آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 26 شهریور ماه 1393 = 17-09 2014

شباهتهای "تفریح" خامنه ای و "کاغذپاره" احمدی نژاد

منصور امان

رهبر جمهوری اسلامی می گوید که دعوت نکردن از رژیم اش به کُنفرانس پاریس مایه "تفریح" وی شده است. این توصیف شباهت زیادی به واکُنش پادوی او به تحریمهای بین المللی با "کاغذ پاره" خواندن آنها دارد. آقای احمدی نژاد، گُماشته ولی فقیه بر منصب ریاست جمهوری به این وسیله، دریافت یک ضربه سنگین و جُبران ناپذیر را گُفتار درمانی می کرد، اکنون نوبت به آقای خامنه ای رسیده که از روی تخت بیمارستان، برای انزوای بین المللی "نظام" نُسخه "تفریح"ی بپیچد.

با این حال به نظر می رسد برای آقای خامنه ای که زمان کوتاهی پیش از این ظُهور یک "نظم جدید بین المللی" را بشارت می داد و از "نقش آفرینی" در آن سر از پا نمی شناخت، ماندن پُشت درب این نشست با دستور کاری نه چندان جهانی، بیشتر مایه افسُردگی باشد تا خُرم مزاجی.

راه نیافتن رژیم جمهوری اسلامی به کُنفرانس پاریس که به موضوع "دولت اسلامی" می پرداخت، جایگاه واقعی آن در پهنه جهانی و منطقه ای را نیز بار دیگر مورد تاکید قرار داده است. در این عرصه، حاکمان ایران نه اعتمادپذیر و نه قابل مُعاشرت به حساب می آیند.

بی تردید برای طرفهای خارجی مُلاها شرکت آنها در درگیریهای مُسلحانه با "دولت اسلامی" زیر پُشتیبانی هوایی آمریکا یک امر "سازنده" انگاشته می شود، اما این امر هنوز برای گرفتن عکس یادگاری با آنان در پاریس کفایت نمی کند. واکُنش خشمگینانه رژیم مُلاها به تصمیم غرب برای هدف قرار دادن "دولت اسلامی" در سوریه، یک علت بیشتر برای رویکرد مزبور ارایه کرده است.

باید اعتراف کرد که گُسترش عملیات علیه گروه مزبور از عراق به سوریه می تواند یک دلیل خوب برای "تفریح" باشد، پُرسش فقط این است که برای چه کسی؟ آقای خامنه ای که نه فقط در برابر مُداخله نظامی آمریکا در عراق رضایتمندانه سُکوت کرد، بلکه برای ثمرات آن هم کیسه هم دوخته بود، اکنون مات ومبهوت درمی یابد که بازی را فقط تا نیمه مُحاسبه کرده است.

رهبر جراحی شده "نظام" در دوران نقاهت فُرصت بیشتری برای "تفریح" از این نوع دارد. از جُمله او می تواند با این فاکت سرگرم شود که چگونه رژیم او در نقش عُنصر نامطلوب، فقط در حاشیه ترتیبات منطقه ای و تنها به شرط "محرمانه" ماندن به بازی گرفته می شود. آقای خامنه ای همچنین وقت خواهد داشت - با همان نشاط و شادمانی - موضوع برگ خوردن خود از آمریکا در عراق را نیز مُرور کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: