آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 31 مرداد ماه 1393 = 22-08 2014

"فتنه" وزیر عوض می کند؛ تشدید بحران داخلی

منصور امان

چهار سال پس از اعلام "درآوردن چشم فتنه" و دمیدن بر شیپور فتح و سرکوب قطعی اعتراضها و خیزشها، جُنبش توده ای حضور نیرومند خود را در جدالهای داخلی حُکومت به نمایش گذاشته است. باند ولی فقیه و جناح راست سُنتی در وحشت از جامعه و برآشُفتن گُردان پیشرو آن، دانشگاه، وزیر عُلوم را برکنار کرده و از این راه نه فقط بر ناتوانی "نظام" از خروج از بُحران 88 گواهی داده اند، بلکه پروسه تلاشی باند حاکم را یک گام دیگر به پیش برده اند.

مجلس مُلاها روز چهارشنبه با اکثریت آرا، آقای رضا فرجی دانا، وزیر عُلوم را به دلیل سهل انگاری در برابر "عوامل فتنه و مُعاندین"، نگرانی از "آبستن بودن دانشگاه به فتنه جدید"، بی کفایتی و "مُدیریت شدن از جانب فتنه گران و اخراجیها" از کار برکنار کرد. صحنه خودنمایی دلشوره و بیم نمایندگان مجلس را نمایش فیلمهایی از اعتراضهای دانشجویی و توده ای و گرداندن گُزارشهای محرمانه وزارت اطلاعات آرایش می داد.

از این زاویه، برکناری آقای فرجی دانا را می توان اقدامی پیشگیرانه در جهت رویارویی با چالشهای مورد انتظار دانست. استیضاح کنندگان آقای فرجی دانا چه در مجلس و چه در بیرون از آن توضیح داده اند که به توانایی وی برای کُنترُل و مهار دانشگاه در شرایط "نرمش قهرمانانه" اعتماد ندارند. آنها به این وسیله به طور جانبی اما با صدای بُلند بر پتانسیل انفجاری دانشگاه و شکست تمام عیار سیاستها و تدبیرهای سرکوبگرانه حُکومت برای تبدیل این واحد زنده اجتماعی به مُرده در گور گواهی داده اند.

در همین حال، برداشتن این گام و تغییر آرایش اجباری در کابینه حُجت الاسلام حسن روحانی فقط با پرداخت هزینه سنگین تعمیق شکاف در "نظام" مُمکن شده است. شقه شدن مجلس اُصولگرا در هنگام رای گیری به دو بلوک 145 نفری مُوافق و 110 نفری مُخالف، به معنای پیدایش دسته بندیهای جدید و بُر خوردن کارتهایی است که بازیگران تا پیش از این می پنداشتند در دست دارند. ارزیابی خودفریبانه آقای روحانی از مُخالفان دولت زیر عُنوان "اقلیت کوچک" و "عده محدود"، میدان دیگری برای نمایش نادُرُستی خود یافته و در سمت دیگر، راست سُنتی با الک استیضاح دوباره غربال شده است.

تحول روز چهارشنبه، تضادهای موجود در دستگاه قُدرت جمهوری اسلامی را در عرض پهن تر و در عُمق شدید تر کرده و صف بندیهای جدیدی را به مصاف یکدیگر در قلمروهای تازه خواهد فرستاد. پایان آقای فرجی دانا، آغاز این پروسه است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: