود به حوزه عمرانی 56هزارمیلیاردتومان اعتبار تخصیص دهد اما این هدف طبق روال هرساله دولت او محقق نشد. دولت دهم هر زمان که بودجه کم می‌آورد بخشی که سرش بی‌کلاه می‌ماند بخش عمرانی بود
. در سال 92 هم دست‌آخر 5/10هزارمیلیاردتومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت. نیمی از این اعتبار یعنی رقمی معادل چهارهزارو810میلیاردتومان اواخر سال با تاکید رییس دولت یازدهم بابت معوقات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی کشور پرداخت شد.
کم‌توجهی به بخش عمرانی به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در سال‌های گذشته موجب شد چهارمیلیون کارگر فصلی بیکار و امرار معاش برای ۱۶میلیون‌نفر دشوار شود.
سیدسعید زمانیان دهکردی با بیان اینکه عارضه رکود تورمی، کشور را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده و درمان آن، از اولویت‌های اصلی کشور به‌شمار می‌رود، به خانه ملت گفت: بروز این عارضه مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری برای کشور به وجود آورده که از جمله آنها می‌توان به رشد بیکاری، طلاق، سرقت و بسیاری دیگر از هنجارشکنی‌های اجتماعی اشاره کرد که تمام آنها ریشه در همین موضوع دارد.
وی تصریح کرد: باید توجه داشت نبود امنیت روانی در بحث معیشت و اشتغال یک بحران کشوری محسوب شده و توجه به حل معضل رکود تورمی باید اولویت نخست کشور باشد، چراکه ظاهر قضیه کمبود شغل است، اما در باطن، احتمال ارتکاب هرگونه جرم و هنجار‌شکنی دور از انتظار نیست.
وی ادامه داد: نوسان قیمت اجناس و کالا در بازار نیز وضعیت تاسف باری را به وجود آورده و تا زمانی که رکود و تورم به‌صورت همزمان بر آسمان کشور سایه افکنده باشد، نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت را داشت. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: مورد دیگر اینکه چهارمیلیون کارگر فصلی در کشور از طریق پروژه‌های عمرانی امرار معاش می‌کردند، اما به دلیل مشکلاتی از قبیل تعطیلی پروژه‌های عمرانی بیکار شده‌اند و دولت باید برای حل مشکل پیمانکاران و راه‌اندازی دوباره پروژه‌های عمرانی اقدام کند.
نماینده شهر‌کرد در مجلس گفت: بیکاری شالوده امنیتی، اجتماعی و سیاسی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و بیکاری چهارمیلیون کارگر فصلی برابر با ایجاد مشکل در زندگی 16میلیون ایرانی است، چراکه هرکدام از این اشخاص بیکار، به‌طور میانگین نان‌آور یک خانواده چهارنفره هستند.
در چنین شرایطی تخصیص 8/4 هزارمیلیاردتومان برای پرداخت معوقات پیمانکاران یک نقطه امید تلقی می‌شود. در این رابطه رییس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران گفت: با توجه به این‌ اقدام در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵درصد پروژه‌های عمرانی کشور فعال شده است. حسن سعادتمند در گفت‌وگو با تسنیم، یادآور شد: با توجه به وعده‌های مسوولان دولت یازدهم، اواخر سال گذشته 4810میلیاردتومان از معوقات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی کشور پرداخت و 28 اسفند 92 به خزانه واریز شد.
وی با بیان اینکه پرداخت این میزان از مطالبات به پیمانکاران در سال 93 محقق شد، تصریح کرد: این اقدام دولت درواقع شروع دوباره پروژه‌های متوقف‌شده عمرانی در کشور بود. با توجه به اینکه سال گذشته فقط 10درصد از پروژه‌های عمرانی فعال و 90درصد غیرفعال بود با اقدام دولت یازدهم در پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران در حال حاضر 20 تا 25درصد پروژه‌ها فعال شده است.
وی با اشاره به قول مسوولان دولت یازدهم برای پرداخت همه مطالبات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی کشور در سال 93، گفت: بر اساس تصمیم دولت مقرر شده به پروژه‌های با پیشرفت کمتر از 20درصد خاتمه داده شود، همچنین مبالغی برای نگهداری به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی 20 تا 80درصد اختصاص یابد و فقط اولویت با پروژه‌های با پیشرفت بالای 80درصد برای اتمام باشد.
رییس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران با اشاره به اینکه آمارهای مختلفی برای میزان رقم طلب پیمانکاران از دولت اعلام می‌شود، گفت: یکی از مسوولان دولت یازدهم رقم طلب را زیر 10هزارمیلیاردتومان اعلام کرده، اما با توجه به اینکه شاخص تعدیل سه ماه سوم و چهارم سال 92 هنوز اعلام نشده است قطعا میزان طلب ما از دولت بین 10 تا 15هزارمیلیاردتومان برآورد می‌شود.
سعادتمند ادامه داد: البته تا زمانی که شاخص اعلام نشود، نمی‌توانیم صورت وضعیت را اعلام کنیم و قطعا این ارقام از آمار آنها (دولت) خارج است و اختلاف بر سر میزان طلب پیمانکاران پروژه‌های عمرانی از دولت نیز از همین مساله نشات می‌گیرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: