آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 10 شهریور ماه 1393 = 01-09 2014

آب در شمال کشور جيره‌بندی شد

آن گونه که برخي سايت‌هاي محلي در استان مازندران خبر داده اند، آب در برخي مناطق اين استان جيره بندي شده و شرايط براي زندگي مردم اين مناطق بسيار سخت شده است.
براساس گزارش‌ها، آب در بخش‌هايي از چمستان، نور، آمل و بهشهر جيره بندي شده و مردم اين مناطق با وجود نزديکي به دريا و قرار گرفتن روي ذخاير عظيم آب،به دليل سوء مديريت با مشکل جدي مواجه شده اند.هرچند خشسکالي به پديده اي فراگير در همه مناطق کشور تبديل شده اما انتظار اين نيست که مردمان چسبيده به دريا هم با معضل بي آبي مواجه باشند. خواندن اخبار مربوط به جيره بندي آب در مناطق کويري وخشک کشور چندان تعجب برانگيز نيست، چه آن که مردمان شهرهايي نظير يزد وگناباد و بيرجند و زابل وخيلي از مناطق کشور از سال‌ها پيش با اين معضل مواجه‌اند اما جيره‌بندي آب در چمستان و جوربند و سعادت آباد و لاويج که در 15 کيلومتري دريا و روي ذخاير عظيم آبي واقع شده‌اند، واقعا تعجب برانگيز است.آب در اين مناطق در حالي جيره‌بندي شده است که مردم انتظار آن را نداشته‌اند اما غافلگيري مسئولان شهرها به نسبت مردم بسيار بيشتر بوده است.در حقيقت از آنجا که ذخاير آبي در شمال ايران قابل توجه است، بايد بحران فعلي را ناشي از سوء‌مديريت دانست تا بحران کمبود آب.
نجات 800خانوار از بي‌آبي
به عنوان مثال در حالي آب در روستاي جوربند از توابع شهرستان نور جيره‌بندي شده است که تخصيص اعتباري معادل 150 ميليون تومان مي‌تواند 800 خانواده ساکن در اين روستا را از تشنگي و جيره‌بندي آب نجات دهد اما ظاهرا چنين اعتباري در مراکز دولتي پيش‌بيني نشده است. به گزارش اقتصادي‌‌ نيوز، پيش از اين مردم اين منطقه با جمع آوري 200 ميليون تومان توانسته‌اند چشمه‌هاي پرآبي رابراي تأمين آب روستا تجهيز کنند اما انتقال آب مورد نياز، مستلزم 9 کيلومتر لوله‌گذاري است که احتمالا 150 تا 180 ميليون تومان اعتبار نياز دارد.
چرا شمال دچار خشکسالي شد؟
خشکسالي امسال فراگير است.آب در ايران مي‌رود که همچون نفت و فرآورده‌هاي نفتي ارزش و قيمت پيدا کند. از يک سو هجوم تهراني‌ها به شمال براي خريد ويلا و احداث استخر و شکل‌گيري تفريحات آبي باعث افزايش شديد مصرف در بخش‌هايي از مازندران شده و از سوي ديگر، مديريت صحيحي بر منابع آب اين استان حاکم نيست و مردم احتمال مي‌دهند اين وضعيت به شکل نگران‌کننده‌تري در سال‌هاي آينده ادامه پيدا کند.اين درحالي است که مسئولان استاني اين جيره‌بندي را تکذيب مي‌کنند و مي‌گويند اين جيره‌بندي در بخش کشاورزي بوده و بخش مصرفي را شامل نمي‌شود.بر اين اساس مديرعامل آبفاي استان مازندران گفته است که هيچ شهرستاني در شمال کشور جيره‌بندي آب نداشته است، اما مشاهدات نشان مي‌دهد برخي شهرستان‌ها در بخش کشاورزي با مشکل آبرساني مواجه شدند.ذبيح‌الله ذاکري افزود: جيره‌بندي تعريف خاص خود را دارد. نمي‌توان تا مشکلي روي داد، نام جيره‌بندي را روي آن گذاشت. هرچند اين کمبود آب با عنوان" تنش" مطرح است، چرا که واقعاً تنش آبي ديده مي‌شود. در عين حال بخشي از کاهش فشار آب که ممکن است به جيره‌بندي تعبير شود، در حقيقت به خاطر کاهش ارتفاع و افت فشار آب است.به گفته ذاکري، بر همين اساس بايد حفر چند حلقه چاه نيز در دستور کار قرار گيرد تا بتوان مشکلات را پشت سر گذاشت. همزمان، در حوزه مديريت مصرف، از مردم مازندران نيز خواسته شد تا مصرف خود را کنترل کنند. اين مساله در سال‌هاي قبل نيز ديده مي‌شد. يعني مديريت مصرف از سوي خود مردم، بخش زيادي از مشکلات تامين منابع آبي را مرتفع مي‌کرد. با اين حال بايد تاکيد کرد در بخش آب آشاميدني هيچ وقت مشکلي نبوده و هيچ جيره‌بندي‌ ديگري صورت نگرفته است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: