آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 تیر ماه 1393 = 10-07 2014

آمریکا: افغانستان در مرحله ای حساس قرار دارد

به گفته منابع نزدیک به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است پنجشنبه در تلاش برای میانجی‌گری در بحران سیاسی ناشی از اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، وارد کابل شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در بحبوحه بحران انتخاباتی روزافزون در افغانستان گفت این کشور در « مرحله ای حساس » در روند انتقال قدرت قرار دارد.

یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نتایج اولیه را رد کرده و باعث شده است نگرانی هایی در مورد بازگشت این کشور به کشتار قومی در جنگ داخلی سال 1992 تا 1996 افغانستان بوجود آید.

نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که روز دوشنبه اعلام شد نشان داد اشرف غنی از مقامات سابق بانک جهانی پیروز این انتخابات است اما عبدالله عبدالله رقیب وی فورا این نتیجه را رد کرد و گفت این انتخابات با تقلب گسترده همراه بوده است.

کری در مصاحبه با خبرنگاران در پکن پایتخت چین افزود :«‌ اکنون لحظه ای حساس برای روند انتقال در افغانستان و حاکمیت آینده این کشور است. من امیدوارم طی چند روز آینده راهی برای خروج افغانستان از این بحران و روشن شدن آینده این کشور بوجود آید.»

اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو حفظ وحدت کشور را در حالی که افغانستان با یک روند انتقال دشوار روبرو است و نیروهای نظامی خارجی نیز قرار است تا پایان امسال از این کشور خارج شوند ، خواستار شده اند.

کری تصریح کرد با هر دو نامزد انتخاباتی افغانستان و همچنین حامد کرزای رئیس جمهور کنونی این کشور چندین بار تماس داشته است.

وی گفت :« ما هر دو نامزد را ترغیب خواهیم کرد انتظار طرفداران خود را بالا نبرند و به طور علنی به روند رسیدگی به تخلفات در این انتخابات احترام بگذارند و در این لحظه حساس برای افغانستان مسئولیت پذیر و سیاستمدار باشند زیرا این چیزی است که افغانستان بدون شک نیازمند آن است.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: