آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 11 شهریور ماه 1393 = 02-09 2014

امکان فروش خانه دایی جان ناپلئون

دیگر «کار، کار شهرداری است». شورای شهر و شهرداری تهران برای خرید «خانه اتحادیه» متحد شده‌‌اند اما هنوز راهی برای نشاندن امضای مالکان این خانه پای قرداد فروش پیدا نکرده‌اند. روز گذشته شورا، شهرداری تهران را ملزم به خرید این خانه تاریخی کرد. در حالی که مسیر خرید این خانه بسیار طولانی شده شاید تنها راه پیش پای مدیران شهری استفاده از ابزارهای قانونی مانند فروش آن توسط دادگستری باشد.

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری - کمیته میراث فرهنگی شورا بیش از 2 ماه پیش به مالکان خانه اتحادیه فرصتی 2 هفته‌ای برای معرفی نماینده حقوقی‌اشان داد تا درباره خرید این خانه با آنها مذاکره کند. با وجود پایان وقت تعیین‌شده از طرف شورای شهر در نهایت مالکان «نماینده حقوقی و قانونی» به شورا معرفی نکردند. نماینده معرفی شده از طرف مالکان هیچ وکالت قانونی از طرف آنها نداشت و مذاکره مدیران شهری با او نمی‌توانست الزام‌آور باشد.

پیش از این رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفته بود جلساتی برای خریداری خانه اتحادیه که به «خانه دایی جان ناپلئون» شهرت دارد، برگزار شده اما این جلسات به دلیل نبود اعضای خانواده اتحادیه یا نماینده رسمی آن‌ها بدون نتیجه مانده است. با این حال اعضا خانواده اتحادیه می‌گویند 18 سال است که برای فروش این خانه آماده‌اند اما در مدت یک سال گذشته فقط یک بار با آنها تماس گرفته شده است.

پیش از این بارها شهرداری تهران برای خرید این خانه اعلام آمادگی کرده بود اما هر بار برای خرید خانه ناکام مانده است. حالا دیگر شورای شهر تهران به صورت قانونی شهرداری را ملزم کرده است که این خانه را خریداری و از آن به عنوان مرکز فرهنگی و هنری بهره‌برداری کند.

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران هم بر خرید این خانه اصرار دارد و در جلسه بررسی الزام خرید خانه اتحادیه گفته است این باغ تنها بازمانده از باغ‌های لاله‌زار است ضمن آنکه برخی فیلم‌ها و سریال‌های به یادماندنی در تاریخ سینمای کشور در این باغ فیلم‌برداری شده است.

الزام قانونی شهرداری به خرید این خانه می‌تواند دست مدیریت شهری برای استفاده از ابزارهای قانونی را باز بگذارد. ملک خانه اتحادیه پیش از این توسط دادگاه «غیرقابل افراز» اعلام شده است. بر اساس مقررات ماده 4 قانون افراز، ملک مشاعی که در مرجع ثبتی «غیر قابل افراز» تشخیص داده شده، به دستور دادگاه فروخته می‌شود.

بنابراین با توجه به طولانی‌شدن مدت زمان خرید این خانه که باعث آسیب‌رسیدن جدی به بناهای آن شده است و الزام قانونی شهرداری به خرید آن و همچنین ادعای مالکان به تمایل به فروش، شهرداری می‌تواند با استفاده از کارشناسان رسمی دادگستری و حکم دادگاه مربوطه این ملک را خریداری کند و مالکان سهم خود از پول فروش ملک را از حساب دادگستری دریافت کنند.

بعد از الزام شهرداری تهران به خرید این خانه مشخص نیست واکنش مالکان چیست اما در صورت طولانی‌شدن مسیر مذاکرات به نظر می‌رسد تنها راهکار شهرداری استفاده از ابزارهای قانونی برای خرید خانه باشد شاید بالاخره سرنوشت خانه دایی‌جان ناپلئون ختم به خیر شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: