آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 مهر ماه 1393 = 29-09 2014

توجیه ضعف‌های سازمان هواپیمایی در 3 ثانیه

بالاخره بعد از 4 هفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور در یک نشست خبری ابعاد و زوایای سقوط آنتونوف 140 را تشریح کرد و علی رغم این‌که در تلاش بود همه عوامل فنی، محیطی و خطای انسانی را دلیل این سانحه عنوان کند اما به نحوی سخن گفت که گویا خلبان پرواز مقصر است.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ سه ثانیه پیش از پرواز همه چیز عوض شد؛ هواپیما به سمت راست کشیده شد و خلبان متوجه نشده یا در هوشیاری نبوده که هواپیما دچار سانحه شده ‌است. همه این‌ها را سکاندار سازمان هواپیمایی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت. اگرچه سعی کرد تا همه عوامل را مقصر جلوده دهد اما در نهایت تاکیدش روی خلبان بود.

صبح امروز رئیس سازمان هواپیمایی کشور در نشستی با اصحاب رسانه تمام تلاش خود را به کار برد که همه عوامل مهم در سقوط آنتونوف ۱۴۰ را توجیه کند؛ اما سخنان او سمت و سوی زیادی به مقصر نشان دادن خلبان داشت اگرچه در پاسخ به خبرنگاران این موضوع را انکار می‌کند اما در عمل چیز دیگری بود.

به گزارش CHN، علیرضا جهانگیری رئیس سازمان هواپیمایی کشور در جمع خبرنگاران گفت: 3 ثانیه پیش از پرواز آنتونوف 140 از فرودگاه مهرآباد موتور این هواپیما از کار افتاد و حتی اطلاع‌رسانی برخی نرم‌افزارهای داخل هواپیما دیرتر از زمان موعد فعال شد، لذا در این میان خلبان ایران 140 متوجه این تغییرات نشده و هواپیما بلافاصله پس از برخاستن سقوط می‌کند.

اگر چه جهانگیریان پیش از تشریح این موضوع اعلام می کند برای سقوط یک هواپیما مجموعه عوامل دست به دست هم می‌دهند اما به مسائلی دیگری چون دما، آب و هوا، ارتفاع فرودگاه از دریا به عنوان مهمترین عوامل که در این میان دخیل هستند اشاره می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور در ادامه با بیان این‌که 19 مرداد ماه روز سانحه، دمای هوای تهران 38 درجه بالای صفر بوده که با افزایش ارتفاع عملکرد موتور دچار نقصان شده اذعان داشت: «بر اساس اطلاعات جعبه های سیاه خلبان به موقع از سانحه موتور هواپیما آگاه نشده یا اینکه هوشیاری لازم برای از دست رفتن هواپیما را نداشته؛ این در حالی است که زمانی که هواپیما در حال بلند شدن از زمین است خلبان و کمک خلبان باید حواسشان به بخش های مختلف باشد. به همین دلیل چند لحظه متوجه از دست رفتن هواپیما نبوده‌اند و وقتی متوجه شده‌اند که هواپیما از باند برخاسته است.

وی یادآور شد : «هواپیما سرعت کافی را نداشته و وقتی به پرواز درآمده در ارتفاع 45 متری از سطح فرودگاه حدود 1.30 دقیقه به پرواز ادامه می‌دهد و به دلیل از دست رفتن موتور سمت چپ هواپیما به سمت راست کشیده می شود.»

وی خاطرنشان کرد: «خلبان در سه مرحله تلاش کرده ارتفاع را افزایش بدهد اما در نهایت آنتونوف 140 در شیشه مینا سقوط می‌کند.»

به گزارش CHN، همه این سخنان در حالی اتفاق می‌افتد که او در اوایل سخنانش از مرحوم خلبان ایزد‌پناه به عنوان یکی از با تجربه‌های صنعت هوانوردی یاد کرده و می‌گوید: «این خلبان در حدود 9500 ساعت پرواز داشتند که 2200 ساعت آن مربوط به پرواز با هواپیمای 140 بوده است.»

به گفه سکاندار سازمان هواپیمایی کشور خلبان ایزدپناه دارای گواهینامه‌های معتیر پزشکی و مهارت‌های پروازی از سازمان هواپیمایی کشور بوده است.

در ادامه تشریح موضوع سقوط هواپیما 140 مسئولان همراه رئیس سازمان هواپیمایی کشور هیچ‌گونه پاسخ موجهی در برابر این سوال CHN، که معاون عملیات شرکت هواپیمایی سپاهان ایر چرا به فاکتورهای سقوط چون دمای هوا و میزان بار توجهی نکردند، پاسخی نداند.

ما موظف نیستیم که به یک یک هواپیماها نظارت کنیم
در ادامه این نشست، جهانگیریان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در این جلسه که پرسیده بود به نظر می‌رسد که بخش فنی این ایرلاین بسیار ضعیف عمل کرده اذعان داشت: «ماموظف نیستیم که تک تک هواپیماها را بررسی کنیم و به نظر نمی‌رسد که مشکل از بخش فنی بوده باشد.»

سازمان هواپیمایی‌کشور که با راه‌اندازی فیلم در سالن اجتماعات در حال تشریح و شاید هم توجیه این سقوط بود در نهایت اعلام کرد که بسیاری از سوالات و ابهامات هنوز رفع نشده است.

جهانگیریان با بیان این‌که پس از سقوط آنتونوف 140 کارشناسانی از روسیه و اوکراین برای بررسی دلیل سانحه به ایران آمدند اذعان داشت: «کمیته‌ای متشکل از 4 نفر (1 نفر از سازمان هواپیمایی و 3 نفر از خارج از سازمان) و 11 گروه تخصصی برای بررسی‌ها لازم تشکیل شدند.»

اگرچه علت این سانحه هنوز با اما و اگرهایی مواجه است اما مسئولان سازمان هواپیمایی کشور برای این‌که نوبت خبرنگاران فدای بی عدالی نشود حاضر نشدند به سوالات بیشتری در این خصوص، خارج از لیست پاسخ دهند.

رشد 9 درصد عبور از فضای هوایی ایران
سکاندار سازمان هواپیمایی کشور در ادامه سخنانش با اشاره به این‌که در 5 ماه ابتدایی امسال 162 هزار نشست و برخاست داشته ایم گفت: «سال گذشته این میزان 149 هزار بوده، که افزایش 9درصدی داشته است.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: «حدود 140 فروند هواپیمای فعال و تقریبا 22 هزار صندلی در ناوگان هوایی داریم. امسال بیش از 10 وسیله پرنده وارد کشور شده که از این تعداد 3 فروند هواپیمای مسافری بوده و وارد عملیات شده‌است. همچنین بیش از 500 صندلی به صندلی‌های فعال ناوگان هوایی افزوده شده، اگرچه به همان تعداد هم صندلی‌هایی از ناوگان خارج شدند.»

او با بیان این‌که سن ناوگان هوایی کشور چندان تغییری نداشته است و از 22 سال به 21 سال کاهش یافته اذعان داشت: «در حال حاضر 22 هزار صندلی و 140 هواپیمای فعال در ناوگان هوایی داریم.»

به گفته او، در زمینه اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های کشور در 5 ماهه سال جاری 20 میلیون نفر اعزام شدند که نسبت به سال گذشته از رشد 16 درصدی برخوردار بوده است.

او علت افزایش پروازهای عبوری از فضای ایران را مشکلات داخلی عراق و سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کرد و گفت: «در 5 ماهه امسال 82 هزار پرواز عبوری داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 68 هزار پرواز بود شاهد رشد 20 درصدی بودیم.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: