آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 مهر ماه 1393 = 29-09 2014

مذاکرات هسته ای؛ سرگیجه و نومیدی بازار ارز

نومیدی بازار ارز از مذاکرات هسته‌ای

روزنامه شهروند: بازار ارز چند روزی است که با نوسان افزایشی قیمت مواجه شده و نبض این بازار در چهارراه ‌استانبول تند و نامنظم می‌زند. به این ترتیب، قیمت‌ها که در ماه‌های گذشته تقریبا به ثبات رسیده بود و از مرز ٣‌هزار تومان برای دلار آمریکا فاصله زیادی نمی‌گرفت در پنج روز گذشته از مدار آرامش خارج شده و در حال پیشروی به سوی مرزهای جدید است.

بر همین اساس دلار آمریکا که تا همین چند روز پیش به ازای ٣‌هزار و ١٥٠تومان به فروش می‌رفت در اولین روز مذاکرات و خبرهای ضد و نقیض درباره نتیجه ندادن مذاکرات در این دوره، روند صعودی را در پیش گرفت. ادامه این روند در ٥روز گذشته باعث شد تا روز شنبه و پس از مشخص شدن نتیجه ندادن مذاکرات، دلار با جهش قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شود و به ٣‌هزار و ٢٣٠تومان برسد. همین روند دیروز هم ادامه داشت و در روز یکشنبه تا ٣‌هزار و ٢٧٠تومان هم افزایش داشت.

نتیجه این‌که ظاهرا قیمت دلار به سوی ٣‌هزار و ٣٠٠تومان خیز برداشته و درمدار جو روانی و هیجان کاذب شکل گرفته از مذاکرات حرکت می‌کند؛ چرا که این هیجان و جو روانی در حالی است که معامله و دادوستد ارز در بازار کسادی و رکود را تجربه می‌کند.


سرگیجه در بازار ارز

همزمان با برگزاری شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و برگزاری نشست هسته‌ای ایران و غرب در این شهر، بازار به‌صورت فعالانه اتفاقات و بازتاب‌های این دو رخداد را دنبال می‌کرد.

در اولین شنبه پاییز، قیمت‌ها در بازار، به سمت نرخ‌های بالاتر تغییر وضعیت داد. این در حالی است که وضعیت نرخ‌های درج شده بر تابلو صرافان پنج‌شنبه گذشته، حالت سکونی داشت؛ حالتی که به گفته صرافان تحت‌تاثیر اخبار منعکس ‌شده از نیوریوک بود.

به گفته فعالان بازار متناسب با اخبار دریافتی، بازار گارد قیمتی خود را تنظیم می‌کند؛ البته در این گارد قیمتی، نرخ خرید و فروش با فاصله معناداری تعیین شده است. رفتاری که می‌توان از آن به‌عنوان نشانه نااطمینانی یا به گفته فعالان، سرگیجه بازار توصیف کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: